خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“دلیل افزایش نامتعارف قیمتها نبود فعالیت‌های دانش بنیان است”

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل افزایش نامتعارف قیمتها در جامعه را نبود فعالیت‌های دانش بنیان عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری امروز (شنبه) در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه با معاونت امور تعاون و صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک توسعه تعاون گفت: راه نجات کشور سپردن بدنه میانی کشور به جوانان نوآور و خلاق است.

پرهیز از سنگ‌اندازی پیش پای نخبگان

وی تصریح کرد: نگذاریم جوانان نخبه‌ای که از خارج به کشور بر می‌گردند به دلیل فراهم نبودم فضای مناسب برای کار مجدداً ترک وطن کنند باید آنها را نگه داریم و از دانش و تجربیاتشان استفاده کنیم.

وزیر کار گفت: نخبگان جوان بسیاری از خارج برگشته و در کشور مشغول کار شده‌اند که باید با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و نفوذ دانش در سایر فعالیت از پتانسیل آنها استفاده کنیم.

شریعتمداری در ادامه با اشاره به ارزش افزوده خدمات دانش بنیان افزود: وقتی هر ١٠ کیلوگرم میگوی تولیدی معادل یک شبکه نفت است ما می‌توانیم شرکت‌های دانش بنیان را گسترش دهیم و از اتکا به نفت و صادرات نفتی رها شویم.

در استفاده از منابع طبیعی خسیس باشیم

شریعتمداری با بیان اینکه اقتصاد ما اقتصاد منبع محور و متکی به منابع طبیعی است، گفت: منابع طبیعی زوال پذیرند و باید در مصرف آنها خست به خرج بدهیم و تلاشمان را در ذخیره کردن و نگاه داشتن این منابع برای نسل‌های بعدی بکار گیریم.

شریعتمداری گفت: اگر در داخل کشور افزایش قیمت‌های نامتعارف شکل می‌گیرد، دلیلش نبود فعالیت‌های دانش بنیان خصوصاً در حوزه حمل و نقل است؛ از این رو امکان فعالیت‌های دانش بنیان و ظهور و بروز آن در کشور باید فراهم شود.

نبود جا و سرمایه دو مشکل اصلی شرکت‌های دانش بنیان

وزیر کار نبود جا و مکان و سرمایه اولیه را از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان ذکر کرد و گفت: باید به سمت اصلاح قوانین و مقررات و حق مالکیت معنوی برویم و بازار عرضه و فروش محصولات دانش محور را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی فولاد، پتروشیمی و سیمان افزود: در بازار سیمان به تولید ٨٥ میلیون تن رسیده و در نظر داریم با سرمایه گذاری دقیق این ظرفیت را به ١١٠ میلیون تن افزایش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در دوره کوتاهی فعالیت‌های دانش بنیان در کشور توسعه خوبی پیدا کرد اما کمتر شاهد بیان آن هستیم. برخی از بیان پیشرفت‌های دانش بنیان ابا دارند، اما فعالیت دانش بنیان‌ها در کشور اتفاق خوبی است.

تأسیس اندیشکده نوآوری تعاون در کشور

شریعتمداری تأسیس اندیشکده تعاون در کنار مرکز نوآوری تعاونی را موجب توسعه فعالیت‌های تعاونی دانست و افزود: راه اندازی مرکز نوآوری تعاونی در کشور از کارهای خوبی است که وزارت تعاون از آن حمایت می‌کند. در این مرکز خلق ایده‌های نو صورت خواهد گرفت و روش مبتنی بر دانش و عرضه محصولات دانش بنیان ارائه خواهد شد.

جلوگیری از سرقت‌های علمی با تضامین مناسب

شریعتمداری با بیان اینکه فعالان دانش بنیان از برخی رفتارها رنج می‌برند، افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که برخی که دانش دارند به صورت امن و ایمن دانش خود را ثبت کنند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بایدتضامین لازم برای عرضه محصولات دانش بنیان در مقابل سرقت پدیده علمی را ارائه دهد.

وی افزود: در کشور ما ایده خیلی ارزش ندارد برای اینکه ارزشمند باشد باید راهکاری در نظر بگیریم و در این خصوص باید به سمت قوانین حقوقی صیانت مالکیت فکری برویم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با اشاره به امضای تفاهم نامه سه جانبه ابراز امیدواری کرد با شروع فعالیت مشترک وزارت تعاون، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک توسعه تعاون، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تعاون را بیش از پیش شاهد باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. فاتحه تولید داخل رو باید خواند از رهبری تا پایین ترین سطح وزارت خانه در مورد رونق و تولید داخل گفتند !!! چرا هر چی گفته میشه درست برعکسش در میاد !!! متخصصین ناظر و اقتصاد و کشاورزی پاسخگو باشند تا کی این همه خرابکاری رو باید تحمل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا