خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرماندهان قرارگاه های ارتش و سپاه در آق قلا: در کنار مردم می‌مانیم

ایرنا نوشت: فرماندهان قرارگاه های ارتش و سپاه در آق قلا  اطمینان دادند که تا عادی شدن وضعیت و پایان کار امداد، نجات و بازسازی این شهر سیل زده را ترک نخواهند کرد و در کنار مردم می مانند.

خبرنگاران ما در شهر سلیزده آق قلا از شهرهای گلستان واقع در 15 کیلومتری شمال گرگان مرکز استان گشتی زدند، با مردم هم صحبت شدند و با مسئولان نهادهای امدادی از جمله قرارگاه های ارتش و سپاه در این شهر گفت وگو کردند.

علی عبداللهی فرمانده مقر نیروهای اعزامی از سپاه تهران (ناحیه مسلم – حوزه بسیج) و نیز نماینده دانشگاه جامع امام حسین (ع) در آق قلا است که نیروهایش همچنان سرگرم کمک، امداد و تامین و توزیع اقلام مورد نیاز به سیلزدگان هستند، گفت: نیروهایش از ابتدای درگیر شدن شهر با جریان سیلاب عظیم نوروزی، با کمک رسانی به سیلزدگان وارد عملیات امداد و نجات شدند.

وی افزود: این نیروها با قایق های موتوری کار نجات افرادی که در خانه هایشان گرفتار شده بودند را آغاز کردند و آنان را به مناطق امن انتقال دادند.

نیروهای جهادی وابسته به سپاه و بسیج تهران همچنین در کار توزیع اقلام بهداشتی و مواد غذایی به آنهایی که نتوانستند خانه های خود را ترک کنند، با سایر نیروهای امدادی مشارکت کردند.

عبداللهی گفت، در این مدت علاوه بر مواد غذایی ، اقلام مورد نیاز و ضروری مانند پتو ، فرش و لوازم گرمایشی میان سیلزدگان توزیع کردیم.

این مسئول نیروهای جهادی در آق قلا در خصوص اقدامات بعدی این نیروها در منطقه سیلزده گفت، برای خارج کردن آب از منطقه نیز وارد عمل شدیم و عملیات تخلیه آب از منطقه را با ایجاد کانال های جدید و هدایت آن به سمت مسیرهای منتهی به دریا به اجرا گذاشتیم.

وی در خصوص ادامه عملیات کمک رسانی هم گفت که آنها هم اکنون در حال برآورد نیازهای مردم هستند تا از طریق بسیج سازندگی و سایر ارگان ها این نیازها به موقع تامین شود و علاوه بر این برای بهبود عملیات کمک رسانی با کمک معتمدان محلی از سطح منطقه آمارگیری شده است تا از این پس بصورت منظم تری کمک ها در منازل توزیع شود.

از این افسر سپاه پاسداران در خصوص برخی نگرانی ها مبنی بر اینکه ممکن است با خارج شدن آب از منطقه نیروهای داوطلب و جهادی نیز منطقه را ترک کنند، گفت: تا بازسازی منازل و پایان عملیات عمرانی در منطقه خواهیم ماند و مردم خوب میهنمان را در این منطقه تنها نخواهیم گذاشت.

وی تعامل مردم آق قلا با نیروهای امدادی را عالی توصیف کرد و از همکاری میان سایر نیروهای امدادی نیز ابراز رضایت کرد.
در ورودی شهر آق قلا از سمت گرگان با سرهنگ دوم حجت جلال جمعی قرارگاه عملیاتی لشکر 30 پیاده گرگان هم گفت وگو کردیم.

وی در توضیح چگونگی ورود این نیروها به عملیات امداد و نجات در استان گلستان گفت: قرارگاه عملیاتی لشکر 30 پیاده گرگان همراه تیپ 230 متحرک هجومی و با حمایت نیروی زمینی ارتش از ابتدای شروع بحران در استان ماموریت خود را از شهرستان گنبد آغاز کرد و در حال حاضر با تمام امکانات مهندسی و خودرویی همزمان در شهرهای آق قلا و گمیشان سرگرم انجام وظیفه هستند.

ارتش در عملیات کمک به آق قلا و گمیشان از انواع بیل های مکانیکی، خودروهای باری بنز، مایلر و نیز نفربرهای بی تی آر (آبی خاکی) خود استفاده کرد و همچنین بالگردهای هوانیروز که در روزهای اول سیل امکان کمک از طریق زمین و با خودرو نبود، با عملیات بارریزی (اقلام امدادی) و نیز هلی برن امداد رسانی کرد.

جلال ضمن یادآوری این نکته، همچنین گفت که گروه مهندسی قرارگاه منطقه ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش با همکاری کارکنان پایور وظیفه تیپ 230 متحرک هجومی و قرارگاه لشکر 30 نسبت به حفر کانال و احداث پل های موقت برروی جاده تخریب شده جهت تسهیل در عبور و مرور و کمک رسانی اقدام کرده اند.

این افسر ارتش در خصوص برخی عملیات در داخل مناطق شهری نیز گفت تخلیه آب از 4 محله شهر گنبد و تخلیه لجن و گل از منازل و محله ها در محله های کل آباد ، عیدگاه و تازه آباد آق قلا از جمله فعالیت های این نیروها بوده است.

وی گفت این عملیات با مشارکت نیرهای بسیجی، جهاد دانشجویی، دانشجویان بسیجی همراه بوده است. جلال همچنین تعامل با نیروهای امدادی سپاه و بسیج در عملیات تخلیه آب و لجن و گل از محلات و منازل آق قلا را بسیار عالی توصیف کرد.

از این افسر ارتش در آق قلا هم سوالمان را تکرار کردیم، آیا با فروکش کردن آب منطقه را ترک خواهید کرد؟ وی گفت : البته برخی ماشین آلات و تجهیزات مهندسی و نیروهای مربوط به آن با پایان کار تخلیه آب و لجن کشی، دیگر کاری در منطقه ندارند و به همین دلیل منطقه را ترک خواهند کرد.

سرهنگ جلال تاکید کرد: اما سایر نیروها تا هنگامی که نیاز باشد و مشکلات مردم به حداقل برسد، در منطقه خواهند ماند و پابه پای سایر دستگاه های متولی دولتی و نیروهای مسلح در کنار مردم مناطق سیلزده استان گلستان خواهیم ایستاد.

شهر آق قلا حالا 4 – 5 روزی است که با فروکش کردن آب در اکثر محلات و خروج آن از بخش شمالی و شرقی در تکاپوی بازگشت به زندگی است. بسیاری از مغازه باز شده اند و جنب و جوش زیادی در محلات توسط مردم در حال انجام است.

ماموران ادارات برق، آب، راه و شهرسازی و نیز شهرداری و سایر ادارات و دستگاه ها در حال ترمیم خسارات و آسیب های وارده در سیل اخیر هستند و مردم را هم می شود دید که با بیل و تی و جارو در حال رفت و روب و شست و شوی محیط زندگی خود هستند. البته کار تخلیه لجن و گل از منازل خود عملیات بزرگی می طلبد و کار دشواری است.

در گشت و گذار در شهر بنرهایی دیدیم که بر برخی هاشان ثبت شده بود ‘ارتش فدای ملت ‘ و در دیگری ‘سپاه در خدمت ملت ‘ و جالب اینکه اهالی آق قلا هم هربار که از کمک رسانی ها صحبت شد به حضور نیروهای ارتش و سپاه نیز اشاره کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا