خرید تور تابستان ایران بوم گردی

میانه‌روی؛ هم تاکتیک هم استراتژی /مجید فراهانی

به گزارش انصاف نیوز، مجید فراهانی، دبیرکل موقت حزب ندای ایرانیان در یادداشتی در ارگان این حزب نوشت:
اعضای حزب ندای ایرانیان با سرلوحه قراردادن اندیشه اصلاح‏طلبی میانه‎رو و با محوریت دیدگاه‏ها‏ی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی به ضرورت اصلاحات، تدریجی، مستمر و گام‌به‌گام در کشور معتقدند. شاکله اصلی ندای ایرانیان جوانان فعال اصلاح‏طلب در انتخابات دو دهه گذشته در کشورند که تجربه‏‌ها‏ی گرانقدری در پیشبرد جریان اصلاحات از دو منظر و دو محل مختلف اندوخته‏‌اند.
منظر اول فراز و فرود‏ها‏یی بوده است که جریان اصلاحات از دوم خرداد سال 76 به این سو با آن روبرو بوده است، خصوصا مسائلی که پس از مجلس ششم ، حاکمیت دو دولت خانمان برانداز نهم و دهم و نیز وقایع پس از سال 88 در کشور اتفاق افتاد. و منظر دوم تجربیات و نتایج حاصل از حرکتهای انقلابی و اصلاحی در کشور‏ها‏ی عربی که به بهار عربی موسوم شد و نتایجی که حاصل از فرایند این تحولات در کشورهایی همچون تونس، لیبی، سوریه و کشورهایی از این دست رخ داد.
درخت توسعه و امنیت پایدار جز در زمین وفاق و همبستگی ملی نمی روید و امروز دغدغه همه دلسوزان کشور باید کمک به آشتی ملی و پرکردن شکاف‏ها‏ و خندق‏ها‏ی عظیمی باشد که خصوصا پس از وقایع سال 88 در کشور ایجاد شد. و در این میان نبایستی نسبت به رشد و گشترش افراطی گری در کشور بی توجه بمانیم. افراط‌گرایی در گفتار و کردار و نگرش‌ها و نیز برداشت‌های خشن از مفاهیم مذهبی، سیاسی، عقیدتی و قومی و ترویج آن امری نابهنجار تلقی شده و در سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی، خشونت و ستیز ایجاد می‌کند. افراطی‌گری احترام میان شهروندان را از بین می‌برد و موجب وهن مقدسات و تفرقه در کشور خواهد شد.
پدیده گروه‏ها‏ی تکفیری خطری نیست که تنها کشورهای عربی یا جهان اسلام با آن مواجه باشد. از نظر ما گروه‏ها‏ی افراطی و تکفیری داخلی و وطنی هم به همان میزان خطرناک و مخل امنیت جامعه هستند که تکفیری های بین المللی ! جریان‏ها‏ی افراطی در هر سمت و سویی که باشند، به چیزی جز حذف رقیب نمی‏‏اندیشند و از هر وسیله‏ای ‏‏برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‏‏کنند. این جریان‏ها‏ تلاش می‏‏کنند با بالابردن تنش، تضاد و اختلاف در کشور اهداف خود را محقق کنند و اولین چیزی را که در این راه قربانی می‏‏کنند فرآیند توسعه همه‏جانبه کشور است. این خندق‏ها‏ و شکاف‏ها‏ی عمیق اجتماعی که از طریق افزایش نزاع‏ها‏ی سیاسی مجموعه های تکفیری وطنی به جامعه تحمیل می‏‏شود اصلی‏ترین ضربه را به منافع ملی و رشد و پیشرفت جامعه زده است. ندای ایرانیان تلاش می‏‏کند تا در حد توانایی‏اش نقش و وظیفه تاریخی اش را در جهت کاهش تنش و عادی سازی فعالیت سیاسی به جا آورد و به ‏مثابه پلی بر روی خندق‏ها‏ی سیاسی اجتماعی موجود در جامعه ایفای نقش کند. 
نتایج ویرانگر حاصل از دولت آقای احمدی نژاد فقط در عرصه اقتصاد نیست که امروز قابل مشاهده است بلکه سیکل معیوب افراط و تندروی و تفرقه در عرصه اجتماعی مهمترین دستاورد حاکمیت تندروها بر کشور بود که به نظر ما مقابله با زمینه های تفرقه و پر کردن شکاف های عمیق اجتماعی موجود در جامعه جز با محوریت و همکاری اصلاح‏طلبان و اصولگرایان میانه‏رو اتفاق نمی افتد و از وظایف اصلی گروه‏های میانه رو همکاری برای عقیم گذاشتن طرح افراطیون برای گسست اجتماعی در جامعه است. مرام ندای ایرانیان تاکید بر آرامش، عقلانیت و خردورزی در فضای سیاسی کشور به‏عنوان مهمترین راه حل خروج از بحران، تنش و درگیری‏ها‏ی سیاسی بی‏حاصل در کشور است. به همین جهت پرهیز از تندروی و هر حرکت فراقانونی، افراط‏گرایانه و انقلابی را پیش‏شرط عبور از دوران در حال گذار فعلی می دانیم و اعتقاد راسخ داریم که اصلاح‏طلبان و اصولگرایان میانه‏رو می‏‏توانند یک نوع تعامل فکری در سطح جامعه برقرار کنند. به همان میزان که ما شاهد رشد و گسترش گفتمان‏ها‏ی میانه‏رو و متعادل در سطح جریان‏ها‏ی اصلاح‏طلب و اصولگرا باشیم، به همان میزان از افراطی‏گری به دور باقی خواهیم ماند و به همین دلیل از هیچ تلاشی برای گفتگو و مفاهمه با همه دلسوزان و صاحبان خرد و اندیشه در هر جناحی که باشند خودداری نمی‏‏کنیم.
ندای ایرانیان منادی گفتگو و بازگشت جامعه به ریل میانه روی ، خردورزی و عقلانیت است و همه تلاش ما بر این است که جوانان مشتاق و امیدوار اصلاح‏طلب را بر اساس دیدگاه‏ها‏ی معتدل و میانه رو سازماندهی کند. و در این راه مفاهمه ، تعامل و گفتگو با ارکان حاکمیت را مناسبترین راه برای اعتمادسازی ، تاثیرگذاری و عادی سازی شرایط جامعه می‏‏دانیم و این یعنی در عین حال که در اندیشه آرمانگرا هستیم و آرمانگرایی اصلاح‏طلبی را خط مشی خود قرار داده ایم؛ اما در عمل، عملگرا بوده و به گفتگو جهت کاهش انشقاق بین نخبگان و حاکمیت اعتقاد داریم و به باور ما این اتفاق رخ نمی‏‏دهد جز آنکه گفتمان اصلاحات با توجه به مقتضیات زمان و شرایط جدید جامعه نوسازی و ویرایش شود و نوسازی گفتمان اصلاحات در سه حوزه گفتار، پندار و رفتار صورت پذیرد . 
در این راه خوشبختانه جناب آقای سیدمحمد خاتمی به ‏عنوان‏‏ محور اصلاح‏طلبان همواره منادی وحدت ، وفاق ، یکپارچگی و آرامش در جامعه بوده است و اندیشه‏ها‏ی معتدل و آرامش‏بخش ایشان همواره توانسته از تندروی‏ها‏ و افراط گری‏ها‏ جلوگیری کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا