خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش رییس کمیسیون فرهنگی به جلوگیری از ورود کتب مجوزدار به نمایشگاه

جماران نوشت: در پی ممانعت از ورود برخی کتب مجوزدار به نمایشگاه کتاب احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به وزیر ارشاد تذکر داد. اخیرا برخی نویسندگان و ناشران اعلام کرده اند که از ورود کتاب های آنها به نمایشگاه کتاب جلوگیری شده است. ظاهراً لیستی از کتاب‌های ناشران به وزارت ارشاد ابلاغ شده است که نباید در نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه شوند.

وقتی مجوز صادر می شود متولی وزارت ارشاد است

احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این موضوع به خبرنگار جماران گفت: ما باید از یک قانون تبعیت کنیم. وقتی برای انتشار کتابی مجوز داده می شود نهاد متولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و معنایی ندارد که وقتی این وظیفه بر دوش وزارت ارشاد است نهادهای دیگر ورود کنند.

نماینده مردم تهران افزود: به وزیر ارشاد تذکر می دهم که به ماجرا رسیدگی کند.

جلوگیری از یک اثر مجوزدار بر روی مردم نتیجه عکس دارد

مازنی ادامه داد: اگر کتابی مشکلی دارد جلوگیری از عرضه آن در نمایشگاه  نتیجه عکس می دهد و باعث می شود که مردم آن را تهیه کنند. در بهترین حالت مردم آن را از خود ناشر تهیه می کنند و در بدترین حالت از دستفروش های خیابان انقلاب با چند برابر قیمت دریافت می کنند.

مازنی گفت: در مورد فیلم هایی هم که مجوز اکران می گیرند اما توقیف می شوند نیز همین مطلب صادق است حتی گاهی باعث فروش بیشتر آن فیلم ها می شود. متاسفانه این رفتارها باعث شکل گیری این تصور شده است که حتی ممکن است بین کسی که مجوز صادر می کند و آن کسی که فیلمی را توقیف می کند یک تبانی شکل گرفته باشد. البته من چنین اعتقادی ندارم بلکه می گویم چنین تصوراتی شده است که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

کامبیز نوروزی هم به خبرنگار جماران گفت: این موضوع تازگی ندارد و منحصر به مساله کتاب و نمایشگاه کتاب نیست. حوزه فرهنگ در ایران حوزه ای است که قدرت سیاسی در آن بیشتر از حقوق عمل می‌کند. موارد بسیار متعددی در حوزه سینما، تئاتر، موسیقی و کتاب وجود دارد که بعد از آنکه نهاد مسئول یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سخت گیری های بسیار زیاد مجوز انتشار اثر را صادر می کند باز هم نهادهای دیگری که در این حوزه مسئول نیستند مداخله می کنند و در برابر این تصمیم قانونی می ایستند و مانع انتشار می شوند.

مجوز ارشاد حق مکتسب ایجاد می کند

او ادامه داد: در کنسرت ها هم ما این مشکل را داشته ایم و هنوز هم داریم. این ناشی از برداشت نادرست از قوانین و یا استفاده از قدرت در مساله فرهنگ است. نظام حقوقی کشور در زمینه مسائل فرهنگی مشخص و روشن است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع صدور مجوز انتشار کتاب است. وقتی این وزارت خانه مجوزی صادر کرد این مجوز معتبر است و برای ناشر، مولف و مترجم  حق مکتسب ایجاد می کند.

فقط ارشاد می تواند لغو مجوز کند آن هم با پرداخت خسارت به صاحب اثر

این حقوقدان گفت: نهاد دیگری نمی تواند مانع از انتشار این اثر چه در نمایشگاه کتاب یا در کتابفروشی ها شود. اگر هر کسی اشکالی در یک اثر مجوزدار ببیند باید این اشکال را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس کند. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن اعتراض را وارد بداند شاید مجاز به لغو آن پروانه باشد اما باید به صاحب اثر خسارت دهد. چون همان پروانه یا مجوز موجب حق مکتسب است. ما در موارد دیگری مثل سینما در این زمینه رویه قضایی داریم. دادگاه ها پذیرفته اند که باید در این زمینه خسارت پرداخت شود. کتاب هم از نظر اصول کلی مشمول همین اصول حقوقی است. اینکه از ورود کتب مجوز دار به نمایشگاه کتاب جلوگیری شده عملی مردود است و ناشر حق شکایت و مطالبه خسارت دارد.

هرتفسیری را نمی توان به قوانین چسباند

نوروزی در ادامه گفت: سال‌هاست که دستگاه قضایی از حدود اختیارات خود و از حدود صلاحیت قانونی خود تفسیرهایی دارد. این تفسیرها معمولا مورد پذیرش حقوقدانان نیست و حقوقدانان به تفسیر دستگاه قضایی از حدود اختیاراتش نقدهای اساسی دارند. درست است که حقوق دانش نظری است اما نظری بودن دانش حقوق به این معنا نیست که هر تفسیری را می توان به قوانین چسباند و بر اساس آن تصمیماتی گرفت. این مشکلی است که سالهای طولانی در ما در حوزه حقوق فرهنگی با آن مواجه هستیم و هنوز هم این مشکل ادامه دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا