خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی به سفر ظریف به قطر

مناسبات ایران و قطر از نظر سیاسی بسیار گسترده و حائز اهمیت بوده و یک کارشناس مسائل خاورمیانه می گویند سفر ظریف به دوحه در شرایط کنونی بسیار مهم و به موقع انجام شده است.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در اجلاس گفت ‌وگوی همکاری آسیایی دیروز (سه شنبه) تهران را به مقصد دوحه ترک کرد.

وی در جریان سفر به دوحه در ضیافت شام امیر قطر شرکت کرد.
ایران و قطر از دیر باز از نظر همجواری، روابط بسیار دوستانه‌ای داشته‌اند. در خرداد96 عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با وارد کردن این اتهام به قطر که باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کردند. این کشورها قطر را به حمایت از گروه های تروریستی از جمله گروه‌های مرتبط با ایران متهم کردند.

تنش میان روابط قطر و عربستان وقتی بالا گرفت که سخنانی به نقل از امیر قطر در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد. اظهارات منسوب به «شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی» که ایران را قدرتی بزرگ و ضامن ثبات در منطقه خوانده و حماس را نماینده فلسطینیان دانسته بود.

بعد از تحریم قطر توسط عربستان، ایران نیز یک بندر خود را برای تسهیل انتقال کالاها و مواد غذایی به قطر اختصاص داد و مرز هوایی خود را بر روی پروازهای شرکت‌های هوایی این کشور بازگذاشت.

با توجه به اهمیت موضوع و سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قطر، پژوهشگر ایرنا با «محمدصالح صدقیان» مدیر مرکز عربی مطالعات ایرانی و کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.

**سفر ظریف به قطر مهم و به موقع است

صدقیانی در ابتدای این گفت و گو بیان داشت: سفر ظریف در این برهه از زمان به موقع و مهم است، قطر یکی از کشور های همکاری خلیج فارس محسوب می شود، اکنون که رابطه پرتنش میان قطر امارات و عربستان وجود دارد این کشور رابطه خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارد و تهران می تواند از این فرصت علیه نفوذ عربستان در منطقه استفاده کند

وی افزود: قطر کشوری ثروتمند با پتانسیل قوی در عرصه اقتصاد محسوب می شود و می تواند در عرصه اقتصادی با توجه به تحریم های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران، در سطح اقتصادی به کشورمان کمک کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه یادآو رشد: در زمان تحریم های ظالمانه عربستان علیه قطر، ایران در کنار کشور قطر ماند و اعلام کرد ما مخالف تحریم علیه قطر هستیم و تحریم گزینه خوبی علیه ملت ها نیست و دولت ها می توانند در مواقع اختلاف از گزینه گفت و گو استفاده کنند.

وی افزود امیر قطر از مواضع ایران، در قبال تحریم های اعمال شده توسط عربستان علیه کشورش، تشکر و قدردانی کرد و ضیافت شام دیشب که خود امیر قطر در آن حضور داشت نشان از مهم بودن سفر و نزدیکی روابط ایران و قطر است.

**تلاش عربستان برای منزوی کردن قطر و جلوگیری از رابطه با ایران

به گفته صدقیان، قطر عضو شورای همکاری خلیج فارس است که 6کشور عربی از جمله کویت، عمان و قطر در آن عضویت دارند و از روزی که قطر تحریم شده است این شورای کم رنگ شده و عدم حضور قطر، این شورای را در زمینه سیاسی و اقتصادی ضعیف کرده است.

مدیر مرکز عربی مطالعات ایرانی و کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: قطر چندین بار تهدید کرد است که از این شورای خارج می شود و در صورت خروج قطر از این شورای به نظرم نمی تواند بر قوت خود باقی بماند چون عمان و کویت نیز روابط خوبی با این شورای ندارد و اعتراضات قوی بر آن وارد کرده اند.

وی همچنین گفت: عربستان تلاش جهت منزوی کردن قطر دارد و اگر فشار و تحریم ادامه یابد قطر مجبور است که از این شورای خارج شود و با تضعیف شورای همکاری خلیج فارس متضرر اصلی عربستان محسوب می شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین اظهار داشت: ایران در مورد مسائل سوریه اختلاف عمیق با قطر داشت اما این اختلافات هرگز باعث نشد که با داشتن مواضع متفاوت در مورد سوریه با این کشور قطع رابطه بوجود آید.

به گفته صدقیان، در آن برهه از زمان روابط دوستانه بین دوحه و تهران بر قوت خود باقی ماند هم جمهوری اسلامی و هم طرف قطری این روابط را مدیریت کردند و نگذاشتند که روابط پرتنش شکل بگیرد، علیرغم اختلاف پراکنی ها که دولت عربستان در این زمینه انجام داد.
مدیر مرکز عربی مطالعات ایرانی و کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: حفظ روابط دوستانه در منطقه به نفع دو کشور است و هنوز هم هواپیماهای قطری از فضای آسمان ایران استفاده می کنند و بقیه کشورهای همجوار قطر استفاده از فضای هوایی کشور خود را به قطر نمی دهند و این موقعیتی را برای بهره برداری به ایران می دهد که از پتانسیل کشور قطر استفاده نماید.

قطر به عنوان یکی از ثروتمندترین کشور های حاشیه خلیج فارس می تواند دوست خوبی برای توسعه در سطح اقتصادی و سیاسی برای کشورمان محسوب شود.

**برگزاری مجمع کشورهای همکاری آسیایی در قطر و فرصت ایران برای مبارزه با تحریم ها

صدقیان،مدیر مرکز عربی مطالعات ایرانی در این مورد اظهار داشت: با توجه به برگزاری مجمع کشورهای همکاری آسیایی در قطر، این می تواند فرصتی باشد تا ایران از آن به عنوان دفاع در مورد سیاست تحریم دولت امریکا علیه ایران استفاده نماید.

وی در پایان این گفت و گو بیان داشت: روابط ایران با 15کشور همسایه و کشورهای شرق آسیا رابطه خوب و دوستانه می باشد و روابط سیاسی کشورمان نسبت به گذشته با کشورهای آسیایی قوی تر شده است و من فکر می کنم با این که این سازمان اکثریت از آسیا هستند کمک می کند تا به مواضع کشورمان علیه تحریم ها در منطقه کمک کند.

این کارشناس مسایل منطقه افزود: رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد شش گزینه در قبال تحریم های نفتی اعمال شده در مقابل آمریکا داریم و این پیام قوی برای آمریکا هست و حفظ رابطه ایران با کشورهای آسیایی علامت مثبتی برای اقتصادایران است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا