خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خصوصی سازی در حوزه سلامت معنایی ندارد

طرح تحول سلامت که وزارت بهداشت از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در عرصه بهداشت و درمان کشور نام می‌برد، منتقدان بسیاری را برای یادآوری مشکلات اجرای این طرح و نحوه تخصیص بودجه وزارت بهداشت به این مورد دارد.
به گزارش انصاف نیوز، مسعود پزشکیان، نماینده مجلس و وزیر اسبق بهداشت در گفت و گو با آرمان نسبت به مخاطرات اجرای طرح تحول سلامت با توجه به روند فعلی هشدار می‌دهد و از دولت می‌خواهد در صرف هزینه‌های درمان بیشتر احتیاط کند.
ارزیابی شما از طرح تحول سلامت که به گفته دولت انقلابی در حوزه سلامت است، چیست؟
به نظر من بودجه‌ای که دولت در این راه گذاشته است، اعتبار خوبی است و اگر درست هزینه نشود، این فرصت می‌تواند به تهدید تبدیل شود. آنچه در سیاست‌های کلی و قانون برنامه‌ها بیان شده است و بند 5 سیاست‌های کلی هم اشاره به آن دارد این است که تنها در چارچوب نظام ارجاع می‌توان قرار داد بست، پول داد و مدیریت کرد. در بندهای دیگر سیاست کلی هم به موضوع پیشگیری اشاره شده است. طبق این برنامه پیشگیری مقدم بر درمان است و برنامه، نگاه سلامت محور دارد. در قانون برنامه‌ها هم به این مورد توجه و تاکید شده است. در این قانون بنا بر این است که ارجاع، بخش بندی، پزشک خانواده و تمامی خدمات پزشکی مبتنی بر عدالت باشد. ولی متاسفانه روندی که وزارت بهداشت در حال حاضر در طرح تحول سلامت در پیش گرفته است از بیمارستان‌ها شروع شده و هر کس که در بیمارستان بستری شود، دولت 90 درصد هزینه‌های درمان او را تقبل می‌کند.
مساله اصلی در این طرح بی توجهی به امر پیشگیری و تقدم درمان بر پیشگیری است، به نظر شما این مساله چه عوارضی را به بار می‌آورد؟
بله. الان بحث درمان است و در صورت ارجاع بیمار به مراکز درمانی دولت بخش زیادی از هزینه درمان را می‌پردازد و سیاست کلی در بحث پیشگیری وجود ندارد و بودجه خاصی تخصیص داده نشده است. روشن است هر چقدر که بیشتر در امر درمان هزینه شود مردم هم راضی ترند اما، اینکه این روند تا کجا می‌خواهد ادامه پیدا کند جای بحث دارد. اگر وزارت بهداشت در این طرح می‌خواهد عدالت را اجرا کند، در حال حاضر بسیاری از مناطق محروم ما در خدمات اولیه پزشکی هم مشکل دارند؛ چرا آنها را پوشش نمی‌دهند؟ قضیه این است که پول‌ها اول باید به مناطقی برسد که محرومند و دسترسی ندارند نه اینکه به مناطقی تعلق بگیرد که برخوردارند و با استفاده از این امکانات برخوردار‌تر هم می‌شوند.
وزارت بهداشت یکی از مهم‌ترین پیامدهای این طرح را کاهش هزینه درمان مردم اعلام کرده است. به عقیده شما می‌توانیم در آینده شاهد کاهش هزینه‌ها در حوزه درمان باشیم؟
در کوتاه مدت ممکن است شاهد کاهش هزینه‌ها باشیم اما، در بلند مدت هزینه‌های درمان هم برای مردم و هم برای دولت بسیار زیاد افزایش پیدا می‌کند.
شما مساله خصوصی سازی که وزیر بهداشت بسیار بر آن تاکید می‌کند را چطور می‌بینید؟
خصوصی سازی با توجه به سیاست‌های کلی چندان معنا ندارد. در این مورد سند راهبردی معنا دارد که خدمت با قیمت مشخص برای جمعیت مشخص واگذار شود و مردم خرید کنند نه اینکه به خصوصی‌ها واگذار کنند تا هر کار که خواستند انجام دهند و هر قیمتی که مورد نظرشان بود اعلام کنند و هر خدمتی را با هر کیفیتی که دوست داشتند ارائه دهند. این چنین چیزی اصلاً در هیچ جای دنیا معنا ندارد و قابل پذیرش نیست.
پیشنهاد کمیسیون بهداشت مجلس در این مورد به دولت چیست؟
پیشنهاد خاصی نداریم. کمیسیون تنها از دولت می‌خواهد تا مبتنی بر سیاست‌های کلی و مدیریت درست بودجه را هزینه کند. نظر نمایندگان مجلس اجرای کامل قانون است.
امسال بودجه وزارت بهداشت افزایش پیدا کرد. شما این امر را چقدر در فعالیت‌های این وزارتخانه موثرمی دانید؟
بستگی به سیاست و روش مصرف بودجه دارد. با برنامه‌ای که دولت در پیش گرفته است برای سال اول و دوم ممکن است آرامشی نسبی در امر درمان ایجاد شود اما، به تدریج هزینه‌ها با شدت بیشتری افزایش خواهد داشت به طوری که، نه دولت قادر خواهد بود این هزینه‌ها را پرداخت کند و نه مردم. از طرف دیگر، توقعات جامعه هم در این دوره افزایش پیدا خواهد کرد.
وزیر بهداشت از همین بودجه هم راضی نبودند و می‌گفتند کم است. نظر شما در این مورد چیست؟
اگر وزارت بهداشت به همین شکل مصرف کند کل بودجه دولت را هم به وزارت بهداشت اختصاص دهند، باز هم کم می‌آید. به هر حال روش هزینه بسیار مهم است. اگر با همین شیوه پیش بروند مطمئناً کم می‌آورند شاید سال اول بگویند کم نمی‌آوریم اما، در سال‌های بعد قطعاً کم می‌آورد.
بحث رتبه بندی بیمارستانی که به تازگی مطرح شده است را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به نظر من رتبه بندی بیمارستانی یعنی گسترش بی عدالتی. اینکه کسی که پول بیشتری دارد خدمات بیشتری بگیرد و کسی که پول کمتری دارد خدمات کمتری بگیرد. این خلاف عدالت است. در صورتی که رویه باید به گونه‌ای باشد که کسانی که پول کم‌تری دارند، خدمات بیشتری بگیرند. این رتبه بندی باید طبق قانون انجام شود. قانون کاملاً مشخص کرده است که دولت چه کار کند. انتظار من از وزارت بهداشت و درمان این است که در چارچوب قانون و سیاست‌های کلی اقدام کنند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا