خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دوازده پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در باره اقتصاد ایران

صندوق بین المللی پول در گزارشی موسوم به «چشم انداز اقتصاد منطقه ای: خاورمیانه و آسیای مرکزی» به بررسی چشم انداز وضعیت اقتصادی سی‌ویک کشور منطقه از جمله ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی پرداخته است.

به گزارش تسنیم بر اساس این گزارش اقتصاد ایران که در سال ۲۰۱۸ رشد منفی ۳.۹ درصد را تجربه کرده بود امسال نیز رشد منفی ۶ درصدی خواهد داشت.با این وجود ارزش تولید ناخالص داخلی ایران که در سال ۲۰۱۸ به ۴۵۲.۳ میلیارد دلار رسیده بود در سال جاری با افزایش ۳۲.۴ میلیارد دلاری به ۴۸۴.۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

صندوق بین المللی پول نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۸ را ۳۱.۲ درصد برآورد و پیش بینی کرده است این رقم در سال جاری به ۳۷.۲ درصد برسد.

*رشد بخش غیرنفتی امسال بهتر از پارسال

پیش بینی شده است وضعیت بخش غیرنفتی ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل بهتر شود و در حالی که در سال ۲۰۱۸ رشد منفی ۳.۲ درصدی را تجربه کرده بود در سال جاری با رشد منفی ۱.۵ درصدی مواجه شود.

اما بخش نفتی ایران با اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا رشد منفی ۲۲.۳ درصدی را در سال ۲۰۱۹ تجربه خواهد کرد. در سال پیش از آن نیز این بخش رشد منفی ۶.۷ درصدی داشته است.

* عدم موفقیت آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران

با وجود تلاش‌های آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است ایران در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط روزانه ۹۵۰ هزار بشکه نفت صادر کند. ایران در سال پیش از آن ۱.۸۶ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است. صادرات گاز ایران نیز که در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۶۰ هزار بشکه در روز بوده در سال جاری نیز بدون تاثیرپذیری از تحریم‌ها در همین رقم باقی می‌ماند.

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۹ به ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد. ایران در سال پیش از آن ۳.۴۹ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.

تولید گاز ایران که در سال ۲۰۱۸ معادل ۵.۰۳ میلیون بشکه در روز نفت بوده است در سال جاری نیز در همین رقم باقی می‌ماند.

* پیش بینی تراز منفی ۲.۸ میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران در سال ۲۰۱۹

صندوق بین المللی پول در ادامه گزارش خود پیش بینی کرده است صادرات ایران در سال جاری به ۷۴.۸ میلیارد دلار و واردات در این سال به ۷۷.۶ میلیارد دلار خواهد رسید. ایران در سال قبل ۱۰۵.۹ میلیارد دلار صادرات و ۸۸ میلیارد دلار واردات داشت.

* پیش بینی رشد نقدینگی ۳۲.۲ درصدی در سال جاری

بر اساس این گزارش در حالی که رشد نقدینگی در ایران طی سال گذشته میلادی بالغ بر ۲۳.۸ درصد بود امسال این رقم به ۳۲.۲ درصد افزایش می‌یابد. متوسط رشد نقدینگی در ایران طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۶.۲ درصد بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا