خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای اجساد کشف شده در مرز ایران و ترکیه

دویچه وله نوشت: رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که در مناطق مرزی این کشور با ایران اجسادی کشف شده‌اند که هویت اکثر آنها نامعلوم است. به گفته مقامات محلی و کارشناسان امور مهاجرت ولی این اجساد متعلق به مهاجرین غیرقانونی ایرانی و افغان است.

خبرگزای آناتولی ترکیه روز سه‌شنبه ۳۰ آوریل (۹ اردیبهشت) از کشف دو جسد در مناطق مرزی استان وان ترکیه در نزدیکی ایران خبر داد. نیروهای ژاندارمری ترکیه در شهرستان باش‌قلعه استان وان اجساد کشف شده را که متعلق به دو مهاجر غیرقانونی بوده‌اند به پزشکی قانونی استان وان منتقل کرده‌اند.

این خبرگزاری پیش از این نیز از کشف جسد ۶ نفر در فاصله دو کیلومتری مرزبانی گول‌لوک بین ترکیه و ایران خبر داد. آناتولی در پایان گزارشش نوشته است که پیش از این نیز اجساد ۹ مرد دیگر در این منطقه کشف شده است.

رسانه‌های ترکیه به هویت اجساد کشف شده اشاره‌ای نکرده‌اند اما نوشتند که این اجساد در ماه آوریل کشف شده‌اند.

دکتر ذاکره حکمت، مدافع حقوق پناهجویان افغان در ترکیه و عضو موسس “انجمن همبستگی و همدردی با پناهندگان افغان” در مورد اجساد کشف شده به دویچه وله فارسی گفت که این اجساد متعلق به شهروندان افغان و ایران هستند که به طور غیرقانونی به ترکیه مهاجرت کرده‌اند.

دفتر اصلی انجمن همبستگی و همدردی با پناهجویان افغان در شهر قیصریه ترکیه است و در ۶۵ شهر ترکیه نمایندگی دارد.

خانم حکمت در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: «حادثه کشف اجساد قبلا هم اتفاق افتاده است و ما هر سال شاهد این ماجرا هستیم. پناهجویان به شکل غیرقانونی وقتی بخواهند وارد ترکیه بشوند مجبورند از مرزهای مناطق کوهستانی ترکیه عبور کنند. وقتی مهاجرین با پای پیاده این مسیر را طی می‌کنند دچار مشکل می‌شوند و بعضی از آنها زیر چندین متر برف می‌مانند و از شدت سرما یخ می‌زنند و می‌میرند. روی اجساد را برف می‌گیرد اما بعدا با آب شدن برف‌ها مردم محل با پخش شدن بوی اجساد آن را کشف می‌کنند و به ژاندارمری خبر می‌دهند.»

به گفته ذاکره حکمت در آوریل سال جاری تعداد اجساد کشف شده در قیاس با سال‌های قبل بیشتر بوده است.

درباره هویت اجساد کشف شده  هم خانم حکمت گفت: «متاسفانه اغلب اجساد کشف شده بدون هویت هستند. این افراد شناسنامه و کارت هویتی ندارند. ولی ما می‌دانیم که در میان اجساد کشف شده ایرانی هم هستند و اکثر این افراد پناهندگان افغان هستند، چونکه پناهندگان افغان مسیر غیرقانونی را انتخاب می‌کنند ولی ایرانی‌ها بدون ویزا و به طور قانونی هم می‌توانند وارد ترکیه شوند.»

حکمت به دویچه وله فارسی گفت که خانواده‌هایی از افغانستان با انجمن آنها تماس می‌گیرند و درباره تحویل گرفتن اجساد مشورت می‌کنند. بازماندگان با هزینه خود این اجساد را به کشورشان انتقال می‌دهند.»

به گفته ذاکره حکمت شرایط در داخل افغانستان سخت شده است و مردم امیدی به آینده ندارند و دست به مهاجرت می‌زنند. این مدافع حقوق پناهجویان در ترکیه تاکید کرد: «قاچاقچیان انسان هم اطلاعات نادرستی به مهاجران می‌دهند. مثلا این افراد وقتی وارد ترکیه می‌شوند با انجمن ما تماس می‌گیرند و درباره ماشین و خانه می‌پرسند که قاچاقچیان به آنها وعده‌ داده‌اند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا