خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بدبین سازی افکار عمومی با تخریب چهره ها و فشار به شورای نگهبان

محسن دانش، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت: ماجرا این است. خبري بدون پایه و مبنای مورد اعتماد روی خروجی خبرگزاری قرار می گیرد و به فاصله ی چشم بر هم زدنی در شبکه های اجتماعی منتشر می شود. اما بعداز اندک زمانی خبر مربوطه از خروجی خبرگزاری به سرعت حذف می شود اما اینبار خبر تکذیب و یا حذف خبر به این راحتی ها بازنشر نمی شود چراکه موج خبر اول به قدرت پیش می رود. حال سئوال اینجاست که در رسانه ای بزرگ با این وسعت تیم خبری و در ارتباط با خبری به این دامنه ی اثرات اجتماعی نظیر رد صلاحیت سید حسن خمینی چگونه ممکن است اقدام عجولانه ای صورت پذیرد که سریعا هم از روی خروجی خبرگزاری حذف شود. اساساً آیا معقولانه است که عقل راهبری رسانه ای بزرگ در دست افراد دم دمی مزاج و فاقد سیاست انتشار اخبار باشد؟

حکایت رسانه های حامی یک جریان خاص نیز همین است. انتشار و حذف خبرهایی که ایجاد موج در فضای عمومی می کند نشان از این دارد که عده ای قلیل، غوغاسالار و زیاده خواه در این رسانه ها به شدت از نتیجه ی بررسی صلاحیت برخی نامزدها نظیر سید حسن خمینی نگران و ناراحت هستند و به اشکال مختلف سعی در ایجاد موج اجتماعی از طریق اخبار کذب و دروغین در جامعه نسبت به ایشان می کنند.

با این اوصاف سئوالی که پیش خواهد آمد این است که دقیقا چه هدفی می تواند پشت این حرکت باشد؟ به نظر می رسد به صورت کلی پاسخ می تواند در دو مورد خلاصه شود که هر دو صورت آن منجر به کسب نتیجه دلخواه طراحان این اقدام باشد.

نخست آنکه انعکاس موج موقتی که ایجاد می شود می تواند موجب القای نظر و به نوعی تحمیل عقیده بر عقل تصمیم گیر اعضای محترم شورای نگهبان شود. این موج هیچگاه دیده نخواهد شد ولیکن به عنوان یک فشار اجتماعی عمل خواهد کرد. هرچند منتشر کننده ی خبر از آثار و تبعات آن به واسطه حذف اصل خبر از روی خروجی خود مبرا خواهد بود.

دوم آنکه در صورت عدم وقوع احتمال نخست، فرآیند تصمیم گیری و اعلام نظر را برای اعضای شورای نگهبان در مورد یادگار امام ره سنگین و دارای هزینه خواهد کرد.

نتیجه ی بررسی صلاحیت ها هرچه باشد، اقدام این آقایان که از نرخ نفوذ بالایی در رسانه برخوردار هستند غیر قابل چشم پوشی است چرا که این اقدامات آنی و بدون تامل هرچه باشد خدمت به نظام تلقی نخواهد شد و در هر دو صورت فوق بخشی از جامعه را از بخش دیگر بدبین و گله مند خواهد کرد.

این قیبل اقدامات یقینا می تواند از مصداق تشویش افکار عمومی باشد که رهبر معظم انقلاب در دیدار دست اندرکاران برگزاری انتخابات در سی ام دی ماه سال جاری اینگونه از آن یاد کردند: «تشویش افکار عمومی کار بسیار غلطی است؛ مردم را به انتخابات بدبین نکنند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا