خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سعید قاسمی و تمام حاشیه‌هایش

روزنامه سازندگی نوشت: سعید قاسمی همکلاسی سابق محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت دو روز پیش از مصاحبه جنجالی‌اش، عکسی هم با دوست دوران جوانی خود منتشر کرد. او در توییترش تصویری از در آغوش کشیدن احمدی‌نژاد گذاشت و نوشت: «دیدار اتفاقی با دکتر محمود احمدی‌نژاد در فرودگاه کرمانشاه به دلیل هم‌زمانی ساعت پرواز»

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دیروز خبر داد که جمعیت هلال احمر ایران از سعید قاسمی شکایت می‌کند. آقای قاسمی از فرماندهان میانی جنگ ایران و عراق بود که اخیراً در برنامه ویدئویی «رو در رو» که از طریق وب‌سایت «آپارات» پخش می‌شود، گفته بود آنها با پوشش هلال احمر در جنگ بوسنی شرکت کرده بودند تا نیروهای جهادی این کشور را آموزش دهند. او مشخصاً تاکید کرد: «ما هلال‌احمری‌هایی بودیم که برای آموزش نیروهای جهادی به بوسنی رفته بودیم.» جنگ بوسنی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ در جریان بود. این یک جنگ مسلحانه و بین‌المللی بود که بین بوسنی‌وهرزگوین و صربستان جریان داشت و با امضای توافق دیتون در شهر دیتون ایالت اوهایو پایان یافت.

سخنان آقای قاسمی واکنش بسیاری در بر داشت. سپاه پاسداران نیز این سخنان را رد کرد. سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: «اظهارات آقای سعید قاسمی، این‌که مدتی داوطلبانه در بوسنی حضور داشته‌اند و سال‌های زیادی هم از بازنشستگی ایشان می‌گذرد، دیدگاهی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تأیید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نیست. مواضع و کارکردهای سپاه در عرصه‌های مختلف تابع منطق و منطبق با قوانین و مقررات بوده و اقدامات امدادی سپاه به مردم مسلمان بوسنی نیز از این قاعده تبعیت کرده است.»

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در حیاط هیئت دولت به خبرنگاران گفت: «این که فردی کلیپی پر کند و حرفی بزند، قابل استناد نیست. آنچه من دیدم هیچ‌کدام صحت ندارد. هلال احمر علیه این فرد اعلام شکایت کرده و بقیه مطالبش هم درست نیست.» او هم‌چنین این قبیل سخنان را به‌خصوص در شرایط حساس کنونی پاس گل دادن به آمریکا و دشمن دانست و تاکید کرد که لزومی ندارد آقای قاسمی بخواهد با سخنان خلاف واقع دست دشمنان کشور را که سپاه را نشانه گرفته‌اند، قوی کند. این در حالی است که رمضان شریف سخنگوی سپاه نیز اظهارات قاسمی را شخصی و فاقد اعتبار اعلام کرد که به هیچ عنوان مورد تأیید سپاه هم نیست. شریف البته این را هم گفت که آقای قاسمی مدتی داوطلبانه در بوسنی حضور داشته‌اند و سال‌های زیادی هم از بازنشستگی ایشان می‌گذرد.

اما گویا این سردار بازنشسته سپاه کمی از واکنش‌ها غمگین شده است به طوری که در توئیتر شخصی‌اش نوشت: «به چشم دیدیم در لباس سازمان ملل جاسوسی می‌کنن از ملت‌هایی که نمی‌جنگند و عنان‌شان را به‌دست غربی‌ها می‌دهند. حالا تعجب می‌کنم که بر ما خرده می‌گیرند چرا با لباس هلال‌احمر به نجات مستضعفین رفتید! مگر نه اینکه معنی پوشیدن این لباس یعنی نجات مسلمین و هر بنی‌بشری که تحت آسیبِ ظالم است؟»

ماجرا از آنجایی شروع شد که سعید قاسمی چند روز پیش در برنامه‌ای اینترنتی ادعا کرد در زمان جنگ بوسنی نظامیان ایرانی تحت پوشش هلال احمر به این کشور اعزام می‌شدند. به گفته قاسمی که در آن زمان عضو سپاه بود، آنها در این مأموریت با نیروهای القاعده همکاری می‌کرده‌اند و القاعده‌ای‌ها استایل آنها را گرفتند و هسته جریان‌های جهادی در بوسنی این‌گونه شکل گرفته است. او در این برنامه برای این که منظورش را از گروه‌های جهادی دقیق‌تر برساند، به سوریه اشاره می‌کند و می‌گوید این چیزی که الان ۶‌-‌۵ سال است در سوریه اتفاق افتاد قبلش در بوسنی اتفاق افتاده بود.

قاسمی هم‌چنین ادامه می‌دهد که کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان متوجه شد که ایرانی‌ها در پوشش هلال احمر، به آموزش نظامی دیگران مشغولند: «این خانم هم‌ولایتی ما، که همه سیاستمداران ما دوست دارند با ایشان صحبت کنند، از آقای احمدی‌نژاد گرفته تا روحانی، و به نظر می‌رسد یک خواهرخواندگی با مقامات دولتی ما دارد، این بی‌شرف جاسوس سی‌ان‌ان، ما را افشا کرد.» هرچند حسین الله‌کرم هم سخنان قاسمی را رد نکرده است و درباره ارتباط با القاعده به «نامه نیوز» گفت: «القاعده لایه‌های مختلفی دارد، لایه‌ای که شامل نیروهای بوسنی‌وهرزگوین بود، آنها به نحوی با ما ارتباط داشتند، هرچند گاهی از اینها وقتی در مقرهای القاعده آموزش می‌دیدند وقتی اسلحه خود را تحویل می‌گرفتند بنا به دلایلی آنجا را ترک می‌کردند و به سمت ما می‌آمدند. ارتباط با القاعده عمدتاً در این لایه‌ها بود».

در عین حال این سخنان سعید قاسمی سردار بازنشسته سپاه آن هم درست در شرایط بحرانی کشور و زمانی که دولت آمریکا سپاه پاسداران ایران را در لیست تروریستی گذاشت، کمی حیرت‌انگیز است. اتفاقی که به فاصله کمی واکنش‌های بسیاری را در پی داشت و به فاصله‌ای کم هلال احمر ایران در شبکه توئیتر با تاکید بر وظیفه رویکرد بی‌طرفانه در جنگ‌ها نوشت: «هلال احمر هیچ‌گاه اجازه استفاده از نشان و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد.

طبق کنوانسیون چهارگانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی‌طرفیم چون کار مهم حمایت از انسانیت و کمک به غیرنظامی‌ها را داریم. اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس جمعیت هلال احمر ایران استفاده کرده، قطعاً بدون هماهنگی بوده است». هلال احمر در گام بعدی، اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشت که این سازمان هیچ‌گاه اجازه استفاده از نشان‌واره و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد و از سعید قاسمی که در زمان جنگ بوسنی، از پوشش این نهاد برای اهداف نظامی استفاده کرده، شکایت کرده و حق پیگیری تا زمان رسیدن به نتیجه را برای خود محفوظ می‌داند. هلال احمر درحالی از قاسمی شکایت کرده است که در جریان سیل نوروز امسال، آمریکا حساب‌های هلال احمر ایران را بست.

اما واکنش اصولگرایان تعجب‌برانگیز بود. آنها ضمن محکوم کردن تلویحی سخنان قاسمی بیشترین تاکیدشان بر انکار و تردید بود. مثلاً احمد سالک نماینده اصفهان و از اعضای روحانیت مبارز کمی با تردید در خصوص صحبت‌های سعید قاسمی سخن می‌گوید و در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: «شاید آنچه امروز منتشر شده است همه آن چیزی نباشد که گفته شده. به هر حال به نظرم سعید قاسمی فردی نیست که به یکباره چنین مطلبی را مطرح کند و به نظرم این موضوعات را باید سپاه پیگیری کند و پاسخ دهد.» سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی هم معتقد است که این صحبت‌ها برخلاف امنیت ملی است زیرا آمریکایی‌ها به دنبال سندسازی علیه جمهوری اسلامی هستند. اما وقتی این خبرگزاری سوالات دیگری درباره چرایی و انگیزه از طرح چنین موضوعاتی پرسیده، این نماینده مجلس ترجیح داد پاسخ را به زمانی موکول کند که از صحت و سقم این خبر مطمئن شود.

همین‌طور محمدعلی پورمختار که علاوه بر نمایندگی، سابقه ۲۷ سال حضور و فعالیت در سپاه را در کارنامه دارد، هم می‌گوید: «من چنین چیزی را نشنیده‌ام. من مطمئن نیستم که چنین صحبتی مطرح شده باشد. ضمن اینکه القاعده وقتی القاعده شد که برج دو قلو را در آمریکا منفجر کرد و از نظر آمریکا تبدیل شد به یک گروه تروریستی اما همین القاعده هم برای آزادسازی افغانستان می‌جنگید. مضاف بر اینکه بحث بوسنی مربوط به ۲۰ سال پیش است.»

سعید قاسمی همکلاسی سابق محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت دو روز پیش از مصاحبه جنجالی‌اش، عکسی هم با دوست دوران جوانی خود منتشر کرد. او در توییترش تصویری از در آغوش کشیدن احمدی‌نژاد گذاشت و نوشت: «دیدار اتفاقی با دکتر محمود احمدی‌نژاد در فرودگاه کرمانشاه به دلیل هم‌زمانی ساعت پرواز». قاسمی در ادامه از این دیدار نوشت: «ضمن تاکید بر ولایت‌مداری و پیروی بی‌چون‌وچرا از منویات رهبری به دکتر احمدی‌نژاد برای حضور در استان زلزله‌زده کرمانشاه خیر مقدم گفتم و بر لزوم حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف‌افکنی تاکید کردم. در انتهای دیدار از آقای دکتر درخواست کردم ضمن تلاش برای کمک به مردم زلزله‌زده و شنیدن مشکلات و مسائل آنها هدفی جز خدمت به مردم و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی پیگیری نگردد. ایشان نیز از خدمات انجام شده در این استان پس از زلزله کرمانشاه تشکر کردند.»

البته اقدام قاسمی در انتشار عکس احمدی‌نژاد در شرایط بحرانی کنونی کشور و در حالی‌که رئیس دولت‌های نهم و دهم در چندسال اخیر هرکاری برای تشویش اذهان عمومی انجام داده است، دور از ذهن هم نبود. او در خردادماه سالی که گذشت در ویدئویی گفت: «احمدی نژادی که هنوز بهش شک داری در همین روستاهای ده خانواری مناطق زلزله‌زده براش سلام و صلوات می‌فرستند»

سعید قاسمی از اولین حامیان احمدی‌نژاد بود. آنها در یک چیز با هم اتفاق نظر داشتند، مخالفت سرسخت با هاشمی رفسنجانی. قاسمی به شدت مخالف پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ ایران و عراق است. قاسمی حتی یک بار مدعی شده بود اگر فائزه هاشمی محکوم و راهی زندان شود ریشش را از ته می‌تراشد، البته که فائزه هاشمی به زندان رفت ولی سعید قاسمی ریشش را نتراشید. ادعای کذب استخر فرح در ماجرای درگذشت آیت‌الله هاشمی هم اولین بار توسط او مطرح و بعدها این ادعا از طرف مسؤولان تکذیب شد. استخری که او مدعی بود متعلق به فرح است پس از انقلاب و در زمان دولت سازندگی ساخته شده بود و مسؤولان بسیاری از آن استفاده می‌کردند. این عضو انصار حزب‌الله همچنین در سال اول دولت روحانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرده بود که هاشمی و خاتمی و حسن روحانی برای اجرایی کردن مدل این روزهای احمدی‌نژاد بالا و پایین کردند اما مردم از اقدامات آنها جلوگیری کردند.

سعید قاسمی متولد قصرشیرین و یکی از فرماندهان سابق نیروی زمینی سپاه لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله است. در محافل دوستانه حاج سعید صدایش می‌کنند. قاسمی پیش از انقلاب ۵۷ و پس از ورود به دانشگاه علم و صنعت بلافاصله جذب فعالان اسلامی که بعدها انجمن اسلامی دانشگاه را شکل می‌دهند، شد و بعدها وارد سپاه می‌شود. اوج معروفیت او از زمان جنگ بوسنی‌وهرزگوین در یوگسلاوی سابق است.

نام سعید قاسمی سال ۹۰ بسیار بر سر زبان افتاد. هنگامی که علیه فائزه هاشمی سخن گفت و قول داد اگر فائزه هاشمی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی راهی زندان شود ریشش را از ته می‌زند. فائزه به زندان رفت و در طول زندان نیز یک روز به مرخصی نیامد تا محکومیتش پایان یافت اما سعید قاسمی با توجه به وعده‌ای که داده بود، خودش را به فراموشی زد. او همچنین مسئول شلوغی در سخنرانی ناطق نوری در مشهد نیز بود. به طوری که همان سال (۱۳۹۱) در گفت‌وگویی با سایت شبکه خبری ایران، اظهارات تندی علیه رئیس وقت دفتر بازرسی رهبری انقلاب داشت و با طرح این پرسش که «ناطق نوری در گرماگرم جبهه و جنگ کجا بود؟» علی‌اکبر ناطق نوری را مصداق اصلی «ساکتین فتنه» و «خواص بی‌بصیرت» نامید. او البته بارها علیه حسن روحانی رئیس‌جمهوری سخن گفته است.

به هرحال قاسمی اگرچه اکنون بازنشسته سپاه است و در سپاه هیچ منصبی ندارد اما همچنان در بعضی از تجمعات و محافل اصولگرایان به سخنرانی می‌پردازد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا