خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جانشین رئیسی

/گفت‌وگو با یک قاضی بازنشسته و وکیل دادگستری/

زهرا منصوری، انصاف نیوز: با احتمال بالای رسیدن کرسی ریاست جمهوری به ابراهیم رئیسی- رئیس فعلی قوه قضاییه- برخی گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی گزینه‌هایی برای جایگزینی شنیده می‌شود؛ در این میان اسامی چون محسنی اژه‌ای، آیت الله اعرافی و… در گمانه‌زنی‌های غیر رسمی شنیده می‌شود. انصاف نیوز درباره‌ی ویژگی‌های لازم برای رئیس بعدی قوه‌قضاییه و گزینه‌های احتمالی ریاست این قوه با سیامک مدیرخراسانی- قاضی بازنشسته و وکیل دادگستری- و علی مجتهدزاده- وکیل دادگستری- گفت‌وگو کرده است که متن کامل آن در پی می‌آید.

سیامک مدیر خراسانی

مدیر خراسانی: با دستگاه قضا غریبه نباشد

سیامک مدیر خراسانی -قاضی بازنشسته و وکیل دادگستری- درباره‌ی ویژگی‌های رئیس بعدی قوه قضاییه به انصاف نیوز گفت: در قانون ویژگی‌های رئیس قوه قضاییه تعریف شده است، اما از نظر من فردی باید رئیس شود که با دستگاه قضا آشنایی داشته باشد و بتواند تصمیم‌های خوبی بگیرد. البته به این معنی نیست حتماٌ کار قضایی کرده باشد اما با دستگاه قضا غریبه هم نباشد.

وی درباره‌ی کیفیت دوران ریاست ابراهیم رئیسی در قوه‌قضاییه تحلیل کرد: آقای رئیسی در قوه به نسبت روسای دیگر موفق بود، چون مثل کف دست دستگاه قضا و هم افرادی که در آنجا بودند را می‌شناخت. زمانی که ایشان وارد شد توانست بهترین تصمیم‌ها را بگیرد. همان روند برخورد با مفاسد اقتصادی و راه‌اندازی کارخانه‌های ورشکسته را پیش گرفت. به هر حال درد را می‌شناخت و درمان هم خوب تشخیص داده بود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا قوه قضاییه برای ابراهیم رئیسی سکوی پرتاب به قوه مجریه بود، اذعان کرد: با آقای رئیسی کار کرده‌ام، بعید می دانم چنین روحیه‌ای داشته باشند، چون زمانی که از آستان قدس به قوه قضاییه آمدند هم چندان تمایل نداشتند. بیشتر دوست داشت به امام رضا خدمت کند. اما به خاطر حکم رهبری به دستگاه قضا بازگشت. بعید می‌دانم کار در دستگاه قضا را سکوی پرش به دولت قرار داده باشد.

کار در دستگاه قضا حول محور ریاست آن می‌چرخد

این قاضی بازنشسته درباره‌ی مشکلات اداری در دستگاه قضایی تصریح کرد: در ایران در هر اداره‌ای مشکلی داشته باشد، به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهند. در حالی که در دنیا اینطور نیست. مثلا در آنجا بانک‌ها خصوصی هستند، اگر چکی برگشت بخورد، آن را به قوه‌قضاییه ارجاع نمی‌دهند. در کشور ما تعریف جرم در قانون زیاد شده است. بار همه‌ی مسئولیت‌ها بر دوش قوه‌قضاییه است، در حالی که نباید اینطور باشد. به نظر بنده حضور آقای رئیسی در قوه قضاییه سودبخش بوده است، چون کار در دستگاه قضا حول محور ریاست آن می‌چرخد. اما به عقیده‌ی من با توجه به روحیاتی که از ایشان سراغ دارم، او در دستگاه دولت خیلی موفق‌تر است.

این وکیل دادگستری درباره‌ی گزینه‌های احتمالی ریاست قوه‌قضاییه آقایان محسن اژه‌ای و علیرضا اعرافی اضافه کرد: من در این‌باره خبری ندارم اما به هر حال آقای اژه‌ای از ابتدا مثل آقای رئیسی در قوه بودند، اما به هر حال هر کسی می‌آید، سیاست‌های خود را دارد، با اینحال باید از تجربیات آقای رئیسی استفاده کنند و سیاست‌های موفق ایشان را ادامه دهند.

مجتهدزاده: نگاه دستگاه قضا باید حقوقی باشد، نه سیاسی

علی مجتهد زاده- وکیل دادگستری- درباره‌ی ویژگی‌های رئیس بعدی قوه‌قضاییه به انصاف نیوز گفت: اگر یک نظام حقوقی استاندارد را در نظر بگیریم، باید رئیس قوه‌قضاییه ویژگی‌هایی مثل مرحوم ناصر کاتوزیان و دکتر ایرج گلدوزیان داشته باشد. رئیس قوه باید مجتهد علم حقوق باشد و به حقوق‌دان بودن مشهور باشد. مثل آقای محقق داماد. نگاه دستگاه قضا باید حقوقی باشد، نه سیاسی. به قول دکتر کاتوزیان قانون باید به نفع مظلوم و زیان‌دیده باشد.

او افزود: فردی که رئیس قوه‌قضاییه می‌شود، باید نظام‌های قضایی دنیا را دیده باشد. عملکرد آقای رئیسی در قوه قضاییه مثبت است، البته نمی‌توانیم آقای رئیسی را با دکتر کاتوزیان مقایسه کنیم. بالاخره ایشان قاضی دادگستری بود و ساختار حقوقی را می‌‌شناخت. مثل آقای آملی لاریجانی و آیت الله هاشمی شاهرودی با ذات کار قضایی بیگانه نبود. البته آقای شاهرودی به شدت آدم خوبی بود اما کار قضایی بلد نبود و آمده بود که کارآموزی کند. همه هم از دوران ریاست آقای آملی لاریجانی بر قوه قضاییه خبر دارند.

در حقیقت آقای رئیسی در پرونده‌های امنیتی و سیاسی خوب عمل کرد، ایشان را باید با نفرات قبلی مقایسه کنیم، اگر بخواهیم ریاست او را با یک نظام استاندارد مقایسه کنیم، قطعاً خیلی عقب است. ما بر اساس ظاهر کار آقای رئیسی دوران ریاست او را قضاوت می‌کنیم، اینکه می‌خواست برای خودش رزومه درست کند و کار انتخاباتی کند، من خبر ندارم. اما به هر دلیلی برای یک عده‌ای کار مثبت انجام داد. در کل اینکه فقط برای نمایش کار کرد را قبول ندارم. البته ممکن است برخی از این حرف‌‌های من ناراحت شوند.

اگر بعضی گزینه‌ها بیایند فقط باید به خدا پناه ببریم

البته آقای رئیسی در مناظرات گفت از هیچ کسی شکایت نکردیم، اما هیئت اجرایی 178 که زیر مجموعه ایشان بود از یک سری از وکلای جوان شکایت کردند. اگر رئیس دستگاه بعدی ادامه‌ دهنده‌ی آقای رئیسی باشد و ضعف‌های ایشان را هم نداشته باشد، وضعیت بهتر می‌شود. البته امیدوار نیستم رئیس بعدی ادامه دهنده او باشد، چون گزینه‌های احتمالی که می‌شنوم، خیلی خوشبین نیستم.

او درباره‌ی گزینه‌های احتمالی ریاست قوه‌قضاییه گفت: اگر بعضی‌ها هم بیایند فقط باید به خدا پناه ببریم، یعنی بازگشت امثال آقای سعید مرتضوی. گزینه‌ی دیگر آقای اعرافی است که فکر نمی‌کنم  سابقه‌ی کار جدی داشته باشد. هرکسی رئیس قوه شد، از او استقبال کنیم و امیدوار باشیم رویه جدیدی را پیش می‌گیرد، البته نمی‌توان از آمدن آقای اژ‌ ای خوشحال شد، چون عملکردش را قبلاً دیدیم، اما از رزومه‌ی آقای اعرافی خبر نداریم. اگر آقای اعرافی با یک تیمی بیاید و ادامه دهنده‌ی آقای رئیسی باشد، همین را به فال نیک می‌گیرم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا