خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازگشت شیر ایرانی پس از ۸۰ سال به ایران [+تصاویر]

شیر ایرانی پس از هشتاد سال، شب گذشته به ایران بازگشت و امروز طی مراسمی در باغ وحش ارم از آن رونمایی شد.

به گزارش ایسنا،  حدود ساعت ۲۲  شب گذشته، پس از گذشت ۸۰ سال از انقراض شیرهای ایرانی در کشور،  جفت نر این گونه جانوری ارزشمند از باغ وحش بریستول انگلستان وارد گمرک فرودگاه امام (ره) شد و پس از حدود پنج ساعت تشریفات گمرکی،  در کمال صحت و سلامت به باغ وحش محل زندگی جدیدش منتقل شد.

گفتنی است جفت ماده این شیر، طی هفته آینده از باغ وحش دوبلین ایرلند وارد کشور خواهد شد و مسئولین باغ وحش ارم امیدوارند با تکثیر این جانور بتوانند قدم موثری در حفظ نسل آن بردارند.

سیدمحمدرضا پرهیزکار – مدیر عامل مجتمع ارم سبز، در این خصوص گفت: هدف اصلی ما از تلاش برای بازگرداندن این گونه اولا کمک به ازدیاد نسل این حیوان و ثانیا آشنا کردن هموطنان با حیات وحش کشورمان است.

وی در خصوص چگونگی بازگشت این شیرها به ایران گفت: با توجه به عضویت باغ وحش ارم تهران در اتحادیه باغ وحش‌های اروپا (EAZA) طی توافقاتی این شیرها تحت نظر برنامه تکثیر و نگهداری از گونه‌های در خطر انقراض و بدون پرداخت وجه مجوز بازگشت به کشور را گرفته‌اند.

پرهیزکار در پایان ضمن دعوت از هموطنان جهت بازدید از این گونه ارزشمند، گفت: به میمنت ورود این جانور به کشور، بازدید از باغ وحش ارم، امروز – پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت برای عموم به صورت نیم بها خواهد بود.

زیرگونه شیر ایرانی در گذشته از ایتالیا و یونان در ساحل دریای مدیترانه تا شمال شرقی هندوستان و آسیای میانه که ایران را شامل می‌شده، پراکندگی داشته است، اما تخریب زیستگاه، شکار بیش از حد و آلودگی زیست محیطی به همراه کاهش طعمه‌های این گونه سبب شد تا تنها جمعیتی اندک به صورت طبیعی در جنگل گیر واقع در ایالت گجرات هندوستان باقی بماند.  در حال حاضر شیر ایرانی در تعداد محدودی از باغ‌های جهان نگهداری می‌شود.

شیر ایرانیشیر ایرانیشیر ایرانی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا