خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش دونالد ترامپ به آزمایش موشکی کره‌شمالی

فارس نوشت:  «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز (شنبه) تأکید کرد که اطمینان دارد با کره شمالی به توافق خواهد رسید و رهبر کره شمالی وعده‌هایی که در راستای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره به وی داده است را عملی خواهد کرد.

وی در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «هر چیزی در این دنیای بسیار جالب، امکان‌پذیر است، اما من معتقدم که «کیم جونگ اون» (رهبر کره شمالی) به درک کامل قابلیت اقتصادی بزرگ کره شمالی رسیده و هیچ اقدامی صورت نخواهد داد که تداخلی در این موضوع ایجاد کرده و یا به آن پایان دهد. وی همچنین می‌داند که من نیز با او هستم و نمی‌خواهد که وعده خود به من را زیر پا بگذارد. معامله انجام می‌شود».

بامداد امروز، خبرگزاری یونهاپ، از شلیک یک فروند موشک کوتاه‌برد توسط کره شمالی خبر داد اما دقایقی بعد برخی منابع خبری به نقل از وزارت دفاع کره جنوبی گزارش دادند که کره شمالی مجددا چند فروند موشک کوتاه‌برد شلیک کرده است.

این اولین شلیک موشک کره شمالی در یک سال و نیم گذشته و از زمان دیدارهای «کیم جونگ‌اون» رهبر این کشور با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا است.

اگرچه، ۲۹ فروردین‌ماه امسال خبرگزاری رسمی کره شمالی از آزمایش نوع جدیدی از یک «سلاح تاکتیکی هدایت‌شونده»، زیر نظر کیم خبر داده بود.

از زمان شکست آخرین نشست ترامپ و کیم در ویتنام، تنشها در شبه جزیره کره مجددا رو به افزایش است. کره شمالی پیش از این در زمینه برگزاری رزمایشهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در منطقه هشدار داده بود. کره جنوبی و آمریکا در ماه مارس رزمایشی بزرگ و 9 روزه با هدف افزایش سطح آمادگی دفاعی برگزار کردند.

پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که برای باز نگه داشتن مسیر مذاکره با کره شمالی رزمایشهای بزرگ با کره جنوبی را لغو خواهند کرد و آن را با رزمایشهای کوچکتر جایگزین می‌کنند.

البته ترامپ در نخستین دیدارش با کیم که در خرداد ماه امسال در سنگاپور برگزار شد، در یک نشست خبری گفته بود، رهبر کره شمالی به او وعده داده که یک مرکز آزمایش موتورهای موشک را تخریب کند. بعدا یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت این مرکز سایت پرتاب ماهواره «سوهائی» واقع در تونگچانگ-ری است.

پس از آن، تا هفته‌ها تصاویر ماهواره‌ای از آغاز روند تخریب این سایت حکایت داشت، اما بعد از مدتی این روند متوقف شد و حالا هم به نظر می‌رسد که پیونگ‌یانگ در حال بازسازی این مرکز است.

رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین واکنش خود به اخبار پیرامون کره شمالی و رهبر این کشور، از بیانیه «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پس از دیدار با «کیم جونگ اون» قدردانی کرده و گفته بود: «من فکر می‌کنم که در قبال کره‌ شمالی بسیار خوب عمل کردیم و پیشرفت‌های زیادی حاصل شد. من بیانیه روز گذشته رئیس جمهور پوتین را تحسین می‌کنم.»

پوتین روز چهارشنبه گذشته پس از دیدار با رهبر کره شمالی در مسکو، آمریکا را تشویق کرد که به مذاکرات سازنده با کره‌شمالی درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره ادامه دهد.

رئیس جمهور روسیه همچنین تأکید کرده بود که خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره امکان پذیر است اما چیزی که مهم است تلاش برای ایجاد اعتماد بین طرف‌هاست.

دومین نشست میان رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در ویتنام نیز پس از آن به هم خورد که دولت آمریکا از پذیرش رفع تحریم‌های کره شمالی خودداری کرد. پس از این نشست، یک مقام کره شمالی به رسانه‌ها گفت واشنگتن «فرصتی منحصر به فرد» برای توافق با پیونگ‌یانگ را از دست داد و ممکن است دیگر چنین فرصتی پیش نیاید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا