خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی: در همه جای دنیا ارتش در حوادث وارد می شود اما…

رییس‌جمهور روحانی گفت: : در همه جای دنیا ارتش در حوادث وارد می شود اما در ایران یک فرق دارد که افراد نظامی با خلوص نیت وارد صحنه می شوند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که صبح شنبه وارد استان لرستان شده است، در نشست شورای هماهنگی ستاد بحران استان لرستان که به ریاست وی در فرودگاه خرم آباد برگزار شد، شرکت کرد.

رییس جمهوری در این نشست اقدامات بخش های دولتی را در ترمیم زیرساخت در سیل اخیر کم نظیر دانست و یادآور شد: در دولت یازدهم سدسازی رواج پیدا کرد که برخی می گفتند چرا سدسازی کرده اید؛ یادمان نرود قضاوت های سال های پیش را که می گفتند چرا برخی از این سدها را ساخته اید.

**بیشتر بناهای خسارت دیده در اثر سیل در کنار رودخانه ها بودند

وی همچنین با بیان این که جوازهای داده شده برای ساختمان ها و مسیل ها کار بسیار نادرست و خلاف قانون بوده است، خاطرنشان کرد: بیشتر منازل آسیب دیده نزدیک به رودخانه است و اگر حریم رودخانه را رعایت می کردیم خسارات کمتر می شد، همه باید دست به دست هم دهیم تا خسارات جبران شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بنا را بر این بگذاریم که سال آینده نیز با سیل مواجه خواهیم شد و آمادگی لازم را در این زمینه کسب کنیم، اظهار داشت: این یک تجربه بزرگ است و چاره ای نداریم جز اینکه آمادگی خود را بالا ببریم.

**در حوادث طبیعی مردم اولین امدادگران هستند

روحانی با تاکید بر اینکه در جریان سیل، در مقطع اول که مربوط به کمک و امداد بود، کار بزرگی در کشور انجام شد، گفت که در بحران مردم اولین گروه بودند که به صحنه آمدند و این کار بسیار ارزشمند است.

وی افزود: در همه جای دنیا ارتش در حوادث وارد می شود اما در ایران یک فرق دارد که افراد نظامی با خلوص نیت وارد صحنه می شوند.

رییس جمهوری همچنین ارایه آموزش های لازم به مردم در خصوص مقابله با حوادثی نظیر سیل را ضروری دانست و گفت: مردم باید بدانند که هنگام وقوع سیل و دیگر حوادث چه کاری باید انجام دهند.
وی ادامه داد: احتمال دارد تا نیم ساعت نخست پس از حادثه کسی به منطقه نرسد و این نیم ساعت برای جان و مالی مردم طلایی است و باید آموزش های لازم به مردم در این زمینه داده شود.

دکتر روحانی یادآور شد: اینکه اگر چه کاری می کردیم، خسارت کمتر می شد، در مرحله دوم است که ماههای بعد به آن می پردازیم و از جمعی متخصص خواسته ام تا ظرف 6ماه گزارشی ملی دراین باره به ما بدهند.

به گفته وی، وابستگی و اتحادی که بین مردم، ارتش، سپاه، بسیح، هلال احمر و همه نیروها در این سیل دیدیم، اتحادی همانند دوران دفاع مقدس بود و این حادثه به نوعی همه را در کنار هم قرار داد.

رئیس جمهوری یادآور شد: کاری که در بخش های دولتی در ترمیم زیرساخت ها صورت کرفت، در دنیا کم نظیر است به طوری که اکنون از یکهزار و 145 روستا در لرستان که برق شان قطع شده بود، قطعی برق تنها 6 روستا باقی مانده است، در حالی که در
آمریکا تا یکسال پس از سیل و طوفان سیستم برق و آب به خوبی ترمیم نمی شود.

وی بیان کرد: شبکه آب 961 روستا نیز که مختل شده بود، به سه روستا کاهش یافت که کارهایی بزرگ و کم نطیری هستند، همچنین تعداد روستاهای مسدود شده از 860 روستا به 44 روستا رسیده است.

وی اضافه کرد: 401 کیلومتر راه اصلی و یکهزار و 660 کیلومتر کیلومتر راه روستایی خسارت دیده که ترمیم آن کار بسیار سختی است و همه برای آن تلاش کردند.

روحانی با اشاره به اینکه اکنون یک ماه است ایران درگیر سیل است، گفت: تاکنون هیچگونه بیماری مسری و اپیدمی رخ نداده است که این امر باعث تعجب سازمان بهداشت جهانی شده است.

**خسارات سیلاب هرچه سریعتر باید برآورد شود

رییس جمهوری افزود: در سیل اخیر مردم رنج و زحمت بسیاری را متحمل شدند، بنیاد مسکن وظیفه سنگینی دارد که میزان خسارات و نحوه کار را بر عهده خواهد داشت.

روحانی بیان کرد: باید هرچه سریعتر میزان خسارات را برآورد کنیم، دولت، نیروهای مسلح، نیروهای مردمی، علما، ائمه جمعه همه با هم در حد توان خود کمک رسانی کردند.

وی ادامه داد: مردم باید حس کنند که دولت در کنار مردم است ، آنها انتظاراتی دارند و توقعی به حق است.

وی با بیان اینکه تسریع در عمل کار امروز ما است، گفت: رسیدن مردم به منازل مسکونی شان کار اصلی ماست و در این مدت باید در آرامش باشند، مردم تا زمانی که به منزل خود می رسند باید در اجاره بهای آنان تسریع شود.

** مشکلی در خصوص تولید گندم نخواهیم داشت

رییس جمهوری اضافه کرد: باید به کمک بخش کشاورزی بشتابیم اما علیرغم سیل اخیر محصول گندم ما از سال گذشته بیشتر است و در سالجاری نیازی به خرید گندم نداریم و در این خصوص چهار سال است که خودکفا هستیم.

روحانی با اشاره به موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت ها و انتخاب وزیر کشور برای مسئولیت نوسازی و بازسازی افزود: وزیر قرارگاه تشکیل داده زیرا قرارگاه به معنی انجام سریع کار است و در ماه های آینده، خانه ها یا ترمیمی و احداثی ساماندهی می شود.

وی ادامه داد: قولی که می توانم بدهم این است که دولت یادش نمی رود و مردم مطمئن باشند در حد امکان و توان جبران می کنیم و البته خودشان هم باید کمک کنند و هرکس هر توان و امکانی دارد در جبران ها مشارکت کنند.

وی بیان کرد: اقدامات بلند مدت در سدسازی، راه و آبخیزداری و لایروبی باید انجام شود، اگر زاگرس همان جنگل قدیم بود حتما خسارت های کمتری را شاهد بودیم، در جاهایی مرتفع جنگل برای حفاظت است که اگر بتوانیم آنها را احیا کنیم می توان از بروز خسارتها جلوگیری کرد.

**480میلیارد مترمکعب آب در بارش های اخیر وارد کشور شد

رییس جمهوری ادامه داد: 480 میلیارد متر مکعب آب در بارش های اخیر وارد کشور شده که نعمت و سرمایه بزرگی است اما سال پرمشقتی برای استان های سیلزده بود.

وی ادامه داد: اگر در گذشته کارهایی صورت می گرفت خسارات کم می شد اما اینکه چقدر توان مالی داشته ایم و اولویت ها چه بوده باید مورد توجه باشد.

روحانی افزود: اگر 20 سال پیش برای ساماندهی رودخانه کاری انجام می شد، می گفتند مردم شعل ندارند و خشکسالی است و توسعه رودخانه ها در این شرایط بی معنی است.

وی با اشاره به اینکه منابع کافی نداریم، گفت: چند سال قبل در دولت یازدهم همه به سدسازی ایراد زیست محیطی می گرفتند و نباید قضاوت های سال های قبل یادمان برود.

در ابتدای این نشست استاندار لرستان گفت: رییس جمهوری همواره پیگیر وضعیت سیلزدگان استان بوده و دستورات لازم را برای رسیدگی به وضعیت شهرهای سیلزده صادر کرده اند.

سید موسی خادمی اظهار داشت: دکتر روحانی همچنین برای بررسی وضعیت آسیب دیدگان خصوصا نجات جان مردم تاکید دارند.

دکتر حسن روحانی روز شنبه به منظور بازدید از مناطق سیلزده لرستان وارد فرودگاه خرم آباد شد و در بدو ورود، مورد استقبال آیت الله سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه، استاندار و جمعی از مسئولان استان قرار گرفت.

دکتر روحانی که در این سفر وزرای کشور، راه وشهرسازی ، اطلاعات ، نیرو، جهادکشاورزی و رئیس دفتر رییس جمهوری وی را همراهی می کنند پس از ورود به فرودگاه خرم آباد در نشست ستاد بحران استان لرستان شرکت کرد.

رییس جمهوری سپس برای بررسی مشکلات مناطق سیلزده به شهرستان پلدختر عزیمت خواهد کرد.

در جریان سیل اخیر معاون اول رییس جمهوری، چند تن از وزرا از جمله وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورزش و جوانان، بهداشت و درمان، جهادکشاورزی، نیرو، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و 35 تن از مقام های کشوری و لشکری از مناطق سیلزده لرستان بازدید کرده اند.

سیل 12 فروردین در لرستان علاوه بر برجا گذاشتن حدود 40هزار میلیارد ریال خسارت، جان 15 نفر را نیز گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا