خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تولید اوپک کاهش نمی یابد

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که نمایندگانی از کشورهای حوزه خلیج فارس معتقدند حتی پس از افت قیمتهای نفت به زیر ٥٠ دلار برای هر بشکه، هیچ شانسی برای افت تولید اوپک وجود ندارد.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد، با آنکه قیمت های نفت هفته جاری به زیر ٥٠ دلار برای هر بشکه کاهش یافت، اما عربستان سعودی و همپیمانان اوپکی اش در حوزه خلیج فارس هیچ نشان و واکنشی مبنی بر بررسی کاهش تولید به منظور افزایش قیمتهای نفت نشان نمی دهد.

با وجود عدم اطمینان از جانب کشورهای غیر حوزه خلیج فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین نشست خود در ماه نوامبر سال ٢٠١٤ میلادی با کاهش تولید مخالفت کرد؛ علی النعیمی وزیر نفت عربستان اعلام کرد که اوپک لازم است از سهم خود در بازار و در برابر شیل اویل آمریکا و دیگر منابع رقابتی دفاع کند این عدم اطمینان با کاهش قیمتهای نفت به زیر نصف سطح معمول خود در ماه ژوئن سال ٢٠١٤ ادامه داشته و به اقتصاد تولیدکنندگان کوچکتر عضو اوپک آسیب رسانده است.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال روز چهارشنبه (١٧ دی ماه)و پیش از اینکه روز پنجشنبه (١٨ دی ماه) به ٥١ دلار برای هر بشکه افزایش یابد، به ٤٩,٦٦ دلار رسید که پایین ترین رقم از ماه آوریل سال ٢٠٠٩ بوده است.

اوپک افزایش مازاد عرضه را در سال ٢٠١٥ پیش بینی و اعلام کرده است که این افزایش عرضه از سوی کشورهای غیرعضو خواهد بود و تقاضای جهانی رشدی ندارد.

با این حال کشورهای اوپکی منطقه خلیج فارس که بیش از نصف تولید این سازمان را به خود اختصاص داده اند، تردیدی ندارند و می گویند که قیمتهای پایین نفت، عرضه رقابتی را کاهش و رشد اقتصادی را افزایش می دهد و سبب بهبود تقاضا می شود.

یک نماینده از کشور عضو اوپکی در حوزه خلیج فارس گفت: هیچ شانسی برای تجدیدنظر ندارد و یک نماینده دیگر نیز با انتقاد از اینکه تولیدکنندگان غیراوپکی مقصر مازاد عرضه نفت هستند، گفت که نعیمی این موضوع را روشن کرد و گفته بود که اوپک به تنهایی تولید را کاهش نمی دهد.

وزیران نفت و نمایندگان کشورهای عضو اوپک از تولیدکنندگان غیراوپکی مانند روسیه، مکزیک و قزاقستان و همچنین شیل اویل و نفت سخت آمریکا برای بروز مازاد عرضه نفت در بازار انتقاد کرده اند.

تولید نفت آمریکا طی ٦ سال گذشته از حدود ٥ میلیون بشکه در روز به بیش از ٩ میلیون بشکه در روز رسیده است.

اعضای اوپک در نشست ماه نوامبر گذشته به طور رسمی توافق کردند که سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای خود را حفظ کنند.

ثمیر کمال نماینده لیبی در هیات عامل اوپک با تاکید بر اینکه وی از جانب دولت لیبی صحبت نمی کند، گفت: برخی مواقع لازم است که کشورهای عضو اوپک نقش خود را برای ثبات بازار تثبیت و قیمت عادلانه ای را برای هر دو قشر تولیدکننده و مصرف کننده تضمین کنند.

ونزوئلا پیش از نشست اوپک خواهان کاهش عرضه نفت اوپک بود و هنوز نیز بر این اقدام تاکید دارد.

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا سفر به کشورهای اوپکی، عربستان، ایران و الجزایر را برای افزایش قیمت ها آغاز کرده است.

بنابر برآوردهای صندوق بین المللی پول و برخی تحلیلگران، ونزوئلا، ایران و الجزایر برای تعادل و توازن بودجه خود به نفت بالای ١٠٠ دلار برای هر بشکه نیاز دارند.

برخی نمایندگان اوپکی می گویند که اگر قیمتها به کاهش خود به ٤٠ دلار برای هر بشکه یا کمتر ادامه دهد و عربستان بر موضع خود در کاهش تولید مقاومت کند، شکاف در اوپک می تواند عمیق تر شود و ضمن آن که مشخص نیست آیا این اقدام هیچ تاثیر عملی بر بازار خواهد داشت یا خیر.

یک نماینده دیگر نیز گفت: اگر قیمتها به ٣٠ دلار برای بشکه کاهش یابد، ‘دیگر تولیدکنندگان به عربستان می گویند که آیا با ما در جنگ هستی؟’

برخی تحلیلگران و معامله گران افت بیشتر قیمت نفت را پیش بینی می کنند و بانک مریل لینچ آمریکا افزایش خطر افت قیمت نفت برنت به ٤٠ دلار را پیش بینی می کند؛ رقمی که زیاد از افت قیمتهای نفت در سال ٢٠٠٨ به ٣٦,٢٠ دلار بیشتر نیست.

نماینده لیبی در هیات عامل اوپک بر این باور است که قیمتهای نفت در نیمه نخست سال ٢٠١٥ میلادی به ٤٥ دلار برای هر بشکه کاهش می یابد، اما به تدریج افزایش خواهد یافت و شاید به میانگین ٥٥ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه در سال ٢٠١٥ برسد.

یک نماینده دیگر اعلام کرد: تاکنون هیچ درخواستی برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک پیش از نشست این سازمان در ماه ژوئن ٢٠١٥ مطرح نشده است و تا زمانی که برنامه ای برای انجام نیست، نشستی برگزار نمی شود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا