خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخالفت محمود صادقی با استراتژی فیلتر اینستاگرام و رد FATF: اشتباه است

زهرا منصوری، خبرنگار انصاف نیوز: سه روز پیش حساب کاربری اینستاگرام چند نفر از فرماندهان سپاه پاسداران از دسترس خارج شد. اینستاگرام علت این موضوع را قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی دولت امریکا عنوان کرد.
حال این دو اقدام یعنی تروریستی خواندن سپاه پاسداران و بستن صفحه‌های سرداران سپاه توسط اینستاگرام باعث شده است زمزمه‎هایی شنیده شود مبنی بر اینکه در واکنش به اقدام اینستاگرام، ایران نیز اینستاگرام را برای کاربران داخل کشور فیلتر کند؛ از سوی دیگر برخی فعالان سیاسی حاضر در فضای مجازی نیز رد FATF را واکنشی مناسب به قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا می‌دانند.
حال باتوجه به این دو رویکرد این پرسش مطرح می‌شود که آیا اقدامات ذکر شده در هر دو صورت باز هم به ضرر ایران تمام نمی‌شود؟ اینستاگرام شبکه‌ای اجتماعی و پرطرفدار بین ایرانیان است و بخش قابل توجهی از مردم در آن عضو هستند و سوال اینجاست که آیا اینستاگرام با فیلتر شدنش در ایران دچار مشکلی می‌شود؟
آیا اساسا FATF ارتباطی با اقدام آمریکا علیه سپاه دارد که واکنش ایران به این موضوع رد آن باشد؟ آیا آمریکا از نپذیرفتن FATF توسط ایران ضربه‌ای خواهد خورد؟
محمود صادقی نماینده‎ی مجلس می‌گوید فیلتر کردن اینستاگرام مخالف آزادی بیان است و بهتر است از این شبکه‌های اجتماعی برای ابراز عقاید خود استفاده کنیم. او همچنین می‌گوید عدم تصویب FATF ساز و کارهای بانکی ما را با کشورهای دوست مختل خواهد کرد.
صادقی، نماینده‌ی مجلس با بیان اینکه نه بستن حساب شخصی افراد در شبکه‌‌های اجتماعی مثل اینستاگرام قابل قبول است و نه فیلترینگ شبکه‌‌های اجتماعی، به انصاف نیوز گفت: هیچ کدام کار درستی نیست. هر دو این‌ها با آزادی بیان و آزادی گردش اطلاعات که یکی از زیربناهای عصر اطلاعات است مغایرت دارد. بنابراین راه درست این است که از همین فضاها برای عقاید خود و بیان انتقادات در مواقع لزوم استفاده کنیم.
او در پاسخ به اینکه آیا FATF به دولت آمریکا ارتباطی دارد، گفت: FATF یک فرایند جداگانه‌ای است که از سال 85 تصمیم گرفتیم و اقدامات خود را برای تامین استانداردهای آن انجام دادیم، درواقع مربوط به کنترل پولشویی است. ساز و کاری است برای مبارزه با فساد و سالم‌سازی نقل و انتقالات بانکی؛ پولشویی چیزی فراتر از جرم‌های دیگر است، به این معنا که جرمی است که جرایم دیگر را پوشش می‌دهد و مقابله با آن هم در عرصه‌ی داخلی و هم بین المللی اهمیت بسیاری دارد.
او افزود: این مساله‌ای است که ما سال‌های قبل، پیش از برجام و تحریم‌های آمریکا، ضرورت آن را درک کردیم و تصمیم گرفتیم با اصلاح قوانین خود استانداردهای آن را تامین کنیم. به نظر من با تامین این استاندارها و اصلاح قوانین داخلی و پیوستن به معاهده‌های ذی‌ربط در واقع از انزوای بیشتر خودمان در عرصه‌ی بین المللی جلوگیری می‌کنیم و با این شیوه‌ها دقیقا نقطه‌ی مقابل خواست آمریکا عمل می‌کنیم. خواست آمریکا و ترامپ این است ما را با تحریم‌ها دچار انزوا کنند.
با اجرای این استانداردها روزنه‌هایی که با حضور در عرصه‌ی بین المللی باز می‌شوند -مثل فعالیت بانکی در شبکه‌های بین المللی- را به روی خودمان باز نگه می‌داریم و اگر به این استانداردها عمل نکنیم عملا به دست خودمان، خود را در این مسیر هم تحریم می‌کنیم و حتی ادامه‌ی ارتباطات بانکی ما با شرکای بین المللی‌مان -یعنی با کشورهای دوست مثل چین و روسیه- بسته خواهد شد و این دقیقا در جهت خواست آمریکا است.
محمود صادقی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلتر اینستاگرام و نپذیرفتن FATF از سوی ایران برای پاسخگویی به ترامپ، بر روی آمریکا و امثالهم تاثیرخواهد گذاشت یا صرفا به ضرر ایران است، گفت: دوستانی که چنین ایده‌ای را دارند، در واقع باید به طور کارشناسی رابطه‌ی این مسایل را باهم بیان کنند. یک ایده‌ی شعاری و احساساتی است. حداقل اینکه باید توضیح دهند چه رابطه‌ای بین این‌ها وجود دارد؟ من بین آنها رابطه‌ی عکس می‌بینم. در واقع با سد کردن مسیرها برای تامین ساز و کارهای پولشویی به اهدافی که ترامپ دارد کمک می‌کنیم و هدف او انزوای بین المللی ایران است. او قصد دارد که ما را تحریم کند و ما هم با چنین عملکردهایی به این تحریم‌ها بیشتر کمک می‌کنیم.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا