خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استیو جابز ، اصولگرایی و اصلاح‌طلبی

«محمد فاضلی» استاد جامعه شناسی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «استیو جابز ، اصولگرایی و اصلاح‌طلبی» نوشت:

🔹 مجله فوربس (Forbes) مطلبی درباره اصول موفقیت استیو جابز منتشر کرده که مؤسسه تدبیر (لینک) نیز خلاصه‌ای از آن‌را در بخش انتشار مقالات خود ترجمه و منتشر کرده است. مقاله ذیل عنوان «آرزوها و نه محصولات را به فروش برسانید» ضمن نقل قولی از استیو جابز می‌نویسد: «مردم به اندازه شما به محصولات اهمیت نمی‌دهند، بلکه فقط به خود، اهداف و رؤیاهای‌شان اهمیت می‌دهند. به مردم نشان دهید که چگونه محصولات شما به آن‌ها کمک خواهد کرد تا پتانسیل کامل خود را آزاد کنند، آن زمان است که مشتری دائمی خواهید داشت.»

🔹 من فکر می‌کنم این عبارت که مبتنی بر ایده‌های استیو جابز در شرکت اپل تدوین شده، ربط مهمی با اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در ایران دارد. اصولگرایان سومین انتخابات متوالی را شکست خورده‌اند (انتخابات 1392، 1394 و 1396) و اکنون حتماً از خود می‌پرسند چرا چنین است؟ ایده استیو جابز احتمالاً می‌تواند پاسخ خوبی باشد.

🔹 آن اهداف و رؤیاهایی که اصولگرایان به ملت ایران ارائه می‌کنند، با اهداف و رؤیاهای اکثریت ملت سازگار نیست. آن‌چه اصولگرایان درباره آن حرف می‌زنند ظرفیت‌های مردم را آزاد نخواهد کرد. عدالت تنها رؤیایی بود که محمود احمدی‌نژاد آن‌را به مردم فروخت و به قدرت رسید، اما آن نیز در چنبره‌ای از سایر ایده‌های اصولگرایان، توخالی از کار درآمد. اصولگرایان مشتریان دائمی برای ایده‌هایی که تاکنون مطرح کرده‌اند پیدا نخواهند کرد.

🔹 ایده‌های اصلاح‌طلبانه فرصت بیشتری برای رؤیاپردازی و اندیشیدن به زندگی برای مردم ایجاد می‌کند. ایده‌های تعامل با جهان، آزادی، حقوق شهروندی، شفافیت، عدم مداخله در زندگی خصوصی مردم، و نظایر آن، گرچه در حد قابل قبول مردم تحقق نیافته‌اند و به زبان استیو جابز به محصول بدل نشده‌اند، اما ظرفیت رؤیاپردازی و به‌کار گرفتن تخیل مردم به سوی آینده‌ای بهتر را دارند.

🔹 «آینده» همان واژه‌ای است که در تبلیغات کالاها زیاد به چشم می‌آید. عباراتی نظیر «به سوی آینده»، «آینده را امروز تجربه کنید» و «تکنولوژی آینده» را در تبلیغات کالاها زیاد دیده‌اید. دنیای سیاست هم بی‌شباهت به تبلیغات برای فروش کالاها نیست، در سیاست ایده‌های زندگی را می‌فروشند.
اصولگرایان بدون ارائه ایده‌هایی که تخیل و رؤیاهای مردم درباره آینده را به خود جلب کند، بعید است از صندوق رأی پیروز بیرون بیایند؛ و اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نیز اگر فقط به فروش ایده‌ها قناعت کنند و محصولی نداشته باشند، خیلی زود دچار رکود خواهند شد. استیو جابز فقط ایده‌هایش را نفروخته، بلکه گوشی‌های ایفون، و ده‌ها محصول دیگر را مبتنی بر همان ایده‌ها به جهانیان فروخته است.

🔹 کار اصولگرایان سخت‌تر است زیرا باید ایده‌های جذاب تولید کنند، صبر کنند تا مردم به ایده‌های‌شان اعتماد کنند، و با تولید محصولاتی مبتنی بر آن ایده‌ها از صندوق‌های رأی پیروز بیرون بیایند. اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها ایده‌های مقبولی ارائه کرده‌اند، مشکل این است که محصول این ایده‌ها چه زمانی به دست مردم خواهد رسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا