خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در اختتامیه سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر چه گذشت؟

مراسم اختتامیه سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با شناخت برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عصر امروز 5 اردیبهشت ماه با حضور مسئولان سینمایی و هنرمندان سینما ساعت 18:30 دقیقه با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در تالار وحدت آغاز شد.

اجرای چند قطعه از موسیقی فیلم‌های مطرح تاریخ سینما توسط گروه آوازی تهران، اولین برنامه این مراسم پیش از حضور مجری و خیرمقدم به مهمانان بود.

در ادامه کلیپی از برگزاری 4 دوره پیشین برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر پخش شد سپس حمید محمدی که گوینده متن این ویدئو بود، بر روی همان تصاویر از سیدرضا میرکریمی دبیر این رویداد دعوت کرد تا روی سن حاضر شود و گزارشی از این رویداد ارائه دهد.

پس از اتمام صحبت‌های دبیر جشنواره «باران نیک‌رو» روی سن حاضر شد تا برخلاف روند دقایق ابتدایی برنامه‌، عهده‌دار اجرای مراسم باشد. نیک‌رو به اجرای همزمان به دو زبان فارسی و انگلیسی به حاضران در مراسم خیرمقدم گفت و در ادامه به مسئولان برگزاری به‌خصوص سیدرضا میرکریمی دبیر این رویداد دستمریزاد گفت.

**جایزه بخش «نت پک»

مستند «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست از ایران جایزه اول این بخش را از آن خود کرد.

خوشدست پس از دریافت این جایزه با تقدیر از هیأت داوران گفت: دوست دارم این جایزه را به بچه‌های کانون اصطلاح و تربیت اهدا کنم که این فیلم توسط آن‌ها ساخته شد امیدوارم هیچ زندانی در کشور وجود نداشته باشد که بخواهم درباره آن‌ها فیلم بسازم.

وی افزود: من می‌خواستم به معجزه هنر در فیلمم اشاره کنم. این جایزه را به دخترم که قرار است شش ماه دیگر به دنیا بیاید تقدیم می‌کنم.

**جایزه «بین‌الادیان»

سپس داوران جایزه بین‌الادیان معرفی شدند تا با حضور داوران بر روی سن برگزیده این بخش معرفی شود.

«شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان دیپلم افتخار این بخش را دریافت کرد.

نوید محمودی که این جایزه را در نبود برادرش جمشید دریافت کرد و گفت: فیلم به دلیل اینکه محصول مشترک ایران و افغانستان است آن را از کشور افغانستان در این جشنواره شرکت دادیم. در مورد این فیلم دو سال بسیار سخت بر ما گذشت امیدوارم همانطور که فیلم در دنیا با استقبال مواجه شده در ایران هم مورد استقبال قرار بگیرد.

**جایزه منتقدان در بخش «جلوه‌گاه شرق»

در ادامه برنامه دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند بخش جلوه گاه شرق از دیدگاه منتقدان به فیلم «اعلان» از کشور ترکیه و بلغارستان اهدا شد.

**دیپلم افتخار «صلح»

دیپلم افتخار صلح با حضور حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و رضا کیانیان مدیر کاخ جشنواره به «امینه» از کشور سوریه اهدا شد.

**جایزه «محمد امین»

در بخش بعدی مراسم رضا کیانیان درباره جایزه «محمد امین» گفت: افتخار می‌کنم برای بار چهارم برای اهدای جایزه محمد امین روی صحنه می آیم این جایزه، جایزه اخلاق است به این دلیل نام این جایزه محمد امین گذاشتیم که پیامبر ما گفت من نیامدم مگر برای تکامل اخلاق. این جایزه به فیلمی تقدیم می‌شود که دغدغه اصلی اش اخلاق است.

در ادامه جایزه «محمد امین» جشنواره سی‌وهفتم به فیلم «حمید» به کارگردانی اعجاز خان از هند تعلق گرفت.

**جایزه بهترین «فیلم اول»

در ادامه پس از پخش کلیپ معرفی داوران بهترین فیلم اول جشنواره سی‌وهفتم تندیس این بخش به فیلم «جوان روسی» از کشور روسیه رسید.

در این بخش به جای کارگردان، مدیر فیلمبرداری فیلم برای دریافت جایزه روی صحنه آمد و گفت: برای کارگردان این فیلم آرزوی موفقیت می‌کنم که در این همه بتواند فیلم‌های بهتری بسازد.

کارگردان این اثر هم یک پیام ویدیویی برای جشنواره ارسال کرده و از دریافت این جایزه ابراز خرسندی کرد.

**جوایز بخش «جلوه‌گاه شرق» (سینمای آسیا)

در بخش بعدی داوران بخش «جلوه‌گاه شرق» روی سن حاضر شدند تا برگزیدگان این بخش معرفی شوند.

جایزه بهترین فیلم کوتاه آسیایی به «قربانی» ساخته مهدی محمدنژادیان از ایران تعلق گرفت.

محمدنژادیان پس از دریافت جایزه‌اش گفت: سالیانه تعداد زیادی از کودکان در سراسر کشور قربانی تجاوز می‌شوند و من سعی کردم به سهم خودم صدای آنها باشم.

تندیس بهترین کارگردانی آسیایی هم به هو منگ کارگردان فیلم سینمایی «عبور از مرز» از کشور چین اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی هم به فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از کشور افغانستان اهدا شد.

نوید محمودی تهیه‌کننده این اثر اظهر کرد: من سی و چهار سال است در ایران مهاجر هستم برخی از قوانین دست محبت ما را به هم بسته است به مهاجرین محبت کنید چون بی ‌سرزمینی غم بزرگی است. امیدوارم فیلم بعدی ما در فجر ملی باشد تا در بخش‌های مختلف هنر دوستان ما مورد تقدیر قرار بگیرد.

تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی به «جای خالی دوست» به کارگردانی محمدعلی طالبی از کشور ایران رسید.

طالبی در پیام ویدیویی که برای این جشنواره ارسال کرده بود عنوان کرد: این جایزه را به نیلوفر روزبهانی اهدا می‌کنم که به همراه دوستش از پلی در اصفهان پرید تا خودکشی کند ولی به طرز معجزه‌آسایی زنده ماند. از همه نیلوفرهای ایران می‌خواهم به زندگی فکر کنند زندگی با همه سختی‌ها شیرین است.

نیلوفر روزبهانی در این بخش روی صحنه آمد و جایزه را دریافت و از محمدعلی طالبی بابت این جایزه سپاسگزاری کرد.

**جایزه مسابقه بین‌الملل «سینمای سعادت»

در ادامه مراسم داوران بخش مسابقه بین‌الملل «سینمای سعادت» روی صحنه آمدند.

سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه به «افراط منجی ماست» به کارگردانی مورگان زیورلا-پتی از سوئد تعلق گرفت، او پیامی تصویری به جشنواره ارسال کرده و گفته بود: باعث افتخارم است از داورانی جایزه می‌گیرم که از فرهنگ‌های مختلف هستند.

سیمرغ سیمین بهترین طراحی لباس برای «پرنده بهاری» به کارگردانی جینگ ژیانگ لی از چین تعلق گرفت.

نوید محمدزاده داور بخش «سینمای سعادت» قبل از آنکه برنده دیپلم افتخار بازیگر مرد را اعلام کند، گفت: این سیمرغ از آن یکی که خودم قبلاً گرفته‌ام، قشنگ‌تر است و بیشتر دوست دارم. آقای میرکریمی لطفاً یکی از این سیمرغ‌ها به من بدهید!

سپس دیپلم افتخار بازیگر مرد به علی مصفا برای فیلم «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت اهدا شد. مصفا پس از دریافت جایزه‌اش گفت: ظاهرا یکی در آن بالا و پشت‌صحنه هوای مرا داشته است تا این جایزه را بگیرم!

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد هم به جسپر کریستنسن برای فیلم «پیش از ژاله» به کارگردانی مایکل نوئر از دانمارک رسید.

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن به مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» به کارگردانی نادژدا کزه‌وا از بلغارستان رسید.

تهیه‌کننده «ایرینا» به نمایندگی از آپوستولووا روی سن آمد و گفت: بسیار تشکر می‌کنم که این فیلم را دیدید. این اولین فیلم مارتینا و کارگردان آن است. دریافت این جایزه برای سینمای بلغارستان یک افتخار است.

سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم «واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان رسید.

سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» از ایران اهدا شد. او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از هیأت داوران و برگزارکنندگان جشنواره بسیار تشکر می‌کنم. بسیار خوشحال هستم. در این دو، سه روز بیشتر می‌شنیدم که همه درباره فیلم می‌گفتند که حال این فیلم خوب است. فکر می‌کنم علت این حال خوب این است که ما در طول ساخت این فیلم همگی حالمان خوب بود و مسائل را با هم حل می‌کردیم. فکر می‌کنم اگر ما هم گاهی کوچه را برای مهمانان جارو کنیم، با مهاجران مهربان باشیم، کمی خودمان، بقیه و حتی کسانی را که عقایدشان مخالف ماست، دوست داشته باشیم، آن وقت است که جهان با ما خواهد رقصید.

سیمرغ زرین بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره و پل شریدر مهمان ویژه این رویداد به «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین و تهیه‌کنندگی ادوارد پیچوگین و الکساندر سوخوروف از روسیه تعلق گرفت.

آیرات یامیلوو فیلمبردار «جوان روس» که به نمایندگی از کارگردان اثر سیمرغ زرین این بخش را دریافت کرد، گفت: اصلا انتظار نداشتم از این فیلم انقدر استقبال شود و جا دارد از داوران و همه مهمانان تشکر کنم.

الکساندر زولوتوخین کارگردان این فیلم نیز در پیامی تصویری به مهمانان اختتامیه گفت: بسیار مهم است که داستانی ساده و صادقانه ساخته شود و خوشحالم که تماشاگران ایرانی این فیلم را درک و با آن احساس نزدیک داشتند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا