خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شورای حکام اپدیم با صدور قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد

دومین روز از نشست نمایندگان عضو کمیسیون آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) صبح امروز با حضور تزیانا بوناپاسه معاون شمشاد اختر و نمایندگانی از 25 کشور عضو اسکاپ همچنین مسئولان و کارشناسان کشورمان برگزار شد.

در این روز، طی دو نشست جداگانه به وضعیت گرد و غبار در کشورهای منطقه و همچنین سایر بلایای طبیعی مانند زلزله پرداخته و در پایان، جمع‌بندی کلی درباره این نشست‌ها ارائه شد.

در نشست‌ تخصصی گرد و غبار، کارشناسان و نمایندگان عضو اسکاپ به بررسی منشا ایجاد طوفان‌های گردوغبار و مشکل ریزگردها پرداختند و در این باره که هرکدام از کشورهای منطقه منشا چند درصد از میزان گردوغبار هستند به بحث و تبادل نظر پرداختند. در این جلسه همچنین عنوان شد سازمان‌ها و نهادهای دانش‌محور بسیاری در سطح منطقه برای مبارزه با مشکل ریزگردها فعالیت می‌کنند که اطلاعات خوب و جامعی در این زمینه به دست آورده‌‌اند اما این اطلاعات شکل منسجمی نداشته و در نهایت نمی‌توانند راه‌حلی اساسی برای مقابله با طوفان‌های گردوغبار پیدا کنند.

شرکت‌کنندگان همچنین تاکید کردند مرکز اپدیم نه تنها مرجعی مطمئن برای به اشتراک گذاری این اطلاعات مربوط به بلایای طبیعی میان کشورها است، بلکه با پردازش و تحلیل منسجم داده‌ها و تلاش همه اعضا برای تولید و تبادل دانش فنی در این زمینه می‌توان به جای غافلگیری در برابر حوادث طبیعی، از آنها پیشگیری کرده و میزان خسارات انسانی و اقتصادی ناشی از آنها را به حداقل رساند.

دومین نشست نیز با حضور دکتر سید حمید پورمحمدی رییس شورای حکام اپدیم، تزیانا بوناپاسه معاون شمشاد اختر، شهردار تیمپو بوتان، نمایندگان کشورهای عضو اسکاپ، نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط با مبحث بلایا از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، سازمان نقشه برداری کشور، پژوهشگاه بین المللی زلزله، سازمان هواشناسی، وزارت امور خارجه، سازمان محیط زیست و … برگزار شد.

در این نشست، به تجارب کشورمان در خصوص زلزله بم و کرمانشاه اشاره شد و شهردار تیمپو به توضیحاتی درمورد دوره ریزپهنه‌بندی و تحلیل ریسک لرزه‌ای شهر که از سوی اپدیم در بوتان برگزار شده بود، پرداخت. همچنین از سوی کارشناسان اسکاپ تاکید شد که در دهه‌های گذشته نگرانی درباره بلایای طبیعی کمتر از امروز بود اما با تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی زیادی مخصوصا در آسیا و اقیانوسیه هست که باید نگران آنها باشیم و خودمان را برای مقابله با این حوادث آماده کنیم. با توجه به این موضوع، تشکیل اپدیم یک ضرورت محسوب شده و از آنجا که بیشتر کشورهای منطقه هر کدام درگیر یک یا چند مخاطره طبیعی هستند، لازم است این تجارب را در اختیار دیگر کشورها قرار دهند.

در پایان، بیانیه‌ای درمورد لزوم ایجاد پایگاه‌های تبادل اطلاعات و دانش به شکل الکترونیک و آموزش از راه دور کارشناسان کشورهای عضو اپدیم صادر شد. این بیانیه همچنین بر لزوم حمایت تکنیکی از همه کشورهای منطقه برای ارتقای دانش و آمادگی هر چه بیشتر برای مقابله با حوادث و مخاطرات طبیعی تاکید کرد.

ابتکار در حاشیه نشست اپدیم:
زنان نقش پررنگی در کاهش مخاطرات بلایای طبیعی دارند

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، در دیدار با شمشاد اختر، معاون دبیر کل سازمان ملل که برای حضور در نشست شورای حکام اسکاپ و تشکیل مرکز اپدیم در ایران حضور یافته بود، بر تعامل ایران با کشورهای منطقه برای بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی تاکید کرد.

ابتکار درباره دیدار و گفتگو با شمشاد اختر گفت: مذاکرات خوبی با ایشان داشتیم و در ارتباط با همکاری در زمینه‌های مختلف ازجمله توانمندسازی زنان در سطح منطقه‌ آسیا در موضوعاتی مانند فناوری اطلاعات، اعلام کردیم که ما در ایران اجلاسی را برای توانمندسازی و اشتغال زنان در این حوزه‌ها خواهیم داشت. خانم شمشاد اختر اعلام کرد مرکزی را در کره دارند و بنا شد از این مرکز کمک بگیریم و در عین حال یک اجلاس بین‌المللی را با همکاری اسکاپ در این زمینه برگزار کنیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین ادامه داد: در گفتگو با شمشاد اختر اعلام کردیم ما در ایران طرح ارتقای تاب‌آوری زنان را در 270 نقطه از کشور اجرا کرده‌ایم و معتقدیم تاب‌آوری، مفهومی است که هم درباره مسائلی که مرکز اپدیم قرار است به آن بپردازد و بلایای طبیعی را کنترل کند و هم در مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌تواند موثر باشد.

او ادامه داد: اسکاپ، سازمانی است که هم بر اقتصاد و هم بر مسائل اجتماعی تاکید دارد بنابراین مهم است که برای بهبود وضعیت اجتماعی بتوانیم همکاری‌هایی با یکدیگر داشته باشیم. خانم شمشاد اختر بر نقش زنان در مقابله با آسیب‌های حوادث طبیعی، آسیب‌های ناشی از جنگ، تروریسم، پرهیز از خشونت و تحکیم صلح تاکید کرد و قرار شد همکاری‌هایی را در این چارچوب با این سازمان و سایر کشورهای آسیایی داشته باشیم.

ابتکار که پیش از این سمت ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست را بر عهده داشت، گفت: در این دیدار در جایگاه فعلی یعنی معاون رییس جمهور در امور زنان حضور داشتم و به بحث‌های خانواده و زنان پرداختیم اما با توجه به تجربیات و سوابق زیست‌محیطی، به نقش زنان در بهبود وضعیت محیط زیست هم اشاره شد از جمله نقش زنان در مقابله با بحران آب، تغییرات اقلیمی، ارتقای کشاورزی و توان‌افزایی برای مقابله با آُسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی.

گفتنی است نشست دو روزه اعضاى مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) دهم و یازدهم بهمن ١٣٩٦ در تهران برگزار شد. در این نشست‌ها ضمن امضای توافقنامه افتتاح مقر دائمی اپدیم در ایران، بر ضرورت همکاری‌های چندجانبه برای کاهش بلایای حوادث طبیعی ازجمله گرد و غبار، زلزله، سیل و … تاکید شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا