خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اوباما در فکر جنگ سایبری علیه اسد

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا قصد دارد طرح جنگ الکترونیکی یا سایبری خود را که در سال 2011 مطرح کرده بود و به موجب آن ایالات متحده می تواند جنگ الکترونیکی پیشرفته ای را علیه حکومت بشار اسد آغاز کند، در دستور کار خود قرار دهد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از دیپلماسی ایرانی، روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: بعد از آن که مذاکرات ژنو 2 بعد از دو دور مذاکرات فشره با میانجیگری اخضر الابراهیمی، نماینده جامعه جهانی در امور سوریه به بن بست خورد و نتیجه ای از آن حاصل نشد، اکنون دولت امریکا تلاش دارد گزینه های دیگری را برای رویارویی با حکومت سوریه در دستور کار خود قرار دهد که از جمله آن می توان به انجام حملات سایبری علیه حکومت سوریه اشاره کرد.
باراک اوباما انتظار دارد این کار بتواند جایگزین طرح حمله نظامی به سوریه که برای انجام آن از سوی متحدانش به ویژه کشورهای عربی به شدت تحت فشار قرار گرفته است، شود به ویژه که هزینه های انسانی و مالی بسیار کمتری را نسبت به انجام حمله نظامی متحمل می شود.
این در حالی است که طرح انجام حملات سایبری و الکترونیک به سوریه نیز با مخالفان بسیاری در داخل امریکا روبه رو است و بسیاری معتقدند که این کار می تواند باعث واکنش های سایبری از سوی سوریه نیز قرار بگیرد و این مساله ممکن است زیرساخت های الکترونیکی امریکا را با خطر جدی مواجه کند. مساله ای که باعث نگرانی خود اوباما نیز شده است چرا که تا کنون این طرح در جایی آزموده نشده است و امکان بررسی آن در میدان عمل وجود ندارد.
در مذاکرات سری هفته های گذشته نهادهای امریکایی نیز این نگرانی به روشنی مشاهده شده است، به ویژه چگونگی استفاده از آن محل بحث است و بسیاری می پرسند که باید چگونه از سلاح های الکترونیک استفاده کرد، آیا باید آن را در سطح سلاح عادی دانست یا آن را سلاحی سری یا سلاحی استثنائی مختص به حمله به اهداف پیشرفته قلمداد کرد که امکان رسیدن به آن از طریق وسایل عادی امکان پذیر نیست. در صورتی که گزینه آخر مد نظر باشد اداره میدان مبارزه نیز برای امریکایی ها بسیار سخت خواهد شد.
علاوه بر آن، آن چه باعث نگرانی امریکایی ها است نبود اطلاعات کافی درباره واکنش حملات احتمالی از سوی سوری ها و متحدان آنها یعنی ایران و روسیه علیه ایالات متحده امریکا است که می تواند تاثیرات پیش بینی نشده ای بر آینده جنگ و روابط خارجی امریکا بگذارد.
تا کنون باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا از مطرح کردن علنی این طرح خودداری کرده است برای همین این مساله را مساله ای کاملا سری اعلام کرده و سازمان امنیت ملی را مسئول بررسی آن و برآورد هزینه های مرتبط با آن کرده است. همچنین از این سازمان خواسته است تا چگونگی تقویت توانایی ها در این زمینه را بررسی کند.
جایسون هیلی، مدیر توانایی های سیاسی در اداره فعالیت های منطقه سیبری در شورای ویژه اطلس در این باره می گوید: «استفاده از حملات الکترونیکی و سایبری علیه سوریه و آغاز جنگی به این شیوه مستلزم بررسی کامل ابعاد آن و سنجش میزان احتمال موفقیت آن است. استفاده از این امکانات می تواند شر برانگیز نباشد و مسائل انسانی را در آن لحاظ کرد اما مساله آن است که تا کجا می توان به استفاده از آن اتکا کرد.»
پیتر سینگر، پژوهشگر در مرکز بروکینگز نیز در این باره می گوید: «ایالات متحده تمایل به حمله الکترونیکی دارد چرا که می گوید نسبت به حملات نظامی هوایی هزینه ها و ضررهای کمتری دارد. به ویژه با توجه به تاثیری که حمله نظامی می تواند بر افکار عمومی بگذارد و قربانیان انسانی بسیاری به بار آورد، حمله الکترونیک می تواند مضرات کمتری نسبت به کاربرد سلاح های نظامی برای امریکا داشته باشد.»
طراحان نظامی امریکایی نیز معتقدند ورود به چنین جنگی آن هم پس از آن که بیش از دو سال از جنگ سوریه می گذرد نیازمند بررسی های بیشتر است و باید دید که تا چه اندازه می تواند تاثیرگذار باشد و ضررهای انسانی کمتری به دنبال داشته باشد.
در این میان مسئولان امریکایی از این نگرانند که آغاز چنین جنگی علیه سوریه با توجه به امکانات بالای الکترونیکی ایران و روسیه تبدیل به جنگی تمام عیار شود که با درگیر شدن این دو کشور منافع امریکا در سطح جهان و امنیت داخلی اش به خطر بیفتد.
کاتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی در جمع خبرنگاران از بیان جزئیات بیشتر در این رابطه خودداری کرد و تنها گفت که ایالات متحده ابزارهای لازم برای تامین امنیت ملی کشور از جمله امنیت الکترونیک را در اختیار دارد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا