خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حاشیه‌های اختتامیه معرفی چهره سال هنر انقلاب

ایرنا پلاس نوشت: مراسم اختتامیه معرفی چهره سال هنر انقلاب که در حوزه هنری برگزار شد، با حاشیه‌هایی همراه بود و همزمان زمزمه هایی درباره تغییر رئیس حوزه هنری شنیده می شود.

در این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان مطرح و شناخته شده کشور جایزه چهره سال هنر انقلاب در سال 97 را دریافت کرد و در بخشی از سخنانش گفت: هر فیلمی که ساختم مسئله‌ای داشت که باید برایش می‌جنگیدم تا آن فیلم اتفاق بیافتد. روزی برای این که فرماندهی به صورت زیردست خود سیلی زده بود جلوی فیلمم را گرفتند. حتی در فیلم «به وقت شام» هم این اتفاق افتاد. همیشه می‌شنیدم متلک‌ها را و انواع حرف‌ها را تمام این 40 سال شنیدیم.

*مسابقه شطرنج با آیت‌الله بهجت!

در این مراسم رضا امیرخانی نویسنده پرطرفدار این سال‌ها که یکی از نامزدهای جایزه چهره هنر انقلاب بود، در سخنانی کوتاه اما پرکنایه گفت:

ابداع احتمال کنید در جلسه‌ای مرحوم سیروس قایق‌ران با مرحوم آیت‌الله بهجت مسابقه‌ی شطرنج بدهند و در پایان رقابت شعر مرحوم شهریار جایزه‌ی اخلاق بگیرد! این رقابت بی‌معناست…

پسینیان احتمالا از قاب پایانی این جشن‌واره چنین خواهند نوشت…

اما… من فرزند حیاط حوزه‌ی هنری هستم با آن در باز و سماور روشن… با جنگ سوره‌ی علی معلم دامغانی آغاز کرده‌ام و در نمازخانه مرحوم قیصر را دیده‌ام و در همین حیاط، تابوت شهید آوینی را تشییع کرده‌ام….

قابی که در حیاط(ت) حوزه‌ی هنری بود، به همین قاعده رنگارنگ و گونه‌گون بود…

*از آوینی تا مخملباف

شاید کنایه امیرخانی و اشاره به رنگارنگ بودن هنرمندان حوزه هنری در گذشته، اعلام نگرانی او از محدود شدن بیشتر حوزه هنری است. آنچنان‌که سال‌های دور افرادی مانند شهید آوینی، محسن مخملباف، سید مهدی شجاعی، مجید مجیدی، سید حسام‌الدین سراج، بهزاد بهزادپور، عبدالجبار کاکایی، ساعد باقری و دها نفر از هنرمندان موثر، بدون در نظر گرفتن گرایش سیاسی و فرهنگی، در حوزه هنری در کنار هم فعال بود‌ند که این تکثر به مرور زمان محدود شد و بسیاری طرد شدند و اکنون میدان به هنرمندان یک طیف خاص سپرده شده است.

*میثم نیلی؛ شایعه یا واقعیت؟

رضا امیرخانی در شرایطی این سخنان کوتاه و کنایه‌آمیز را در حوزه هنری و در حضور حجت‌الاسلام قمی؛ ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زبان آورد که زمزمه‌هایی غیررسمی درباره تغییر رئیس حوزه هنری به گوش می‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسبی، مدیر کل حوزه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی این خبر را تایید نکرد اما در محافل فرهنگی شنیده شده که محسن مومنی شریف، رئیس فعلی حوزه هنری که از نسل هنرمندان قدیمی حوزه هنری است، به زودی جای خود را به میثم نیلی می‌دهد. این در حالی است که حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس قبلی سازمان تبلیغات اسلامی، در تیرماه سال گذشته محسن مومنی شریف را برای 4 سال دیگر به عنوان رئیس حوزه هنریابقا کرده بود.

میثم نیلی در حال حاضر رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی است و عضو شورای اندیشه‌ورز شبکه 3 هم بوده است. او در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، یکی از مشاوران جوان دولت بود و بعد از آن سمت‌های متفاوتی همچون عضویت در شورای مرکزی جبهه پایداری و صاحب امتیازی و مدیر مسئولی سایت رجانیوز را در کارنامه دارد. او دانش آموخته مهندسی کشاورزی از دانشگاه صنعتی اصفهان بوده و در نامه 300 فعال فرهنگی دانشجویی به رهبری در سال گذشته نیز به همین تخصص او اشاره شده است.

پیش از این از وحید یامین‌پور که ریاست پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری را بر عهده دارد به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست حوزه نام برده می‌شد.

پس از انتصاب حجت الاسلام قمی برخی تغییرات مدیریتی در سازمان تبلیغات انجام شد. انتخاب کمیل خجسته به مدیر عاملی مؤسسه تبیان یکی از این تغییرات است و حالا انگار نوبت حوزه هنری است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا