خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اطلاعات تازه‌ای درباره‌ی سرنوشت عمر البشیر

خبرگزاری آلمان، اطلاعات تازه‌ای درباره سرنوشت «عمر البشیر» رئیس جمهور برکنار شده این کشور منتشر کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، این خبرگزاری به نقل از یک منبع نزدیک به عمر البشیر گزارش داد که وی در سودان است و در یکی از منازل خارطوم تحت اقامت اجباری به سر می برد و از سوی نیروهای «پشتیبانی سریع»(الدعم السریع) محافظت می شود.

این منبع- که خواسته نامش فاش نشود- در گفتگو با خبرگزاری آلمان گفت: «محمد حمدان» معروف به «فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع» و معاون رئیس شورای نظامی انتقالی در سودان خواسته است عمر البشیر تحت محافظت نیروهای خودش باشد و گفته است نباید پیش از موافقت همگانی با سرنگونی البشیر، به او تعرضی برسد.

همین مصدر همچنین به توافق بر سر انتقال رئیس جمهور معزول به دولت امارات متحده عربی و اقامت در این کشور اشاره کرده است.

ارتش سودان ۱۱ سپتامبر ماه جاری عمر البشیر را مجبور به کناره گیری از قدرت کرد؛ این اقدام پس از تظاهرات چندین ماهه و تجمع هزاران معترض جلوی مقر فرماندهی کل ارتش سودان در مرکز خارطوم پایتخت سودان صورت گرفت.

تجمع کنندگان که برای اولین بار به مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان رسیدند، خواستار سرنگونی رژیم این کشور شده بودند.

با این حال شورای نظامی انتقالی سودان گفته بود که از البشیر پس از برکناری، محافظت می کند اما جای بازداشت وی و دیگر سران رژیمش را افشا نکرد.

طرح اوگاندا

از سوی دیگر وزیر دولت اوگاندا در امور خارجه این کشور روز چهارشنبه گفت که کشورش به موضوع اعطای پناهندگی به رئیس جمهور برکنار شده سودان فکر می کند.

به نقل از الجزیره، این وزیر اوگاندایی به خبرگزاری فرانسه گفته است: درصورتی که اعطای پناهندگی  به عمر البشیر از اوگاندا خواسته شود، می توان به این مساله فکر کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به نقش عمر البشیر در زمینه میانجی گری در زمینه توافق بر سر صلح در سودان جنوبی، دولت اوگاندا می تواند به موضوع اعطای پناهندگی وی فکر کند.

اوگاندا جزو کشورهای آفریقایی است که با تحویل عمر البشیر به دادگاه کیفری بین المللی مخالفت کرده است. این در حالی است که این کشور منشور دادگاه مذکور را نیز امضا کرده است.

انتقال عمرالبشیر به زندان کوبر و بازداشت برادرش

با این حال  رسانه های سودانی روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش دادند: انتظار می رود عمر البشیر به زندان کوبر انتقال داده شود که شماری دیگر از مقامات ارشد رژیم سابق این کشور در آنجا زندانی هستند.

این منابع اعلام کردند: عبدالله البشیر برادر عمر البشیر، جمال الوالی از رهبران حزب کنگره، و شماری دیگر از فرماندهان گردان های مسلح «الظل» که در سرکوب معترضان دست داشتند، به زندان مذکور برده شده اند و انتظار می رود امروز (چهارشنبه) عمر البشیر نیز به این زندان منتقل شود.

در همین حال روزنامه «آخر لحظه» در صفحه اول خود تیتر «البشیر در زندان کوبر» را کار کرد و روزنامه «التیار» نیز از بازداشت شمار زیادی از رهبران حزب کنگره ملی سودان و انتقال آنها به زندان سیاسی کوبر در روز گذشته خبر داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا