خرید تور تابستان ایران بوم گردی

 احتمال بیوتروریسم بودن حمله ملخها؟!

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به احتمال بیوتروریسم بودن حمله ملخها در مناطق جنوبی کشور گفت: راجع این موضوع نمی‌توانم اظهارنظر کنم، اما با توجه به تجربیات موجود، فکر نمی‌کنم که بیوتروریسم باشد و فکر می‌کنم کشور همواره توانایی مقابله با این مورد را مانند دیگر پدیده‌ها دارد.

علیرضا رئیسی (معاون بهداشت وزارت بهداشت) در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص مشکل آب آلوده در استان خوزستان گفت: ما هر ساله در حوزه آبی در خوزستان به طور طبیعی مشکل داریم، سیستم فاضلاب این استان واقعا مشکل دارد، حتی این موضوع تحت کنترل هم نیست و حتما عزم ملی برای اصلاح سیستم فاضلاب نیاز است.

وی در ادامه بیان کرد: سیستم شبکه توزیع آب نیز فرسوده شده است. در حال حاضر با وجود سیل و آب‌های سطحی در آینده با وصل شدن آ‌ب‌های شبکه و فشار منفی که ایجاد می‌کند، میکروب‌ها، آلودگی‌ها و انگل‌ها وارد سیستم می‌شود و ممکن است مشکل ایجاد کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین افزود: اقدامی که انجام دادیم و به ما کمک کرده توزیع آب‌های بسته‌بندی شده و نظارت میکروبی و شیمیایی آب‌های تصفیه شده موجود در تانکرها است، همچنین اداره بهداشت محیط در حال کنترل این عوامل است، اما  به این معنا نیست که ما ادعا کنیم اسهال رخ نمی‌دهد، اصلا این گونه نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: ما مدعی هستیم که اپیدمی وبا وجود ندارد، ولی اینکه اسهال رخ دهد، عجیب نیست و بین 10 تا 20 نفر طبیعی است حتی اگر سیل وجود نداشت، ما بیماری‌های منجر به اسهال از جمله التور را کنترل می‌کنیم.

رئیسی همچنین افزود: من در همه جا گفته و تاکید کرده‌ام که ما این ادعا را نداریم که مانند سوپرمن هستیم و هیچ اتفاقی در کشور رخ نمی‌دهد، اصلا این گونه نیست. اگر زیرساخت‌ها درست نباشد و بهداشت فردی، موازین بهداشتی، سیستم فاضلاب و کلرزنی آب انجام نشود، بیماری به وجود می‌آید. ما درمان را آموزش می‌دهیم و گزارش‌دهی روزانه داریم.

وی در ادامه بیان کرد: در مناطقی که سیل‌زده هم نیست، با توجه به گرمای هوا و مشکل سیستم فاضلاب در برخی از استان‌ها ممکن است، برخی از بیماری‌ها وجود داشته باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: اقدامات ما از ابتدای سیل تاکنون تعریف شده است و اقدام جدیدی نداریم، آنچه مهم است تداوم و پایداری این اقدامات است، کارهایی که باید انجام می‌دادیم را از همان روزهای اول انجام دادیم. همچنین نظارت دقیق بر ایمنی آب و فاضلاب، مراقبت از تغذیه مادران باردار نیز انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: مهم‌ترین کاری که هر روزه انجام می‌شود، شناسایی افراد آسیب‌پذیر یا افراد در معرض آسیب است. مراقبان و بهورزان این افراد هم مشخص شده و خدمات آنان به صورت آنلاین رصد می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص احتمال بیوتروریسم بودن حمله ملخ‌ها در مناطق جنوبی کشور گفت: راجع این موضوع نمی‌توانم اظهارنظر  کنم، اما با توجه به تجربیات موجود، فکر نمی‌کنم که بیوتروریسم باشد و فکر می‌کنم کشور همواره توانایی مقابله با این مورد را مانند دیگر پدیده‌ها دارد، در مناطق جنوبی که ملخ ها نیز هجوم آورده‌اند، ما نیز فعالیت‌هایی پیشگیرانه‌ای در حال انجام داریم. در هرصورت کشور ما باید آمادگی هر گونه آفت را داشته باشد.

رئیسی با اشاره به احتمال بیماری  لپتوسپیروز در برخی مناطق عنوان کرد: احتمال بیماری لپتسپیروز در مناطق خاصی از کشور وجود دارد، در حال حاضر در اهواز ما برنامه مدونی برای این بیماری آماده کرده‌ایم و هشدارهای لازم را نیز داده‌ایم. از تیم‌های علمی در سطح دانشگاه‌ها کمک گرفته ایم و گروه‌های حشره‌شناس و جونده‌شناس از ابتدای  سیل حضور دارند. همچنین برنامه‌های مقابله‌ای نیز آماده است و اطلاع رسانی‌های لازم انجام شده است، اما خوشبختانه ما تاکنون گزارشی از این بیماری نداشته‌ایم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا