خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در پشت پرده «برنده باش» چه خبر است؟

جماران درباره‌ی پشت پرده برنامه «برنده باش» نوشت: با چشم‌های سبز، صورت برنزه و شهرتی همه‌گیر وارد صحنه می‌شود و تماشاگران تشویقش می‌کنند. می‌نشیند روی صندلی و همین طور پول‌های میلیونی را بذل و بخشش می‌کند! واقعاً هم جذاب است. وقتی با یک انتخاب درست یا غلط پول میلیونی جابجا می‌شود، بیننده‌های تلویزیون هم همان استرس و حساسیت را حس می‌کنند و به تقلا می‌افتند. پولی که شاید دستمزد یک ماه حتی یک سال بیننده‌هاست، در چند دقیقه به جیب شرکت کننده می‌رود آن هم با کمک سخاوتمندانه مجری مهربان!

پولدار شدن یک شبه

برنامه‌هایی از همین دست و قرعه‌کشی‌های متوالی و پرشمار در صداوسیماست که در رواج فرهنگ بد و نادرست «میل به یک‌شبه پولدار شدن» تأثیر دارد. این که منتظر بنشینید تا یک روز پول‌های قلمبه و بادآورده‌ای برنده شوید و لازم نباشد برای یک دهم آن یک سال تمام و هر روز سر کار بروید.

چنین سوژه جذابی همواره در تمام دنیا جواب داده اما جیب مردم را خالی کرده. متأسفانه در ایران هم ماجرا به همین منوال پیش می‌رود، آن هم از سوی رسانه انحصاری که داعیه ملی بودن را دارد اما آیا واقعاً در حکومت اسلامی، فعلی که شباهت بسیار زیادی به قمار دارد (حتی برخی مراجع از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی آن را مصداق قمار دانسته‌اند) و در حال خالی کردن جیب مردم است هم باید اجرا شود؟!

پشت پرده «برنده باش» چیست؟

برنامه‌ای که گلزار آن را اجرا می‌کند و داعیه افزایش اطلاعات عمومی جامعه را فقط شعار می‌دهد، پشت پرده عجیبی دارد. برنده باش یک اپلیکیشن موبایل را تبلیغ می‌کند که مردم با استفاده از آن و پاسخ دادن به سوال‌هایش، می‌توانند در نهایت به مسابقه تلویزیونی راه پیدا کنند. این چیزی است که گلزار و گردانندگان این مسابقه می‌گویند اما ماجرا در عمل چیز دیگری است!

حضور در این برنامه به این سادگی‌ها که به نظر می‌رسد نیست. شما زمانی که وارد این برنامه می‌شوید متوجه می‌شوید هزاران نفر بالاتر از شما حضور دارند و باید همه را کنار بزنید. سوال‌های رایگان‌تان هم که تمام می‌شود، تازه نوبت درآمد گردانندگان این قمار شیک سر می‌رسد. قماری که جایزه‌های ناچیز اعطایی‌اش حتی با در نظر گرفتن هزینه‌های ساخت و پخش برنامه تلویزیونی، به هیچ وجه قابل قیاس با درآمد هنگفتی که از جیب مردم به دست می‌آورد، نیست. نشانه‌اش، پول‌هایی که هزاران شرکت کننده دیگر داده‌اند اما نتوانسته‌اند در صندلی مقابل محمدرضا گلزار قرار بگیرد!

رسیدن به صندلی مقابل گلزار چقدر خرج دارد؟

بررسی شرایط رسیدن نفرات نخستین به حضور در برنامه برنده باش، نشان می‌دهد که شما باید بین ۳ الی ۴ میلیون امتیاز بگیرید. امتیازاتی که با دادن جواب درست به سوالات به دست می‌آید. ما به طور میانگین امتیاز ۳ و نیم میلیون را در نظر می‌گیریم. پاسخ درست هم به سوالات اپلیکیشن این برنامه ۱۰۰ امتیاز دارد که برای رسیدن به رقم ۳.۵ میلیون، باید ۳۵۰۰۰ هزار سوال را درست پاسخ بدهید!

هر سوال در این برنامه ۳۰ ثانیه زمان لازم دارد که با یک ضرب و تقسیم ساده زمان پاسخ دادن به آنها (در صورتی که تمام پاسخ‌ها مثبت باشد) بیش از ۲۳۸ ساعت خواهد شد! و این یعنی زمانی بیش از یک هفته مداوم! یعنی اگر یک نفر یک هفته تمام و به صورت ۲۴ ساعته هم روی این برنامه زمان بگذارد و از قضا همه سوالات را هم به طور صحیح پاسخ دهد، نمی‌تواند به این عدد برسد؛ پس یک جای کار به وضوح لنگ می‌زند!

حالا از ماجرای زمان عبور کرده و می‌رسیم به ماجرای هزینه. شما برای پاسخ دادن به این ۳۵۰۰۰ سوال، باید آنها را بخرید. سوال‌هایی که بسته به تعداد خرید، قیمت آن متفاوت و بین ۴۰ الی ۸۰ تومان خواهد بود. به طور مثال با خرید بسته ۲۵۰۰ تومانی تعداد ۳۰ سوال به شما تعلق می‌گیرد. طبق این تعرفه، قیمت هر سوال حدود ۸۰ تومان است. همچنین شما می‌توانید با بسته ۵ هزار تومانی تعداد ۸۰ سوال، ۱۰ هزار تومانی ۲۰۰ سوال و ۲۰ هزارتومانی ۵۰۰ سوال بخرید. (در صورت خرید بسته‌های گران‌تر، تعداد سوالات موجود در آن کمی بیشتر می‌شود. اتفاقی که باعث می‌شود تا کاربران ترغیب شوند مبلغ بیشتری داده تا از این تخفیف ظاهری بهره مند شوند و مثلاً با خرید گران‌ترین بسته، قیمت هر سوال برایشان ۴۰ تومان بیافتد.)

به این ترتیب ۳۵۰۰۰ هزار سوال با شرط عجیب پاسخ دادن به همه آنها، با قیمت حداقلی آن یعنی ۴۰ تومان، در مجموع یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برایتان آب می‌خورد.

البته این ناممکن‌ترین حالت است که هر کدام فقط ۳۵۰۰۰ سوال بخرند و عیناً به ۳۵۰۰۰ سوال هم پاسخ درست بدهند! بنابراین به رقم فوق هزینه شرکت کنندگان در ازای پاسخ‌های اشتباهی که به سوالات اپلیکیشن داده‌اند و مجبور شدند دوباره سوال بخرند هم اضافه کنید. به همین خاطر هم برخی از شرکت کنندگانی که به مسابقه تلویزیونی راه پیدا کرده‌اند، رقم هزینه کرد خود را رقمی بالغ بر ۳ الی ۴ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

از دست رفتن تمام هزینه‌ها در پایان هفته

در این مسابقه هر چه امتیاز کسب کنید اما در پایان هفته حساب شما صفر خواهد شد؛ یعنی هر چقدر سوال خریده باشید اما بخاطر پاسخ‌های اشتباه یا هر علت دیگری به بالای جدول نرسید، در پایان هفته امتیازهای شما صفر شده و در عمل تمام هزینه‌تان صفر می‌شود! (این یعنی تعیین مهلت ۳۰ ثانیه‌ای برای پاسخ به هر سوال که مجموع زمان آن بیش از یک هفته می‌شد، عملاً غیر واقعی درمی‌آید!) حالا شما تعداد چند هزار کاربر فعال این اپلیکیشن در طول هفته را که گاهی به پنج هزار نفر هم می‌رسد در نظر بگیرید که اگر هر کدام نه ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بلکه مثلاً به طور میانگین ۷۰۰ هزار تومان هم هزینه کنند، به این ترتیب در طی هفته حداقل درآمد ۳/۵ میلیارد تومانی ایجاد می‌کند.

البته تعدادی از شرکت کنندگان با صرف هزینه‌های چند ۱۰ هزار تومانی برای خرید بسته سوالات و ناکامی در پروسه پاسخ دادن سریع و درست، وقتی می‌بینند فاصله بسیار زیادی تا بالای جدول دارند و امتیازاتشان هم تا آخر هفته صفر می‌شود، از ادامه مسابقه منصرف می‌شوند و دیگر هزینه نمی‌کنند اما این رقم باز مبلغ قابل توجهی از درآمد نتیجه‌گیری شده کسر نمی‌کند؛ چرا که مثلاً با هزینه متوسط فقط ۲۰۰ هزار تومانی برای هر نفر هم باز به مجموع درآمد هفتگی یک میلیارد تومانی می‌رسید.

این در حالی است که «برنده باش» در برنامه تلویزیونی آخر هفته در بهترین حالت بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به طور میانگین، به مجموع چهار شرکت کننده خود می‌دهد.

کندی آزاردهنده برنامه

در کنار تمام این‌ها، گاهی اولین چیزی که شما را در حین ورود به اپلیکیشن برنامه آزار می‌دهد و برخی کاربران هم شکایت‌هایی دارند، کندی بیش از اندازه آن است که هر دلیل فنی می‌تواند داشته باشد؛ چه مربوط به اپلیکیشن و چه سرعت اینترنت کاربران. حالا حسابش را بکنید شما هزینه میلیونی برای شرکت در این برنامه بکنید و برنامه گاهی با هجوم کاربران آنقدر کند می‌شود که نشود به راحتی به سوالات پاسخ داد.

آیت ا… مکارم شیرازی: این برنامه مصداق قمار است

طی یکی دو روز گذشته استفتائی از مراجع تقلید منتشر شده که دیروز از جانب دفتر این مرجع هم تأیید هم شد. آیت الله مکارم شیرازی به صراحت شیوه برگزاری این برنامه و اپلیکیشن آن را مصداق بارز قمار اعلام کرده و درآمد حاصل از آن را نامشروع عنوان کرده اند. هر چند اینستاگرام شبکه سیما بلافاصله به نقل از مسئولان این مسابقه عنوان کرد که «فرض مطرح شده در سوال استفتا کامل نیست و طبیعتاً فرض ناکامل، جایگاه سوال را مخدوش می‌سازد.»

«برنده باش» و تفاوتی که با «قمار» دارد

اکنون صحبت از مصداق قمار بودن مسابقه «برنده باش» به میان آمده، بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به این که معمولاً قماربازها پولی را وسط می‌گذارند و نهایتاً برنده بازی شانسی آنها، همه پول را برمی‌داشت اما طراحی مسابقه «برنده باش» ظاهراً به گونه‌ای است که احتمالاً کمتر از ۱۰ درصد مجموع پول شرکت کنندگان، به برندگانشان می‌رسد!

در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که با فعالیت و اجرای برنامه‌ای که وعده جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی می‌دهد، تلویزیون مدام تبلیغش را می‌کند، سوپراستار قدیمی چون محمد رضا گلزار در خدمت آن است، فقط جیب مردم خالی می‌شود؛ آن هم با ارقام هفتگی چند میلیارد تومانی.

متأسفانه هنوز اخباری مبنی بر نظارت یا رسیدگی نهاد مشخصی بر اجرای مسابقه «برنده باش» و برنامه‌هایی از این دست که حمایت قاطع صداوسیما را هم پشت خود می‌بینند، شنیده نشده و مشخص نیست مدعی‌العموم صلاحی بر این کار دانسته یا خیر.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا