خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برقراری مستقیم ارتباطات اینترنتی ایران با ترکیه

وزیر ارتباطات در دیدار با وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه، گفت: سیاست ما برای بی‌اثر کردن تهدید به منظور تحریم اینترنت ایران، این بود که با کشورهای همسایه از جمله ترکیه ارتباطات اینترنتی را به‌صورت مستقیم برقرار کنیم و در همین راستا ارتباط میان شبکه ایران و ترکیه به‌صورت مستقیم برقرار شد؛ لذا تحریم‌های یک‌جانبه یک کشور نمی‌تواند بر روابط دیتای ما و ترکیه اثری داشته باشد.

به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی عصر امروز میزبان «محمت جاهد توران»، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه و هیئت همراه بود. دو طرف ابتدا در نشستی مشترک و پشت درهای بسته به بررسی مسائل مرتبط با حوزه کاری یکدیگر پرداختند.

پس‌ازاین دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا درباره توافقات و تفاهمات صورت گرفته در نشست دوجانبه اطلاع‌رسانی کنند.

در ابتدا محمت جاهد توران ضمن ابراز تشکر از مهمان‌نوازی صورت گرفته در سفر به تهران گفت: می‌خواهم مراتب تأسف و تأثر خود را از بابت از دست رفتن تعدادی از شهروندان ایرانی در پی سیل اخیر ابراز کنم و برای درگذشتگان رحمت و برای آسیب دیدگان آرزوی سلامت می‌کنم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه امیدوارم به‌عنوان دو کشور دوست و همسایه بتوانیم همکارهای خود درزمینهٔ توسعه روابط و تجارت را تسریع کنیم گفت:همان‌طور که مستحضرید در دسامبر گذشته (آذرماه سال گذشته) پنجمین نشست همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه با حضور روسای جمهور دو کشور در آنکارا برگزار شد. ما هم به‌نوبه خود در حوزه‌های مربوط، به‌ویژه در حوزه ارتباطات تفاهمات صورت گرفته در آن نشست را دنبال می‌کنیم.

وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه افزود: من امروز برای شرکت در هشتمین نشست کمیسیون مشترک حمل‌ونقل دو کشور به تهران سفر کردم، اما برای اینکه مسائل مرتبط با حوزه ارتباطات را هم بررسی کنم با آقای آذری جهرمی دیداری داشتم که در این دیدار برای رفع مشکلات و موانع در حوزه ارتباطات تفاهم کردیم تا گام‌های مشترکی برداریم. امیدوارم این دیدار و همکاری‌ها برای دو کشور خیروبرکت به دنبال داشته باشد.

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: من هم به‌نوبه خودم لازم می‌دانم از همدردی دولت و ملت ترکیه با آسیب دیدگان سیل اخیر در مناطق مختلف ایران و همچنین ارسال کمک‌های انسان دوستانه آن‌ها تشکر و قدردانی کنم.

وی افزود: همچنین تشکر می‌کنم از مواضع اصولی دولت ترکیه در قبال رویکرد یک‌جانبه گرایانه آمریکا و محکوم کردن اقدام این کشور در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین تشکر می‌کنم از محکوم کردن فعالیت‌های رژیم اشغالگر قدس که همواره جزو مواضع اصولی دولت ترکیه بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه مذاکرات بسیار خوبی در محورهای مختلف داشتیم تصریح کرد: ظرفیت‌های بالقوه زیادی در حوزه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با ترکیه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داریم.

وی تصریح کرد: ما روابط سازنده‌ای با دولت ترکیه داریم که هیچ‌گاه تحریم‌ها بر این روابط تأثیر نگذاشته است. در حوزه ترانزیت اطلاعات، از شرق به غرب و از جنوب به شمال روابط ایران و ترکیه رو به گسترش است. در حوزه امنیت ساییری هم توافقات و همکاری‌های بسیاری خوبی با یکدیگر داریم.

آذری جهرمی تصریح کرد:  امروز به دنبال این هستیم که ارتباطات خود در حوزه فناوری اطلاعات را توسعه دهیم.در همین راستا دعوت کردیم از شرکت‌های استارتاپی که حضور فعالی در نمایشگاه الکامپ تهران داشته باشند که آقای وزیر و همکاران ایشان دعوت ما را پذیرفتند. همچنین به‌صورت متقابل ما هم در ترکیه حضور فعالانه‌ای در نمایشگاه های این کشور خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اما مهم‌ترین موضوعی که امروز به آن پرداختیم بحث یک پیمان چهارجانبه‌ای است که بین ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و روسیه برای توسعه بازار فناوری ارتباطات در حال پیگیری است. پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و این دیدار باعث شد که برخی موانعی که پیش رو بود برداشته شود.

وزیر جوان کابینه تأکید کرد: حتماً در آینده نزدیک از توسعه روابط ایران و ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات که زمینه‌ساز رشد توریسم گردشگری و سلامت و حمل‌ونقل و بسیاری از موضوعات مرتبط با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خواهد بود، بیشتر خواهیم شنید.

آذری جهرمی در خاتمه گفت: من هم از آقای وزیر تشکر می‌کنم به خاطر حضورشان در ایران و امیدوارم که روزبه‌روز شاهد توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه باشیم.

در ادامه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال خبرنگاری در ارتباط با تفاهم صورت گرفته میان ایران و ترکیه برای بی‌اثر کردن تحریم اینترنت گفت: ما در تجربه تحریم‌های قبلی، آنجایی در ارتباطات بین‌المللی با مشکل مواجه شدیم که با شرکت‌های محدودی ارتباط  برقرار کردیم و وقتی با این شرکت‌ها با مشکلات مالی مواجه شدیم ارتباطات ما دچار محدودیت شد و بر همین اساس شاهد یک سری اختلالات در شبکه بین‌المللی کشور بودیم.

وی افزود: البته همان زمان هم ما با شرکت‌های ترکیه‌ای دچار مشکل نشدیم چراکه آن‌ها در هر شرایطی ما را همراهی کرده‌اند. اما سیاست ما برای بی‌اثر کردن تهدیدی که برای تحریم اینترنت مطرح شد این بود که با کشورهای همسایه ازجمله ترکیه ارتباطات اینترنتی خودمان را به‌صورت مستقیم برقرار کنیم و در همین راستا ارتباط میان شبکه ایران و ترکیه به‌صورت مستقیم برقرار شد. معنای آن این است که دیگر تحریم‌های یک‌جانبه یک کشور نمی‌تواند بر روابط دیتای ما و ترکیه اثری داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا