خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند نکته جالب درباره‌ی اقتصاد روسیه

هر چند روسیه پس از سقوط شوروی هنوز و هم‌چنان با مشکلات اقتصادی زیادی دست به گریبان است اما این کشور یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از بیزینس اینسایدر، به دنبال سقوط اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰، دولت جدید روسیه اصلاحات ساختاری زیادی را در حوزه اقتصادی دنبال کرده است. این کشور اکنون در حال تلاش برای بازسازی مجدد موقعیت اقتصادی خود است. در ادامه با حقایقی جالب راجع به اقتصاد این کشور آشنا می‌شوید:

۱- ذخایر ارزی نیرومند

روسیه با در اختیار داشتن ۴۶۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی و سطح بدهی ۲۹ درصدی بدهی در مقایسه با تولید ناخالص داخلی دارای ذخایر کافی به پاسخ دادن نوسانات بازار است. این مساله باعث شده است تا علی رغم نرخ رشد نسبتاً پایین ۱.۵ درصدی در سال، بازارهای مالی این کشور کمتر تحت تأثیر بازارهای جهانی قرار گیرند.

۲- افت سنگین تولید پس از سقوط شوروی

از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ حجم تولیدات صنعتی روسیه ۴۵ درصد سقوط کرد و میزان تولیدات ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۰۰ حدود نصف حجم تولیدات ناخالص داخلی این کشور در سال ۱۹۹۱ شد.

۳- اقتصاد متکی به انرژی

بخش بزرگی از صادرات روسیه را صادرات نفت و گاز تشکیل می‌دهد به گونه‌ای که سهم این اقلام از سبد صادراتی روسیه ۵۹ درصد است. سال گذشته روسیه ۱۱.۱۶ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد که در تاریخ این کشور بی سابقه است.

۴- فقر

بیش از ۱۳ درصد جمعیت روسیه در حال حاضر در خط فقر و یا زیر خط فقر زندگی می‌کنند. دولت روسیه با سرمایه گذاری ۳۸۰ میلیارد دلاری در زیرساخت‌ها، مدرن سازی نظام آموزشی و درمانی، مسکن و کشاورزی به دنبال کاستن از جمعیت ۱۹.۳ میلیون نفری فقیر این کشور است.

۵- میلیاردرهای روسی

مسکو یکی میزبانان مطرح ثروتمندان در روسیه است. در سراسر این کشور بیش از ۷۰ نفر با ثروت یک میلیارد دلار و بیشتر زندگی می‌کنند که برخی از آنها ارتباط نزدیکی با قدرت دارند.

۶- کاهش ارزش پول ملی

ارزش روبل در بحران مالی این کشور که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به وقوع پیوست، حدود ۵۰ درصد کاهش یافت که بخش بزرگی از این کاهش ناشی از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور است.

۷- دستمزد ماهانه در روسیه

متوسط دستمزد ماهانه روس‌ها ۴۲ هزار و ۴۱۳ روبل یا ۶۷۰ دلار است که هر چند در بین کشورهای عضو گروه بیست رقم پایینی است اما سطح آن از سال ۲۰۱۶ تاکنون تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته است.

۸- حضور پر رنگ در قاره آفریقا

روسیه یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری کشورهای آفریقایی نظیر مصر، آفریقای جنوبی و بوتسوانا است. این کشور تنها در ماه ژانویه امسال ۲۶۷ میلیون دلار در معادن الماس زیمباوه سرمایه گذاری کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا