خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شش نکته درباره‌ی امثال تهمینه میلانی

باربد گلشیری، هنرمند، در توییتر خود نوشت:

شش نکته درباره‌ی امثال تهمینه میلانی:

۱. دفاع خانم #تهمینه_میلانی را خواندم و دیدم. گفته کاری کلاسیک را مدرن کرده، خیلی مدرن. متوهم لزومی نمی‌بیند معانی مدرن و کلاسیک را در تاریخ هنر جستجو کند. همین‌که قلم او در کار است کافی‌ست. متوهم نقد را توطئه می‌پندارد.

۲. #تهمینه_میلانی توضیح داده که الهام جایز است و اگر کار او دزدی‌ست، منبع الهام او هم دزدی از دیگری‌ست. ندانستن فرق الهام و انتحال نشان کم‌سوادی نیست، نشان توهم منتحل است که کار خود را حتی لطف می‌پندارد و منت هم می‌گذارد. وین جاهلان ملمع‌کارند و منتحل! (خاقانی)

۳. در هنر حوزه‌ی فارسی نقلْ تاریخی دست کم چندصدساله دارد. برای مثال نقاش که کار کس دیگری را از آن خود می‌کرد زیرش می‌نوشت: «نقل از قلم استاد عبدالحی نقاش. کمترین بندگان، محمدبن محمودشاه الخیّام» متوهم خود را نه کمترین که «بیشترین» می‌پندارد.

۴.مولانا استرآبادی به سلمان ساوجی می‌گوید «لایق حال شما نمی‌دانم که شما اَشعار مردم را تصرف کرده‌اید بی‌ اِشعار تضمین و این شعار را سرقه می‌گویند. گفت: کجا؟» استرآبادی شاهد می‌آورد. ساوجی می‌گوید «چرا اعتراض بر مولانا جامی نمی‌کنید که او از همین قصیده مصرعی را اخذ کرده؟»

۵. مسئله این است که اگر بشود ــ که البته نمی‌شود ــ نیمی از زندگی هنری جامی و ساوجی را در انتحال خلاصه کرد، این نیم به نیم درخشان دیگر نمی‌چربد. مسئله این است که میلانی نقاشی قابل تأمل ندارد. او ملمع‌کاری‌ست که طلایش نامش است و بس.

۶. به گمان من فقط به یک دلیل باید به نقاشی‌های میلانی پرداخت: هنرمندان خوب و کوشای تازه‌کار اغلب باید گردن کج کنند تا گالری وقتی به ایشان بدهد. اما میلانی چون نامی دارد، برای گالری‌دار اهمیت ندارد که او چه کشیده. همین ترازوی کج است که هنرمندی را متوهم می‌کند و هنرمندی را سرخورده.

تکمله: اگر راست باشد که #ارشاد نمایشگاه را بسته چون آثاری مجوز نداشته‌اند، باید این دخالت ارشاد را محکوم کرد. ارشاد اگر کاره‌ای‌ست، به حق مؤلف بپردازد وگرنه هنرمند مرشد دولتی نمی‌خواهد. مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی ارشاد: «به نظر می‌رسد چهار اثر از آثاری که در نمایشگاه “آن دیگری” در گالری آریانا به نمایش درآمده است، مجوز نمایش از #ارشاد نداشته‌اند. آثاری که قبلاً هم در میان آثار این هنرمند برای نمایشگاه اولش بود اما ما با نمایش آنها مخالفت کرده بودیم.»

بدیهی‌ست هم #سانسور محکوم است و هم استفاده‌ی #تهمينه_ميلانى از این حربه.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا