خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستور تخلیه همه‌ی روستاهای کارون صادر شد

سیل در خوزستان کم و بیش فروکش کرده و راه خود را به سوی هورالعظیم و خلیج فارس در حال طی کردن است و آنچه جای گذاشته خرابی است و ویرانی…

حداقل ۱۲۰ هزار نفر آواره چادرها، بیابان‌ها، تپه‌ها و نیز ۹۲ اردوگاه شدند تا وقت نامعلوم و حال تنها بی خانمانی نیست که آنها را آزار می‌دهد چرا که دار و ندارشان را آب برده و حتی زمینی برای کشت محصول ندارند و از آن سو مشکلات بهداشتی، توزیع نامناسب مایحتاج عمومی شأن و نگرانی از شیوع بیماری‌های عفونی با گرم‌تر شدن هوا نگران شأن کرده است.

خیلی از ارگان‌ها به همراه مردم ایران برای کمک به سیل زده‌ها شتافته اما وسعت خرابی‌ها زیاد است و مدیریت کردن همه مسائل مرتبط با آن سخت…

صدور دستور تخلیه تمامی دهستان‌ها و روستاهای کارون

فرماندار کارون با اشاره به صدور دستور تخلیه برای همه دهستان‌ها و روستاهای این شهرستان، گفت: تنها روستای ابومشیلش که به زیر آب رفته، کاملاً تخلیه شده است.

معصومه خنفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان کارون از همه طرف در محاصره آب قرار گرفته است. رودخانه کارون از غرب، مکسر از جنوب و کانال ریزگرد و بحره از غرب به شرق شهرستان کارون را محاصره کرده‌اند.

وی افزود: در مجموع ۶۰ دهستان و روستا در شهرستان کارون وجود دارد که دستور تخلیه همه آنها صادر شده است اما تنها روستای ابومشیلش که به زیر آب رفته، کاملاً تخلیه شده است.

فرماندار کارون گفت: دیگر روستاهای شهرستان کارون در محاصره آب هستند و راه‌های ارتباطی آنها قطع شده است. از طریق وسیله قایق و بالگرد به این روستاییان امدادرسانی می‌شود. همچنین برای روستاهای جنگیه، کوت سیدصالح و ابودبس پل شناور احداث شده و امدادرسانی در حال انجام است.

خنفری بیان کرد: اغلب روستاییان زنان، کودکان و سالمندان را از روستاها خارج کرده‌اند اما جوانان در روستاها مانده‌اند.

وی با اشاره به تجهیزات مورد نیاز، عنوان کرد: ماشین‌آلاتی جهت استحکام‌بخشی و تقویت سیل‌بندها مورد نیاز است زیرا برخی سیل‌بندها خاکی هستند و اگر شکافته یا شکسته شوند، مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

افتتاح بیمارستان صحرایی بستان با حضور قائم مقام وزیر بهداشت

بیمارستان صحرایی بستان ویژه سیل‌زدگان با حضور دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت افتتاح شد.

علوم پزشکی اهواز، بیمارستان صحرایی شهید بقایی بستان، روز سه‌شنبه با حضور دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

دکتر ایرج نظری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اعلام این مطلب گفت: این بیمارستان صحرایی دارای ۲۴ تخت بستری بوده که با هدف ارائه خدمات درمان به مردم مناطق سیل‌زده افتتاح شده است.

پس زدگی فاضلاب در محله عین دو اهواز + فیلم

بعد از سیلاب خوزستان محله عین دو و محله پاستوریزه هنوز درگیر مشکلاتی هستند که مردم خوزستان دست به دست شهرداری‌های شهرهای معین و مسئولین خوزستان در پی رفع و رجوع آن از جمله انتقال فاضلاب سطح شهر به داخل رود کارون هستند.

محله پاستوریزه شهرداری منطقه ۳ اهواز از جمله محلاتی است که در نزدیکی کارون قرار دارد و شهرداری‌های شهرهای معین در مناطق کناره کارون در حال ساخت سیل بندهایی با ارتفاع ۵ متر هستند.

همچنین کف کش‌های شش اینچی آب را از فاضلاب‌های اهواز به رودخانه کارون منتقل می‌کند تا آب گرفتگی شهر اهواز در منطقه سه کاهش پیدا کند.

محله عین دو اهواز که محله‌ای حاشیه‌ای است و بدون سند شکل گرفته و مردم آن خواستار رسیدگی و مطالبات شهری هستند این روزها به واسطه سیل مورد توجه قرار گرفته است، عین دو فقط مشکل سیل ندارد بلکه رسیدگی به این منطقه فراموش شده است.

تقویت سامانه بارشی خوزستان از پنجشنبه

مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی تقویت سامانه بارشی از روز پنجشنبه هفته جاری خبر داد.

محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان‌دهنده ورود سامانه بارشی از اواسط روز چهارشنبه به خوزستان است.

وی افزود: با تقویت این سامانه در روز پنجشنبه هفته جاری تا روز دوشنبه هفته آینده به تناوب شاهد رگبار و رعد و برق به ویژه در مناطق شمال، شمال شرق و ارتفاعات خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: برای روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته جاری در بعضی ساعات وزش باد قابل ملاحظه تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

بیماری واگیر در اردوگاه‌های سیل‌زدگان گزارش نشده است

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به استقرار ۷۲ تیم سلامت در محل‌های اسکان سیل‌زدگان، گفت: خوشبختانه هیچ موردی از ابتلاء به بیماری‌های واگیر گزارش نشده است.

دکتر سید مهدی حسینی‌زاده  با اشاره به پیامدهای وقوع سیلاب در حوزه بهداشت و سلامت، اظهار کرد: طبیعتاً وقوع سیلاب علاوه بر خساراتی که به منازل، تأسیسات و اموال وارد می‌کند، سلامت جسمی و روانی افراد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: در سیل اخیر با هدف به حداقل رساندن عوارض و پیامدهای سیلاب بر سلامت مردم، فعالیت‌های حوزه بهداشت آغاز شده است.

حسینی‌زاده تصریح کرد: با توجه به لزوم رعایت بهداشت فردی در محل‌های اسکان به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر به حدود ۱۵ هزار نفر از افراد ساکن در اردوگاه‌ها به صورت چهره به چهره آموزش خود مراقبتی داده شده است که این امر با توجه به اهمیت موضوع، همچنان ادامه دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: همچنین با توجه به احتمال بالای آلودگی آب در زمان وقوع سیلاب و در نتیجه شیوع بیماری‌های گوارشی، به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری‌ها، نظارت بر آب آشامیدنی و تغذیه مردم سیل‌زده به ویژه سیل‌زدگانی که اسکان داده شده‌اند در دستور کار قرار دارد.

آمادگی اهواز برای دبی بالای رودخانه‌ها / تلاش می‌شود اهواز به حالت عادی برگردد

فرماندار اهواز با اشاره به بارندگی‌های پیش‌رو گفت: تحکیم سیل‌بندها در حال انجام است و اهواز برای دبی بسیار بالا آماده شده است.

جمال عالمی نیسی اظهار کرد: در حال حاضر دبی رودخانه دز ۱۱۵۰ مترمکعب بر ثانیه و دبی رودخانه کارون ۱۶۰۰ مترمکعب بر ثانیه تنظیم شده است و حجم آب رودخانه کارون در روزهای آینده کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود اهواز به حالت عادی برگردد، افزود: از روز گذشته بخش‌هایی از جاده ساحلی زیر بار ترافیک رفته است. در حال حاضر تنها چهار نقطه جاده ساحلی دچار آب‌گرفتگی است و بعد از ظهر امروز با شهرداری و شرکت آبفا هماهنگی جهت انجام عملیات فیزیکی و زیر بار ترافیک رفتن کل جاده ساحلی انجام خواهد شد تا مشکل ترافیکی اهواز رفع شود که امیدواریم این اقدام امشب انجام شود.

عالمی نیسی گفت: روان‌آب‌ها اهواز را تهدید می‌کردند اما با تقسیم کاری که انجام شد دژ محکمی در کانال سلمان ایجاد شد که از لحاظ جلوگیری از سرریز آب به سمت اهواز اطمینان‌بخشی بالایی ایجاد کرد.

فرماندار اهواز بیان کرد: یک لحظه غفلت موجب شد که آب وارد پلیس‌راه قدیم اهواز شود اما اکنون اطمینان‌بخشی حاصل شده است.

وی بیان کرد: همچنین آب از سوی زهکش دهخدا وارد منطقه عین ۲ شده بود که عملیات لازم جهت مقابله با آب انجام شد اما متأسفانه از روز گذشته شاهد برگشت آب از پایین‌دست به بالادست بوده‌ایم. برگشت آب از زیر کانال سلمان به سمت عین ۲، گلبهار و گلدشت جریان دارد و از امروز عملیات خاک‌ریزی انجام شده است تا فشار کمتری به این مناطق وارد شود.

فرماندار اهواز بیان کرد: اکنون قسمتی از آب‌ها به سمت کارون و بخشی به تالاب هورالعظیم هدایت شده است. به دلیل اینکه سطح زمین در منطقه گلدشت بسیار پایین است آب‌هایی که از سمت زهکش دهخدا خارج می‌شد این منطقه را تحت تأثیر قرار داد و مجدداً برگشت آب از پایین‌دست به بالادست را شاهد هستیم. به دلیل اینکه خروج آب به سمت تالاب هورالعظیم به سختی انجام می‌شود برگشت آب از سمت زهکش دهخدا به سمت مناطق عین ۲، گلدشت و گلبهار سرریز می‌شود که در حال حاضر ماشین‌آلات مشغول کار هستند تا آسیبی به مناطق وارد نشود.

عالمی نیسی با اشاره به اینکه امیدواریم روزهای آتی شاهد کم شدن بحران و افتتاح مدارس باشیم، اظهار کرد: تلاش برای پشت سر گذاشتن این لحظات بحرانی و هدایت روان‌آب‌ها به سمت تالاب هورالعظیم است تا خروج آب به سمت هورالعظیم بهتر و سریع‌تر انجام شود.

وی با اشاره به بارندگی‌های پیش‌رو گفت: تحکیم سیل‌بندها در حال انجام است و اهواز برای دبی بسیار بالا آماده شده است و به اطمینان‌بخشی بالایی رسیده‌ایم. از روز گذشته خروجی سدها کاهش یافته تا تخلیه آب بهتر انجام شود. امیدواریم در دو تا سه روز آینده با گذر از این لحظات اهواز و اطراف آن به حالت عادی برگردد.

سرپرست فرمانداری شادگان گفت: سیل ۲۶ روستای شادگان را تهدید می‌کند.

سعید حاجیان با تشریح وضعیت روستاهایی که دستور تخلیه برای آنها صادر شده است، اظهار کرد: در حال حاضر برای سه روستا در بخش مرکزی، دو روستا در بخش خنافره و چهار روستا در بخش دارخوین دستور تخلیه صادر شده است.

وی افزود: جز در بخشی از روستاهای دریسیه از بخش خنافره، اکثر روستاهایی که دستور تخلیه صادر شده است، اهالی روستاها را تخلیه نکرده‌اند.

حاجیان با اشاره به صدور دستور تخلیه برای روستای صراخیه در بخش خنافره گفت: مردم این روستا نسبت به تخلیه مقاومت می‌کنند و اکنون آب وارد حیاط سه تا چهار خانه از این روستا شده است.

سرپرست فرمانداری شادگان بیان کرد: با این وجود با تلاش انجام شده تاکنون آب وارد روستاها نشده است.

کاهش ۸۰۰ هزار تنی تولید گندم در خوزستان در اثر سیل

معان بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در کمتر از ۴۸ ساعت وجه گندم و کلزای خریداری شده از کشاورزان پرداخت می‌شود.

محمد قاسمی نژاد از آغاز پرداخت بهای گندم خریداری شده از کشاورزان استان خبرداد و اظهار کرد: تاکنون ۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان شهرستان‌های باوی، هندیجان، رامشیر و امیدیه خریداری شده است.

وی افزود: به مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اعلام کرده‌ایم اسامی کشاورزانی را که گندم از آن‌ها خریداری می‌شود در اسرع وقت تحویل دهند تا وجه گندم و کلزای آن‌ها کمتر از ۴۸ ساعت پرداخت شود.

قاسمی نژاد ادامه داد: طبق برآوردی که صورت گرفته تولید ۲ میلیون تن گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ برای استان پیش بینی شد ولی با وجود سیلاب اخیر ۱۷۰ هزار هکتار از مزارع زیر آب رفت و پیش بینی‌ها حاکی از تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مناطق سیل‌زده متناسب با نیاز مخاطبان باشد

مدیرکل امور استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر برنامه کمک‌ها و حمایت‌ها و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مناطق سیل‌زده خوزستان کوتاه مدت باشد در آینده با خلاء فعالیت‌های فرهنگی و هنری در خوزستان مواجه خواهیم شد.

علی غیاثی ندوشن که برای حضور در نشست هم‌اندیشی ادارات تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های معین خوزستان شامل تهران، اصفهان، کرمان، فارس، به اهواز سفر کرده بود ارائه خدمات و حمایت‌های فرهنگی و هنری که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در مناطق سیل‌زده انجام گیرد را از مهمترین اهداف تشکیل این نشست دانست.

غیاثی ندوشن افزود: حسب دستور و تاکید مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر حمایت و کمک‌رسانی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مناطق سیل‌زده کشور اولین جلسه شورای معاونان این وزارت خانه با حضور معاونان و مدیران ستادی و مدیران ادارات تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت و با موضوع خدمات‌رسانی به مناطق درگیر سیل برگزار شد. طی این جلسه تصمیماتی اتخاذ شد که همه استان‌ها از توان و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری خود در جهت خدمت‌رسانی و کمک‌رسانی به مناطق سیل زده استفاده کنند.

مدیرکل امور استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این راستا با پیگیری‌های زیاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، استان‌های تهران، اصفهان، فارس، کرمان و کرمان جنوبی به عنوان استان‌های معین خوزستان تعیین شدند.

تردد پرحجم و سنگین در محورهای خوزستان / ادامه ممنوعیت تردد در محور اهواز – آبادان

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: اکنون تردد در محورهای خوزستان بسیار پرحجم و سنگین است زیرا خودروهای امدادی و خدماتی بسیاری در محورها تردد می‌کنند.

سرهنگ رضا دولتشاهی اظهار کرد: در حال حاضر کیلومتر ۴۰ محور اهواز – آبادان دچار آبگرفتگی است و روز گذشته مجبور شدیم تردد در این محور را ممنوع اعلام کنیم زیرا شدت عبور آب از این جاده بسیار زیاد بود و احتمال حادثه وجود داشت.

وی افزود: محور جایگزین این مسیر، محور اهواز – خرمشهر تعیین شده است. البته کسانی که می‌خواهند از آبادان به شادگان بروند می‌توانند از این مسیر تردد کنند اما از شادگان تا اهواز اجازه تردد داده نمی‌شود. متأسفانه بسیاری از رانندگان اصرار بر تردد از این محور دارند اما واقعاً این مسیر خطرناک است و امکان سقوط در کانال‌ها وجود دارد.

وی افزود: به محض اینکه سطح آب پایین بیاید، این بخش از محور اهواز – آبادان بازگشایی می‌شود.

دولتشاهی با اشاره به مسدود بودن مسیر اهواز – اندیمشک در اثر آب گرفتگی در هفته‌های گذشته نیز بیان کرد: مسیر اهواز – اندیمشک بازگشایی شده است هر چند حدود ۲۰ کیلومتر آن رفت و برگشت و یک لاین مسدود است.

وی با بیان اینکه دیگر مسیرهای خوزستان مشکل خاصی ندارند، گفت: اکنون تردد در محورهای خوزستان بسیار پرحجم و سنگین است زیرا خودروهای امدادی و خدماتی بسیاری در محورها تردد می‌کنند.

دیوارهای ریخته خانه‌های پر از گل، آبی که قطع است و مردمی که به تپه‌های اطراف روستاهایشان پناه اورده اند.

حمیدیه را به سمت حلاف و سپس تا بستان‏ کرخه ارام با پیچ جاده می‌آید تا بستان. تا جایی که جاده قطع می‌شود با آب. میگویند” آب قطع است گل را چطور بشوییم؟ گفته اند ۲۸ ام قرار است سیل دیگری بیاید.”

حالا آب پایین رفته. مردم می آیند به خانه‌ها سر می‌زنند و بر می‌گردنند به چادرهایشان. می‌پرسند خسارت خانه‌هایمان را می‌دهند؟

با قرض ساخته بودیم. بعد می دوند از تپه‌ها تا پایین‌تر از چادرهایشان از آب رد شوند و به سهمیه غذای هر روزشان برسند.

سفر مدیران وزارت نیرو و رئیس کمیسیون کشاورزی به خوزستان

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس از سفر مدیران ارشد وزارت نیرو و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به خوزستان در روز چهارشنبه خبر داد.

جواد کاظم نسب در کانال رسمی تلگرام خود نوشت:

«رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و مدیران ارشد وزارت نیرو در روز چهارشنبه (۲۸ فروردین) به خوزستان سفر می‌کنند. این سفر به دعوت نمایندگان خوزستانی، (جواد کاظم نسب الباجی نماینده اهواز و باوی، عباس پاپی زاده نماینده دزفول و سید راضی نوری نماینده شوش) و با هدف بررسی میدانی خسارات وارده به کشاورزان مناطق سیل‌زده انجام خواهد شد.»

کمک‌های هلال احمر کویت به ایران تحویل شده است / توزیع کمک‌ها بین سیل‌زدگان، به زودی

نایب رئیس جمعیت هلال احمر کویت گفت: کمک‌های ما به هلال احمر ایران تحویل شده و به زودی بین سیل‌زدگان توزیع خواهد شد.

انور عبدالله الحساوی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دلیل سفر من به استان خوزستان و شهر اهواز بازدید از مناطق سیل‌زده و بررسی وسعت این حادثه برای تهیه و ارسال کمک‌های بیشتر به منطقه بوده است.

وی افزود: بهترین راه برای اینکه بتوانیم از مشکلات یک منطقه حادثه دیده اطلاع پیدا کنیم، بازدید میدانی و نزدیک از منطقه برای بررسی و لمس مشکلات و معضلات موجود است که در بازدیدی که داشتیم توانستیم مشکلات را از نزدیک رصد کرده و مشکلات به صورت عملیاتی ارزیابی شد.

نایب رئیس جمعیت هلال احمر کویت گفت: پس از بازگشت به تهران تلاش ما این است که احتیاجات و نیازهایی که مردم خوزستان دارند از بازار داخلی تهیه کرده و توسط جمعیت هلال حمر ایران به دست مردم آسیب دیده برسانیم.

الحساوی با اشاره به امکانات هلال احمر کویت برای توزیع در مناطق سیل زده بیان کرد: با توجه به بازدیدهای هوایی و زمینی ما از مناطق حادثه دیده، تلاش خود را برای تهیه و ارسال کمک‌ها به ایران افزایش خواهیم داد.

جزئیات برگزاری امتحانات دانش‌آموزان در خوزستان

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: مدارس استان شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه بازگشایی می‌شوند و روند ادامه تحصیل دانش‌آموزان تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا می‌کند.

محمد تقی‌زاده اظهار کرد: تمامی مدارس شهرهای سیل‌زده استان خوزستان که تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شده بودند، از روز شنبه ۳۱ فروردین‌ماه بازگشایی می‌شوند و روند ادامه تحصیل دانش‌آموزان تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: دانش‌آموزانی که در روستاهای زیر آب رفته ساکن هستند و امکان بازگشت مجدد برای آن‌ها وجود ندارد، در همان مناطقی که ساکن هستند به مدرسه می‌روند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا