خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش بازرس مولر درباره‌ی ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا

گزارش تقریبا کامل رابرت مولر  بازرس ویژه رسیدگی به ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرانجام منتشر شد که در آن این نتیجه گیری به عمل آمده که هیچ تبانی بین کمپین انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا و روسیه در انتخابات 2016 صورت نگرفته است. هم‌چنین در این گزارش که تنها بخش‌هایی از آن سانسور شده، مشخص شده است رییس جمهوری آمریکا به دنبال اخراج رابرت مولر، مسئول این پرونده و جلوگیری از تحقیقات بوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، با وجود اینکه گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا پس از مدت‌ها، به نتیجه رسید و در آن مشخص شد که هیچ تبانی صورت نگرفته، اما هنوز سوالات زیادی در این باره وجود دارد چون نتوانسته پاسخی شفاف و واضح به این سؤال بدهد که آیا ترامپ مانع از اجرای عدالت شده است یا خیر.

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا (وزیر دادگستری) در جریان یک نشست خبری که پنجشنبه صبح برگزار شد، نتایج اولیه این گزارش را پیش از انتشار آن اعلام کرد و گفت: همانطور که گزارش بازرس ویژه می‌گوید، دولت روسیه قصد داشته تا در انتخابات ریاست جمهوری ما دخالت کند. اما با توجه به تحقیقات گسترده‌ای که صورت گرفت، ما حالا می‌دانیم که عاملان روسی که قصد انجام چنین کارهایی را داشتند، ارتباطی با ترامپ یا کمپین او ندارند.

نسخه ساسنور شده گزارش مولر بلافاصله پس از این نشست خبری به دست قانونگذاران و به سمع و نظر مردم هم رسید.

درحالیکه این گزارش هیچ شواهدی درباره تبانی نیافته، تحقیقات مولر ارتباطی چند بین اشخاصی یافته که با دولت و مقام‌های روسی مرتبط با کمپین ترامپ ارتباط داشته‌اند اما هیچیک از این شواهد به قدر کافی برای اعلام جرم و طرح شکایت از رئیس جمهوری کافی نبوده‌اند.

مولر در گزارش خود به ارتباطی بین مقام‌های کمپین ترامپ و سرگئی کیسلیاک، سفیر سابق روسیه در آمریکا در ۲۰۱۶ اشاره دارد. همچنین گفته که این دیدارها رسمی و علنی بوده‌اند.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: تحقیقات مشخص کرد که ارتباطاتی بین سفیر روسیه در آمریکا و مقام‌های کمپین ترامپ در زمان سخنرانی سیاست خارجی ترامپ در آوریل ۲۰۱۶ در واشنگتن دی. سی و همچنین در جریان کنوانسیون ملی جمهوری خواهان صورت گرفته است. همچنین دیداری بین سفیر سابق روسیه در آمریکا و جف سشنز، دادستان کل سابق آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۶ انجام شده است. مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا نیز با سفیر سابق روسیه صحبت کرده و تاکید داشت که مسکو بابت تحریم‌هایی که از سوی دولت اوباما بر مسکو وضع شده، دست به اقدامی متقابل نزد.

تیم مولر با نقل قول از مایکل کوهن، وکیل شخصی ترامپ اعلام کرد که ترامپ قصد سفر به روسیه را در جریان کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ داشته تا درباره ساخت برج ترامپ در مسکو با مقام‌های روسی صحبت کند.

در ادامه گزارش مولر آمده است، اعضای کمپین ترامپ از جمله دونالد ترامپ جونیور، پسر بزرگ ترامپ روابطی مستقیم با ویکی لیکس در جریان کمپین انتخاباتی داشته‌اند. همچنین جارد کوشنر، داماد ترامپ نوامبر ۲۰۱۶ از کیسلیاک خواست تا برای ارتباطات با مسکو از تجهیزات امنیتی داخل سفارت روسیه در آمریکا استفاده شود.

روسیه دائماً ادعای مداخله در سیستم سیاسی آمریکا را رد کرده و گفته که این اتهامات ساختگی هستند.

با وجود اینکه این گزارش در نهایت منتشر شده اما سوال مربوط به تلاش ترامپ در ایجاد مانع در اجرای عدالت همچنان بی پاسخ مانده و بازرس ویژه راه را برای گمانه زنی در این باره باز گذاشته است.

تحقیقات مولر نتوانسته این را اثبات کند که ترامپ مانع از اجرای عدالت شده است و البته وی را از هرگونه اقدام اشتباه نیز مبرا نکرده است.

با این حال دادستان کل آمریکا در این باره گفته است: یافته‌های مولر فاقد اطلاعات و شواهد کافی برای متهم کردن ترامپ است.

در همین حال آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگاران گفت که موضوع تبانی با وجود یافته‌های مولر همچنان به قوت خود باقی است و این مساله به کنگره بر می‌گردد تا درباره آن تصمیم‌گیری کند.

گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای تیم تحقیق مولر نهایتا روز پنجشنبه با سانسور بخش‌هایی از آن منتشر شد و تیم حقوقی رییس جمهوری آن را “پیروزی تمام عیار” خوانده‌ است.

هم‌چنین ویلیام بار، دادستان کل کشور بر سر نحوه انتشار این گزارش با انتقادات زیادی روبروست.

رهبران ارشد حزب دموکرات او را متهم کرده‌اند که با خلاصه‌ای که پیشتر از این گزارش منتشر کرد، به ویژه در زمینه اتهام علیه رییس جمهوری در جلوگیری از اجرای عدالت، کنگره را فریب داده است.

رابرت مولر که توسط وزارت دادگستری برای رهبری تحقیقات درباره نقش احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا منصوب شده بود همراه با تیم خود ۲۲ ماه برای تهیه این تحقیقات فعالیت کرده بود.

در طول این تحقیقات ۳۵ نفر از جمله اعضای کازار انتخاباتی ترامپ رسما متهم یا زندانی شدند.

در گزارش بازرس مولر در عین حال آمده است رییس جمهوری در مقطعی با وکیل کاخ سفید تماس گرفته تا به دنبال راهی برای اخراج رابرت مولر به دلیل “ادعای تضاد منافع” باشد.

وکیل کاخ سفید به بازرس ویژه گفته است در پی این تماس رییس جمهوری، استعفا داده چون احساس کرده گرفتار وضعیتی دشوار شده و نمی‌خواسته دستور رییس جمهوری را اطاعت کند.‌

گزارش مولر هم‌چنین فاش کرده است:

ترامپ هنگام اعلام آغاز تحقیقات با استفاده از واژه‌ای رکیک گفته است: “خدای من، وحشتناک است. این پایان ریاست جمهوری من است.”

بازرس مولر ۱۰ نمونه از اقدامات رییس جمهوری را که در حضور دیگران صورت گرفته و مصداق جلوگیری از اجرای عدالت بوده، نام برده است.

براساس این گزارش جلوگیری از اجرای عدالت تنها به این دلیل در واقعیت صورت نگرفته که اعضای دولت ترامپ مثل جیمز کومی حاضر به اجرای دستورهای رییس جمهوری نشده بودند.

محققان تیم مولر پاسخ‌های کتبی دونالد ترامپ به پرسش‌های خود را ناکافی دیده‌اند اما ترجیح داده‌اند وارد جنگ حقوقی طولانی با کاخ سفید نشوند.

بازرس ویژه درحال بررسی صدور کیفرخواست علیه دونالد جونیور ترامپ، فرزند رییس جمهوری و جارد کوشنر داماد او بوده است اما به این دلیل که سندی از آگاهانه بودن این قانون شکنی توسط آنها نداشته، از این کار صرفنظر کرده است.

پیش از این در 24 مارس خلاصه‌ای چهار صفحه‌ای از گزارش تحقیقات مولر توسط وزارت دادگستری آمریکا در اختیار نمایندگان کنگره این کشور قرار گرفت و در آن اعلام شد رابطه‌ای منسجم و سازمان‌یافته میان تیم انتخاباتی ترامپ و روسیه وجود نداشته و تیم مولر نتوانسته هیچ مدرکی مبنی بر همکاری کمپین دونالد ترامپ و مقامات روسی پیدا کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا