خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زیبا کلام: توافق نهایی محتمل است

یک استاد دانشگاه با اشاره به برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای در عمان گفت: برگزاری مذاکرات در پایتخت عمان علامت خوبی است و نشان می‌دهد مذاکرات 14 ماهه گذشته درباره مساله هسته‌ای به مراحل مثبت و سرنوشت‌ساز خود رسیده است.
به گزارش انصاف نیوز، صادق زیباکلام در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری نهمین دور مذاکرات هسته‌ای در عمان و با توجه به اینکه طی یک سال گذشته اعلام شده بود مذاکرات هسته ای صرفا در شهرهایی که مقر سازمان ملل در آن قرار دارد وین، ژنو، نیویورک انجام خواهد شد با بیان اینکه در مجموع برگزاری مذاکرات در عمان را علامت خوبی از رسیدن به توافق جامع نهایی می‌داند، اظهار کرد: توافق‌های مهم و خوبی صورت گرفته است، هرچند آنچه که باقی مانده بسیار پیچیده و سخت است و نمی‌توان گفت که کار تمام شده است اما توافق نهایی محتمل است.
وی گفت: ظاهرا نخستین تماس های مستقیم ایران و آمریکا در ماه‌های پایانی دولت احمدی نژاد در نیمه دوم سال 91 در عمان صورت گرفته است. البته این موضوع آن زمان به طور رسمی اعلام نشد، ولی برخی رسانه‌های آمریکایی به آن اشاره کردند.
این استاد دانشگاه افزود: پس از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به رویکرد دولت در انجام مذاکرات مستقیم و شفاف با آمریکا در چارچوب موضوع هسته ای، دیگر نیازی به مذاکرات پنهانی نبود و این مذاکرات به طور عادی در بحث هسته‌ای تاکنون دنبال شده است.
زیباکلام در پاسخ به اینکه چرا با وجود مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا، عمان که همواره نقش میانجی گر و واسطه را در مسایل ایران و آمریکا ایفا کرده است میزبان مذاکرات هسته ای است؟ گفت: عمان به عنوان واسطه مورد قبول ما و آمریکایی‌ها است و بعد از انقلاب این کشور تنها کشوری بوده که اعتماد ما را در دوران‌های مختلف جلب کرده است. شاید برخی تضمین‌ها که دو طرف خواستار ارائه آن از یکدیگر هستند با توجه به بی اعتمادی که میان دو طرف وجود دارد را بتوان با وساطت کشور ثالث تامین کرد و عمان با توجه به اعتباری که میان دو کشور ایران و آمریکا دارد گزینه مهم و معتبری است.
این استاد دانشگاه با طرح این مثال که عمان مثل بنگاه معاملات ملکی است که خریدار و فروشنده را به هم نزدیک و می‌شناساند، اظهار کرد: عمان نقش همین بنگاه و واسطه را میان دو طرف دارد. به نظر می آید با وجود توافق احتمالی میان ایران و 1+5 اما برای امضای توافق و اجرای آن دو طرف اعتماد لازم را به یکدیگر ندارند.
وی در پاسخ به اینکه ممکن است با توجه به نقش عمان در پیگیری برخی خواست‌های آمریکا در گذشته از جمله آزادی شهروندان آمریکایی مثل روکسانا صابری، در این مذاکرات نیز چنین موضوعاتی مطرح شود گفت: امکان طرح برخی خواسته‌های کوچک‌تر آمریکا از جمله آزادی خبرنگار آمریکایی یا شهروندان دیگری که به اتهامات مختلف در ایران زندانی هستند، در مذاکرات عمان وجود دارد.
به گزارش ایسنا، مذاکرات سه جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون نماینده 1+5 در مذاکرات 18و19 آبان) در مسقط پایتخت عمان برگزار می شود. هم چنین قرار است 20 آبان مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 به سرپرستی کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در مسقط برگزار شود.
این برای اولین بار است که مذاکرات هسته ای در یکی از پایتخت های کشورهای حوزه خلیج فارس و خارج از مقرهای سازمان ملل برگزار می شود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا