خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فدریکا موگرینی: درگیری‌های لیبی راه‌حل سیاسی ندارد

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تحولات اخیر در لیبی اشاره کرد و گفت که درگیری‌ها در این کشور راه‌حل سیاسی ندارد و اگر جنگ ادامه یابد، مشکلات بیشتر می‌شود.

به گزارش ایرنا، موگرینی که امروز در پارلمان اروپا سخن می‌گفت، افزود: به طور دقیق زمانی که امکان رسیدن به صلح در لیبی واقعی به نظر می‌رسید و دبیر کل سازمان ملل متحد از این کشور بازدید می‌کرد، نیروهای ژنرال حفتر به طرابلس حمله کردند.

وی تصریح کرد که اگر کسی به دنبال پیروزی در لیبی است همگی می‌بازند و تنها از طریق مذاکرات سیاسی می‌توان به سمت جلو حرکت کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اگر احزاب در یمن به دنبال شرایط برد- برد که جامعه جهانی ازجمله اتحادیه اروپا آماده حمایت از آن است نباشند، تمام مردم لیبی و منطقه رنج خواهند کشید.

وی تجاوز علیه طرابلس را حمله علیه «امید و دورنمای رسیدن به صلح» در لیبی عنوان کرد و ادامه داد: اکنون از تمام بازیگران منطقه و بین‌المللی می‌خواهم تا از اقدام های سازمان ملل برای گفت‌وگو و ایجاد اتحاد در لیبی از طریق راهکار سیاسی حمایت کنند.

موگرینی یادآورشد که اروپا برای کشاندن طرف‌ها پای میز مذاکره و تعریف یک دورنمای مشترک برای برقراری صلح و امنیت در لیبی تلاش خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، پس از سرنگونی قذافی، لیبی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس، غرب کشور تشکیل شد که موردحمایت جامعه جهانی است.

هم‌زمان نیز یک دولت موازی در شهر طبرق در شرق لیبی با حمایت مجلس نمایندگان به ریاست «عقیله صالح» و ژنرال حفتر فرمانده ارتش، اعلام موجودیت کرد.

در روزهای اخیر درگیری میان نیروهای تحت امر حفتر با نیروهای دولت وفاق ملی در 30 کیلومتری جنوب شهر طرابلس به اوج خود رسیده است.

نیروهای حفتر که بخش‌هایی از شرق لیبی را تحت کنترل خود درآورده‌اند، در مقابل درخواست‌های بین‌المللی برای توقف درگیری با جنگجویان وفادار به گروه وفاق ملی مستقر در طرابلس که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد، مقاومت کرده‌اند.

السراج به‌تازگی در گفت‌وگو با اسکای نیوز هشدار داد که اگر درگیری در لیبی ادامه یابد، موج جدیدی از مهاجران که در حدود 800 هزار نفر برآورد می‌شوند، به سمت اروپا سرازیر خواهند شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا