خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خشونت، سرکوب و تظاهرات مسالمت‌آمیز در روز اول ماه مه در جهان»

دویچه وله آلمان در گزارشی درباره‌ی روز جهانی کارگر با تیتر «خشونت، سرکوب و تظاهرات مسالمت‌آمیز در روز اول ماه مه در جهان» نوشت:

تظاهرات اول ماه مه در استانبول و پاریس به خشونت کشیده شد، در یونان با اعتصاب همراه بود و در مسکو و لایپزیک بدون خشونت برگزار شد. کارگران اروپا در این روز خواستار بهبود شرایط زندگی شدند.

اول ماه مه در استانبول

تظاهرات اول ماه مه، روز جهانی کارگر در استانبول ترکیه با دستگیری‌های فراوان همراه بود. در منطقه بشیکتاش پیش از ظهر این روز ۲۷ تظاهرکننده که به رغم ممنوعیت تظاهرات قصد راهپیمایی به سوی میدان تقسیم را داشتند بازداشت شدند. ۹ نفر نیز در محله شیشلی دستگیر شدند. همه راه‌ها به سمت میدان تقسیم و خیابان استقلال در مجاورت آن توسط پلیس مسدود شده بود.

تظاهرات رسمی قرار بود بعدازظهر در منطقه باکرکوی برگزار شود. در میدان تقسیم در اول ماه مه سال ۱۹۷۷ بسیاری کشته شدند. در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار بعد از سال‌ها تظاهراتی در این میدان نمادین برگزار شد. اما از سال ۲۰۱۲ به بعد باز هم اعتراضات در این میدان ممنوع اعلام شد. با این همه گرو‌ه‌های چپ تلاش دارند هر ساله در این میدان در روز اول ماه تظاهرات برگزار کنند که به درگیری با پلیس و بازداشت می‌انجامد.

اول ماه مه در پاریس

در پاریس، پایتخت فرانسه در تظاهرات سندیکاهای کارگری پلیس از گاز اشک‌آور علیه تظاهرکنندگانی که دست به خشونت زدند استفاده کرد. درگیری در جنوب پاریس آغاز شد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، در این شهر در روز اول ماه مه دست کم ۱۶۵ نفر به صورت موقت بازداشت شدند.

وزیر کشور فرانسه اعلام کرد، تنها در پاریس بیش از ۷۴۰۰ نیروی امنیتی به کار گمارده شدند. احتمال آشوب‌‌گری از سوی ۱۰۰۰ تا ۲هزار نفر داده شده بود. جلیقه‌زردها از نوامبر سال گذشته تا کنون علیه سیاست اصلاحی امانوئل مکرون، رئيس‌جمهور فرانسه تظاهرات می‌کنند. در ماه‌های گذشته هواداران آن‌ها بارها با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند. برای همین برخی از خیابا‌ن‌ها در اول ماه مه مسدود اعلام شد.

اول ماه مه در یونان

در یونان به دعوت سندیکاها کارکنان حمل و نقل عمومی در اعتراض به دستمزدهای پایین و بیکاری اعتصاب کرده و آمد و شد در برخی نقاط را مختل کردند. همه کشتی‌های جزایر دریای اژه به دلیل اعتصاب دریانوردان در بنادر مانده و قطارها نیز از حرکت بازماندند. رانندگان مترو برای چند ساعت و رانندگان اتوبوس در آتن برای ۲۴ ساعت دست از کار کشیدند.

هزاران نفر بعدازظهر چهارشنبه به خیابان‌های آتن و سایر شهرهای یونان سرازیر شده و برای شرایط کاری بهتر و افزایش دستمزد شعار سر دادند. به گفته پلیس، تظاهرات روز جهانی کارگر در اغلب شهرهای یونان آرام برگزار شد. به گفت سندیکاها، در سراسر کشور بیش از ۲۰هزار نفر در تظاهرات اول ماه مه شرکت کردند.

اول ماه مه در مسکو

در تظاهرات اول ماه مه در مسکو ده‌ها هزار نفر از میدان سرخ رد شدند. ‌سخنرانان این روز بر لزوم افزایش دستمزد و فرصت‌های شغلی کافی برای جوانان و شاغلان در سنین بالاتر تأکید کردند. پلیس و سندیکاها شمار تظاهرکنندگان را بیش از ۱۰۰هزار نفر اعلام کردند. در سراسر کشور مراسمی برگزار شد که در برخی جاها با بازداشت شرکت‌کنندگان همراه بود. شبکه رادیویی “اکو مسکو” از بازداشت ۷۰ نفر در سن پترزبورگ خبر داده است.

اول ماه مه در لایپزیک

در لایپزیک آلمان تظاهراتی به دعوت فدراسیون اتحادیه‌های کارگری در حمایت از برابری شرایط زندگی در غرب و شرق این کشور برگزار شد. راینار هوفمان، رئیس این فدراسیون خواستار افزایش امکان سرمایه‌گذاری‌های عمومی در شرق آلمان شد. حدود ۱۵۰۰ نفر در بازار لایپزیک تجمع کردند. به گفته این فدراسیون، در سراسر آلمان بیش از ۳۸۰هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند.

اول ماه مه در برلین

تظاهرات در بلانکنبورگ برلین با اعتراضات چپ‌گراها علیه راست‌‌گرهای حزب “آلترناتیو برای آلمان” (AfD) همراه بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا