خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سلیمانی آزادانه در عراق رفت و آمد می کند

سایت شبکه الجزیره در گزارشی به نقل از خبرنگار خود در بغداد با عنوان “قاسم سلیمانی آزادانه در عراق رفت و آمد می کند” به بررسی حضور فرمانده نیروی قدس سپاه در عراق پرداخت.
به گزارش عصرایران، به نوشته الجزیره موضوع حضور قاسم سلیمانی فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران در عراق همچنان ذهن بسیاری از افراد و گروه های سیاسی در این کشور و قدرت های منطقه ای را مشغول کرده است.
در گزارش الجزیره آمده است: داعش هم اکنون مناطق گسترده ای را در شمال و مرکز عراق تصرف کرده است. شهرهای موصل و تکریت از جمله مهمترین شهرهای عراق در اشغال داعش هستند.
حضور افسر ایرانی در سطح سلیمانی در عراق به معنی ائتلاف استراتژیک و سرنوشت ساز میان ایران (به عنوان بزرگترین دولت اسلامی شیعی) و دولت عراق است. کابینه عراق از زمان سقوط صدام در سال 2003 تاکنون در کنترل احزاب شیعی است.
 
 
از سوی دیگر حضور سلیمانی در عراق نشان می دهد حمایت مادی و نظامی ایران از این کشور از مرحله کمک و مساعدت عبور کرده و تهران در کنار دولت بغداد وارد درگیری و جنگ با داعش شده است.
در ماه های اخیر تعداد زیادی عکس و فیلم در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان می دهد قاسم سلیمانی در کنار هادی عامری و “ابومهدی المهندس” رئیس و عضو ارشد سپاه بدر و اعضای ارشد حزب الله عراق و گروه های شبه نظامی دواطلب شیعی در صحنه های جنگ و درگیری در مناطقی از عراق حضور دارد.
با این حال همه این عکس ها و خبرها، به بحث و جدل ها درباره حضور سلیمانی در عراق را پایان نداده است. تاکنون هیچ خبر رسمی نیز از ایران در این باره منتشر نشده است.
العامری و المهندس از فرماندهان سپاه بدر هستند که در دهه 80 میلادی به عنوان شاخه نظامی مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران تشکیل شد. تشکیل این گروه در راستای فعالیت های ایران برای سرنگونی حکومت صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق بود.
ابومحمد عضو گروه های داوطلب شیعه در حال جنگ با داعش به عنوان شاهد عینی نیز گفت: من می توانم تایید کنم که سلیمانی در بسیاری از مناطق عراق حضور دارد. حضور سلیمانی در مدیریت جنگ با داعش نقش برجسته ای دارد. من در کنار سلیمانی به هنگام جنگ آزادسازی منطقه “جرف الصخر” در استان بابل از اشغال داعش حضور داشتم. او در این جنگ نقش مهمی داشت.
 
تازه‌ترین عکس «قاسم سلیمانی» در عراق
ابومحمد همچنین از کارآیی بالای سلیمانی سخن گفت و تاکید کرد: سلیمانی در همه درگیری های نیروهای داوطلب شیعه حضور جدی دارد.
وی افزود: ایران در زمینه بقای رژیم سیاسی فعلی عراق بیشترین نقش را داشته است. ایران از بسیاری از گروه های شبه نظامی داوطلب در عراق حمایت می کند.
الجزیره ادامه داد: در سطح رسمی و شبه رسمی سخن گفتن درباره حضور نظامی ایران در عراق دیگر به مانند گذشته خط قرمز نیست با این حال سخن گفتن درباره این حضور همچنین با احتیاط  و ابهاماتی همراه است.
“حسین المهندس” عضو ارشد سپاه بدر در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود در بغداد نیز گفته بود ایران روزانه سه هواپیمای حامل سلاح به عراق می فرستد.
هاشم الهاشمی کارشناس مسائل امنیتی هم در مصاحبه با سایت الجزیره گفت: حضور قاسم سلیمانی به مدیریت درگیری ها و جنگ ها با داعش و مشارکت تاثیرگذار در ستاد فرماندهی در عراق محدود می شود.
وی ادامه داد: مهمترین درگیری هایی که قاسم سلیمانی در آنها حضور یافته می توان به طوزخرماتو، آمرلی و آزادس ازی جاده سامرا ، سعدیه، منطقه العظیم و جرف الصخر در جنوب بغداد اشاره کرد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا