خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اهداف سفر ظریف به ترکیه چیست؟

‘جواد ظریف’ وزیر امور خارجه ایران در چند ماه گذشته دیدارهای مکرری با مقامات ترکیه داشته است این بار نیز بلافاصله پس از سفر به سوریه به آنکارا رفته است تا با مقامات ترک به مذاکره بپردازد اما به نظر می رسد ماموریت مهمی که بر عهده ظریف گذاشته شده است. هر چند دو طرف خیلی تمایل ندارند به صراحت وارد جزئیات ملاقات ها شوند اما واضح است که تنها موضوع سوریه و آینده سیاسی این کشور دلیل نزدیکی تهران و آنکارا نیست.

به گزارش اعتدال، محمدجواد ظریف  در دومین مقصد سفرش بعد از دمشق سه شنبه شب وارد آنکارا شد، در بدو ورود و در جمع خبرنگاران در تشریح رایزنی های خود در سوریه، افزود: در دمشق دیدارهای بسیار خوبی داشتیم، مخصوصا دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بسیار مفید بود و بحث های خوبی درباره گفت وگوهای آستانه و همکاری های دو کشور صورت گرفت.

هر چند ظریف خیلی نمی خواهد از موضوعات عرف دیپلماتیک خارج شود اما پر واضح است که ترکیه در حال حاضر تنها همسایه ایران است که هم توان اقتصادی خوبی دارد و هم حاضر است با جمهوری اسلامی ایران هماکاری کند.

هر چند ایران روابط بسیار خوبی با عراق، افغانستان، عمان، ارمنستان، آذربایجان و قطر و بقیه همسایگان خود دارد اما باید قبول کرد تنها دو کشور امارات و ترکیه هستند که بانکهای آنها کشش انجام عملیات مالی  اقتصاد پر حجم ایران را دارد. امارات در دور جدید تحریم پیشاپیش کشورهای متخاصم گام برمی دارد و از این رو ترکیه و همسویی با آن در سیاست های اقتصادی و منطقه ای یکی از ضروریت های فعلی دیپلماسی مقاومتی جمهوری اسلامی است.

وزیر امور خارجه ایران خود در تشریح دلایل سفرش به ترکیه و سوریه را به سفر جهانگیری ارتباط می دهد  و می گوید:  موضوع همکاری های دوجانبه مخصوصا نتایج سفر اسد به تهران و نتایج سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به سوریه و توافق های حاصله و چگونگی عملیاتی کردن این توافق ها نیز از دیگر موضوعات پیگیری شده در این سفر بود.

وی ادامه داد: همچنین درباره جلسه آینده روند آستانه و همینطور همکاری هایی که در چارچوب سازمان ملل برای یافتن راه حل سیاسی برای سوریه است، هماهنگی های خوبی صورت گرفت.

ظریف گفت: در مورد وضعیت در شرق فرات و ادلب که هر دو نگران کننده است و ضرورت خارج کردن نیروهای بیگانه از سوریه و پایان دادن حضور تروریست ها در سوریه نیز گفت وگوی خوبی داشتیم.

وی در ادامه افزود: همچنین در سفر به ترکیه نیز درباره مسائل منطقه ای گفت وگو خواهیم کرد، به خصوص درباره سوریه و مسائل شمال آفریقا صحبت می کنیم. همچنین درباره روابط دوجانبه نیز که پیشتر با ترکیه گفت وگوهای بسیار خوبی داشتیم از جمله در سفر حجت الاسلام والمسلمین حسین روحانی رئیس جمهوری به این کشور و نیز سفرهای دیگری را هم در برنامه داریم.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: همچنین این دومین سفر من در فروردین ماه به ترکیه است که سفر اول برای شرکت در اجلاس اضطراری مقابله با اسلام ستیزی سازمان همکاری اسلامی در استانبول بود و در این سفر هم با مقام های ترکیه درباره مسائل دوجانبه به خصوص تحولات منطقه گفت وگو خواهم کرد.

ظریف در ادامه درباره اینکه آیا بین دو سفر به دمشق و آنکارا ارتباطی وجود دارد؟، گفت: علاقه مندیم مشکلات سوریه از طریق گفت وگو به خصوص از طریق گفت وگو بین کشورهای منطقه حل شود، ولی این دو سفر به خاطر نیاز به این زمانبندی اینگونه انجام شد و امیدواریم بتوانیم به رفع مشکلات در منطقه کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد که در سفرش به ترکیه درباره پرونده های دوجانبه بحث خواهد شد و افزود: همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه، همکاری های سیاسی و تصمیماتی که در جلسات کمیسیون عالی روابط دوجانبه در سطح روسای جمهوری اتخاذ می شود، دو وزیر خارجه مسئول پیگیری آنها هستند و لذا در این سفر در این باره نیز گفت وگو خواهد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح سه شنبه برای گفت وگو با مقام های سوری درباره راه های توسعه روابط دو جانبه، مسایل منطقه ای و جهانی وارد دمشق پایتخت سوریه شد.

ظریف را در این سفر یک روزه به سوریه علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه، حمیدرضا دهقانی دستیار وزیر و مدیر کل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه و جمعی از مقام های این وزارتخانه همراهی کردند.

یادآور می شود سفر ظریف به دمشق به دعوت رئیس جمهوری سوریه انجام شد.

اسد اسفند ماه 1397 پس از سفر به تهران از ظریف برای سفر به سوریه دعوت کرده بود. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آخرین بار 12 مهر 1397 از سوریه دیدار کرده بود.

ظریف و هیات همراه پس از ورود به دمشق با حضور در حرم حضرت زینب (س) در منطقه زینبیه در اطراف دمشق ضریح مطهر ایشان را زیارت کردند.

ظریف در پایان دیدار یک روزه خود از سوریه، سه شنبه شب و پس از دیدار با مقام های سوری این کشور را به مقصد ترکیه ترک کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا