خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حاشیه‌های مناقصه جنجالی حفاری میان چاهی ۱۵ حلقه چاه پارس جنوبی

سایت میز نفت، رسانه حوزه انرژی به نقل از انرژی پرس نوشت:

ماجرا از برگزاری مناقصه‌ای در شرکت نفت و گاز «پارس» آغاز می‌شود. این مناقصه به منظور حفاری برخی از چاه‌های پارس جنوبی برای ازدیاد برداشت گاز بوده است.

شرکت‌های  «انرژی دانا» با ۵۱۰ میلیون دلار و «پژواک» ۴۸۰ میلیون دلار قیمت پیشنهادی شرکت‌کنندگان  اول و دوم این مناقصه می‌شوند.

باتوجه به قیمیت پیشنهادی «پژواک» برنده مناقصه طبق قانون این شرکت است. بسیاری از متخصصان و کارشناسان حفاری بر این باورند که شرکت با قیمت پیشنهادی توانایی راهبری این پروژه را ندارد اما با این وجود شرکت «پژواک» متعلق به هلدینگ «انرژی گستر پاسارگاد» برنده نهایی این مناقصه اعلام شد.

اما برنده شدن به معنای صاحب این پروژه شدن نبود. چراکه جریاناتی در داخل شرکت ملی نفت علیه این مناقصه وارد کار شدند و سرنوشت دیگری برای برنده آن رقم زدند. شنیده‌ها حاکی از آن است پس از برنده شدن «پژواک»، از سوی مسئولان حراست شرکت ملی نفت تماسی با مدیرعامل وقت شرکت «پترو ایران» سپهر سپهری، گرفته می‌شود که در این تماس به بیکار بودن دکل دریایی این شرکت اشاره شده می‌شود که با پاسخ مثبت او مواجه می‌شوند. پس از آن مسئولان حراست شرکت ملی نفت، مدیرعامل «پترو ایران» را ترغیب به نامه‌نگاری به وزیر نفت و معاون اول رییس جمهور می‌کنند و از سپهری درخواست می‌کنند در نامه اعلام کند که «پترو ایران» یک شرکت دولتی است و پروژه‌ای که شرکت «پژواک» برنده آن شده را به قیمت ارزان‌تری انجام می‌دهد؛ «پژواک» یک شرکت خصوصی بوده و مبلغ پیشنهادی آن بالا است و به زودی پروژه را به این شرکت خصوصی واگذار خواهند کرد.

قیمت پیشنهادی «پترو ایران» برای این پروژه ۴۳۰ میلیون دلار است، نکته قابل توجه اینجاست که براساس نظر کارشناسان و متخصصان حفاری، اجرای این پروژه با رقم پیشنهادی شرکت «پژواک» نیز قابلیت اجرا نداشته، حال تصور کنید با ۵۰ میلیون دلار کمتر اجرای این پروژه توسط «پترو ایران» ناممکن است.بیشتر بخوانید:  تولید ۳.۵ میلیون بشکه نفت تا پایان شهریورنامه‌ی مدیرعامل «پترو ایران» به وزیر نفت و دفتر رئیس جمهور رسید و همین مسئله موجب تاخیر و درنهایت تعلیق مناقصه شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی با این نامه، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت را تحت فشار قرار داده و عنوان کرده‌اند چگونه یک پروژه باوجود بیکاری دکل یک شرکت دولتی با قیمت بسیار بالاتر به یک شرکت خصوصی واگذار شده است.

شرکتی که کارکنان صنعت نفت آن را منتصب به نیروهای وابسته به بیژن زنگنه می‌دانند.

خجسته‌مهر نیز درواکنش به این فشارها، ۲۶ تیر ماه در جلسه‌ای بدون هماهنگی قبلی، سپهری، مدیرعامل «پترو ایران» را عزل کرده و منصور مهرشاد را جایگزین او در شرکت «پترو ایران» می‌کند. مهرشاد نیز همانند دیگر انتصاب‌های خجسته‌مهر، همشهری او و اهل دزفول است.

در شرکتی که به‌طور معمول هر مناقصه‌ای دو سال به طول می‌انجامد و نامه‌نگاری، صدور مجوز و مراحل اداری آن بسیار لاک‌پشتی پیش می‌رود؛ مناقصه حفاری ۱۵ حلقه چاه تعلیق و توقیف شده و حق طبیعی یک شرکت که به صورت قانونی برنده شده، با  بازی‌های حراستی و … معطل مانده است.

شرکت «پژواک» نیز پس از تعلیق  مناقصه، پرونده را از طریق نهادهای قضایی پیگیری کرده و به‌دنبال احیای مناقصه است.

در این میان شرکت «انرژی دانا» نیز در پی رفع اتهام  از خود در ماجراهای اخیر است. سپهری، مدیرعامل معزول «پترو ایران» پس از حواشی به‌وجود آمده، به بازنشستگی اجباری تن داده است. متجلی مدیرعامل نفت وگاز پارس هم حیران، ناظر بازی‌های سیاسی یک مناقصه نفتی است و اما آنچه برای منافع ملی مهم است توسعه چاه و بهره‌برداری از میدان و دستیابی به گاز بیشتر و رفع ناترازی گازاست که در این میان به راحتی نادیده گرفته ‌می‌شود و گویا اصلا مهم نیست.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا