خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آل احمد و راهی که گشود | علی میرفتاح [+ فیلم]

سید علی میرفتاح در نشست «میراث جلال»، ۱۵ آذر ۱۴۰۲ در فرهنگسرای اندیشه سخنرانی کرده‌است که فیلم آن را در ادامه می‌بینید.

سایت سیمافکر نوشت: «صد سال از تولد جلال آل احمد از پرماجراترین روشنفکران روشنفکر ایرانی می‌گذرد. ستیز مدام آل احمد با بسیاری از نویسندگان و روشنفکران دوره خود او را به تألیف‌های متعددی کشاند که از مهم‌ترین آن‌ها کتاب «غرب‌زدگی» است. سیدعلی میرفتاح، نویسنده و روزنامه‌نگار در این سخنرانی به اهمیت مسئله «زبان» در کار آل احمد و راهی که با آن آل احمد توانست جامعه را به فضای پرسش‌های اساسی بکشاند، اشاره می‌کند. میرفتاح می‌گوید توجه آل احمد به زبان و ادبیات سیاسی برآمده از سنت، افقی را پیش روی جامعه و روشنفکران ایرانی گشوده بود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. من آل احمد را روشن اندیش میهن پرست نمی دانم ! اگر به راستی کسی روشن اندیش و دلسوز میهن و مردم خود باشد باید به پیامدهای گفتار و کردار خویش نیز بیاندیشد : همچون پزشکی که پیامد دستور و نسخه دارویی اش را باید بداند و گرنه خطای وی مساوی است با مرگ بیمارش !…..آل احمد نیمچه درس خوانده ناتمام و شاعر پیشه ای بود که هنوز تکلیف اش با سنت و مدنیته روشن نشده بود و هنوز به اجتهادی نرسیده بود که الگویی برای اهل پرسش و نظر باشد :بیشتر به فکر کشت (کاف با ضمه ) بود تا به فکر کشت (با کسره) ! خود او بیشتر از هر روشنفکری هرهری مذهب بود و یک پایش در فرنگ و پایی دیگر در سنتهایی در سطح زمانه قاجار !….او بیشتر به دنبال فروخواباندن هیجانها و تکانه های درون و نهادناآرام خویش بود تا تفکر در شناخت غرب یا چاره جویی برای بدبختی های جامعه خودش !………….فقر نظری و اندیشه ای دهه های 40/50 بود که برخی را ناگزیر ساخت تا آل احمد را اندیشه گر و استراتژیست و غرب شناس به شمار آورند …..

    1. برادر عزیز جناب کور وش
      سلام. از نکات ظریف شما استفاده کرده و تشکر می کنم ( کَشت و کِشت … ). مرحوم آل احمد را نمی شناسم و در حد قصاوت نیستم اما فقط با برخورد با یک کلمه از تفکرات ایشان ” غربگرائی ” معتقدم نکته ای را بعنوان نشانه ای از بیماری اجتماعی بروشنی بیان کرده که علی رغم تشخیص آنروز ایشان امروز هنوز دامنگیر ماست.
      جسارتاً معتقدم بهتر است نکاتی که جامعه را از این پیروی از مدلهای مصرفی ، در تمام اشکال و ابعادش ، متدول دور می کند را تفویت کنیم بجای نصیحت ، انتقاد و خدای ناکرده تخریب.
      پ. ن انصاف نیوز جهت ارتقائ خرد جمعی پیشنهاد می شود نویسنده نظرات از پاسخ مطلع تا شاید در این رفت و بازگشت گوشه ای از تاریکی های ذهن جامعه روشن و ” جهاد تبیین ” به عمل در آید. با تشکر
      ارادتمند حسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا