خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دستگاه‌های قاهره در شوراهای صدور مجوز فیلم‌ها عضو شوند»

/ مدیرعامل خانه هنرمندان در گفت‌وگو با انصاف نیوز مطرح کرد /

مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه‌ی هنرمندان ایران درباره‌ی توقیف فیلم‌ها و درخواست ممیزی برای بعضی صحنه‌های فیلم‌ها پس از اکران آنها گفت: ظاهرا بین سازمان‌های قضایی و انتظامی کشور با سازمان سینمایی Gap [فاصله] وجود دارد.

او همچنین در این مورد پیشنهاد داد: اگر لازم است کسانی از سیستم‌هایی که قوه‌ی قاهره دارند در شوراها عضویت پیدا کنند و البته آنها هم حرف نماینده‌ی خودشان را بپذیرند.

مدیرعامل خانه‌ی هنرمندان ایران درباره‌ی توقیف ناگهانی فیلم‌ها و تاثیر این موضوع بر سینمای ایران به خبرنگار انصاف نیوز گفت: « این موضوع به طور طبیعی برای مخاطبین، تهیه کنندگان و سرمایه‌گذاران ایجاد مساله و ذهنیت می‌کند. از سازمان سینمایی کشور و تصمیم‌گیرندگان در حوزه‌ی سینما به طور طبیعی انتظار می‌رود که هر نوع ملاحظه و تصمیم‌گیری که درمورد محتوای فیلم‌ها و مسایل دیگر دارند را از قبل اعلام کنند.»

وی افزود: « بالاخره ما شورای پروانه‌ی ساخت داریم که با ملاحظات زیاد اجازه‌ی ساخت یک فیلم را می‌دهد. آنها فیلمنامه یا حداقل طرح آن را می‌خوانند تا اجازه‌ی ساخت بدهند. پس از ساخت یک اثر هم شورای پروانه‌ی نمایش فیلم داریم. تعدادی از کارشناسان از دستگاه‌های مختلف، از جمله خود سینماگران و سینماداران هستند و یک اثر را بررسی می‌کنند. این شوراها مسوولیت قانونی دارند. اعضای این شوراها بر اساس نظام‌ها و حساب و کتاب‌هایی انتخاب می‌شوند و این انتظار به طور طبیعی وجود دارد که فیلم در مرحله‌ی اکران دچار اشکال نشود.»

رجبی‌معمار درباره‌ی اینکه مطابق قانون هیچ نهاد یا فردی نمی‌تواند پس از صدور پروانه‌ی نمایش جلوی اکران یک فیلم را بگیرد به انصاف نیوز گفت: «بالاخره کسانی که این کار را می‌کنند، نهادهای ذی‌نفوذی هستند و به طور حتم قدرت قانونی دارند.»

مدیرعامل خانه‌ی هنرمندان ایران افزود: «سیستم قضایی، دادستانی به عنوان مدعی‌العموم بالاخره اختیاراتی دارند. آنها وقتی به زعم و ملاک‌های خودشان تشخیص بدهند که کاری هنری ولو با داشتن مجوز از دستگاه‌های ذی‌ربط، با چارچوب‌ها و قوانین مورد نظر آنها مشکل دارد با آن برخورد می‌کنند. آنها قوه‌ی قاهره هستند. به هر حال ما فکر می‌کنیم که خیلی از مسایل امکان ندارد اما در عالم  اتفاق می‌افتد.»

او در پاسخ به خدشه‌دار شدن هنر با این نگاه‌ها گفت: «عرض من هم  واقع این است که بین دستگاه‌های نظارتی، قضایی و انتظامی کشور با دستگاه‌های فرهنگی که صدور مجوز می‌کنند، فاصله‌ای وجود دارد.»

او تاکید کرد: «دستگاه‌های فرهنگی شورای تخصصی دارند و بر اساس اصول، مبانی و قوانینی مجوز را صادر می‌کنند. این گپ وجود دارد و ما با این موضوع بعضا در سال‌های گذشته نیز روبرو بوده‌ایم. برخی از فیلم‌ها قبل از اکران جلوی پخش آنها گرفته‌شده و سال‌ها اکران نشده است. بدتر زمانی است که وقتی فیلمی گل می‌کند و به شدت از آن استقبال می‌شود، یعنی بخش زیادی از بینندگان سینما یک فیلم را سینه به سینه برای خانواده و دوستانشان تعریف می‌کنند. آنها افراد دیگری را به سینما می‌آورند یا حتی خودشان فیلم را برای بار دوم یا سوم می‌بینند. در این مرحله لطمه‌ی بسیار جدی به سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان وارد می‌شود.»

او تاکید کرد: «اصرار دارم این فاصله‌ای که بین مسوولان سازمان سینمایی ما که همگی مسوولان قانونی و رسمی هستند و براساس چارچوب و مقرراتی مجوز ساخت فیلم و بعد پروانه‌ی نمایش را صادر می‌کنند باید برداشته شود. اگر لازم است کسانی از سیستم‌هایی که قوه‌ی قاهره دارند در شوراها عضویت پیدا کنند و البته آنها هم حرف نماینده‌ی خودشان را بپذیرند. بخش بسیاری از این موارد سلیقه‌ است. قلم در دست کارشناسان قضایی است و بر اساس سلایق و استنباطی که دارند می‌توانند حکم کنند. وقتی مقام قضایی حکم کرد، سیستم انتظامی مامور اجراست و به آن عمل می‌کند. این موضوع به خصوص برای عرصه‌ی فرهنگ و هنر بعضا ناگوار است.»

مدیر خانه‌ی هنرمندان در پاسخ به اینکه «فیلم‌های عامه‌پسندتر  امسال تولید بیشتری خواهند داشت یا فیلم‌هایی که مخاطب خاص دارند؟» گفت: «به نظر من باید هر دو ساخته شود. ما باید روی مضمون و محتوای فیلم‌ها تاکید بیشتری بکنیم و از جنبه‌هایی که ممکن است حاشیه‌ی غیراخلاقی داشته باشد باید پرهیز شود. همه نوع فیلم باید ساخته شود. مخاطب ایرانی ما در شرایطی است که با سختی‌های فراوان، فشارهای طبیعی مثل زلزله و سیل، فشارهای اقتصادی  و فشارهایی از سوی قدرت‌های جهانی به خصوص آمریکا و اسرائیل روبروست. نمی‌توانیم از سینما این انتظار را داشته باشیم که  فقط فیلم‌هایی برای خواص و عده‌ای از منتقدین که ممکن است آن را بپسندند داشته باشد.

اتفاقا جامعه‌ی ما به شدت به خنده و شادی نیاز دارد. فیلم‌سازان چه در تلویزیون و سینما می‌توانند بخش زیادی از این شادی را ایجاد کنند. فقط خواهشی از آنها دارم اینکه حاشیه‌های اخلاقی را بیشتر رعایت کنند.»

رجبی معمار در ادامه گفت: «ضمن اینکه ممکن است کارگردانان بگویند، این شوخی‌ها بین مردم عادی است، ولی شوخی بین دو نفر یا چند نفر با شوخی که میلیون‌ها نفر روی پرده‌ی سینما و در فضایی جمعی بببینند، حتما متفاوت است. هنرمندان و فیلم‌سازان طناز ما مقداری خوش‌مزگی و ملاحت خودشان را باید به مواردی معطوف کنند که برای نوجوانان حواشی نامناسبی نداشته باشد.»

مدیرعامل خانه‌ی هنرمندان درباره‌ی پیش‌بینی‌اش از سینمای ایران در سال 98 گفت: «علیرغم همه‌ی سختی‌های اقتصادی و چالش‌های اجتماعی، سیاسی، بخصوص سیاست خارجی و فشارها و تحریم‌های وارده به کشور، تورم و حتی شایعاتی درباره‌ی تشدید تحریم‌ها، خوش‌بختانه سینما، تئاتر و حتی می‌توانم بگویم هنرهای تجسمی و موسیقی ایران به رغم همه‌ی فشارها وضعیت خوبی داشتند. ولو بعضی‌ها دوست نداشته باشند.»

وی در پایان گفت: «برخی دوست دارند که هنر زودتر از همه به زمین بیافتد. من بر این باور هستم که سینمای ایران هم از نظر استقبال، ساخت و تولید فیلم‌ها بهتر از سال قبل خواهد بود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا