خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا بقایی دلارها و یوروها را بازگردانده؟

/ عباس امیری فر، وحید هروآبادی و وکیل حمید بقایی پاسخ دادند /

سرویس سیاسی انصاف نیوز: 26 اسفند سال 96 بود که حکم حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی نژاد در دولت دهم، که شامل عناوین مجرمانه‌ای چون اختلاس، تصرف غیرقانونی در اموال و وجوه دولتی، اهمال و تفریط در انجام وظایف دولتی و چندین مورد دیگر بود، صادر شده و در یکی از موارد محکوم شده، ملزم به رد مال در حق دولت به مبلغ 3 میلیون و 766 هزار و 500 یورو و 590 هزار دلار شده بود. مبالغی که گفته می‌شود او که درحال حاضر دوران حبس خود را می‌گذراند هنوز آن را برنگردانده است.

حال این سوال مطرح است که باتوجه به حکم قطعی و نهایی صادر شده، آیا بقایی تاکنون این پول‌ها را بازگردانده یا اگر برنگردانده، باید حبسی معادل را در ازای بازنگرداندن این مبالغ بگذراند؟

«وحید هروآبادی» از روحانیون حامی احمدی نژاد و مهران عبدالله پور وکیل حمید بقایی پاسخ داده‌اند که آیا این دلارها و یوروها که در حکم نهایی او قید شده است، تا کنون بازگردانده شده‌اند یا خیر؛ آنها معتقدند که چون آقای بقایی این پول‌ها را نگرفته، بنابراین آن را بازنگردانده است. از سوی دیگر عباس امیری‌فر که زمانی از روحانیون نزدیک به محمود احمدی نژاد بود هم در این مورد به سوالات انصاف نیوز پاسخ داده است. او  معتقد است که این جکم درباره‌ی بازگرداندن پول‌ها از مجاری قانونی و به زور بایداجرا شود و آنها خودشان پس نخواهند داد.

 

متن کامل این گفت‌وگوها را در ادامه بخوانید:

امیری فر: تا زور بالای سرشان نباشد به هیچ‌وجه نمی‌دهند

عباس امیری فر از نزدیک‌ترین روحانیون به احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری‌اش، درمورد اینکه دلارها و یوروهای طرح شده در حکم آیا بازگردانده شده‌اند، به انصاف نیوز گفت: «در مورد اینکه پول را بازگردانده‌اند یا نه که چون ارتباطی ندارم، خبر هم ندارم؛ این را باید از خود دادگاه بپرسید که بالاخره چون متن حکمش علنی شده، از دادستان جدید و روسای جدید قوه استعلام کنید که باتوجه به اینکه این حکم صادر شده آیا اجرا هم شده؟ یا اگر اجرا نشده به چه دلیل است؟ الان شرایط خیلی خوب شده و دادستان جدید واقعا جوابگو هستند.»

وی درپاسخ به اینکه «باتوجه شناختش از روحیات آقای بقایی و اطرافیان آیا فکر می‌کند که دلارها و یوروها به بیت‌المال بازخواهد گشت یا نه»، گفت: نمی‌دانم؛ اما بالاخره ممکن است کسی –هرکسی- که در دادگاه محکوم می‌شود، در عمل به آن حکم تعلل کند، ولی خود هیات اجرایی دادستان است که باید پیگیری کند و آنها موظف هستند که حکم اجرایی را پیگیری کنند.

درواقع قاضی مربوطه باید به دادستان گزارش دهد. قطعا حکم برای اجرا رفته است، اما اینکه مشکل چه بوده را آنها می‌دانند؛ مقامات مسوول باید اقدام کنند در غیر اینصورت آنها که خودشان هیچوقت نمی‌آیند تقدیم کنند.

وی در پاسخ به اینکه «آیا جریان بهار که دغدغه‌ی قشر آسیب‌پذیر را در اظهارات خود عنوان می‌کند، حاضر است برای کمک به آقای بقایی و مردم در شرایط سخت فعلی آن مبلغ را که قابل توجه است، کمک کند و به بیت المال بازگرداند؟» گفت: باید از خودشان پرسید، اما بعید می‌دانم، اینها تا زور بالای سرشان نباشد به هیچ‌وجه نمی‌دهند، اگر هم که بزور نمی‌بردنشان زندان، آنها نمی‌رفتند؛ به‌زور بردنشان. اینکه طبیعی است. قطعا خودشان اقدامی نمی‌کنند، چون خودشان را مبرا از این مسایل می‌دانند و حکم دادگاه را هم قبول ندارند؛ بنابراین باید خود دادگاه بیاید این کار را بکند.

می‌توانید در کنفرانس مطبوعاتی که آقای اسماعیلی می‌گذارد این موضوع را از ایشان بپرسید که اجرای این حکم چه شد؟

امیری فر در پاسخ به اینکه حساب معرفی شده برای کمک‌های مردمی به آقای احمدی‌نژاد آیا پتانسیل کمک به آقای بقایی برای برگرداندن پول‌ها را دارد یا نه، گفت: نمی‌دانم! آن هم اگر حسابی دو امضائه است که یکی‌شان در بند است، چطور می‌خواهد امضا کند که پولی برداشت کند یا صورتحساب بگیرد؟ این را هم نمی‌دانم! همه‌ی اینها برمی‌گردد به اینکه باید از دادستان سوال کنید، یعنی انها که حکم را اجرا می‌کنند.

هروآبادی: به قول آقای احمدی نژاد از دوره‌ی حضرت آدم تا بحال سابقه نداشته…

گفت‌وگوی انصاف نیوز با وحید هروآبادی:

انصاف نیوز: آیا آقای بقایی دلارها و یوروهایی که در حکم قطعی آمده است را برگردانده؟

وحید هروآبادی: سوال خیلی خوبی است؛ نه کسی به دنبال این است که موضوعی در باب رد مال را اجرا کند و نه مطالبه‌ای در این موضوع هست، خود این ماجرا نشان می‌دهد که مساله‌ی این پرونده چقدر چقدر جای بررسی مجدد دارد.

فکر می‌کنم بهترین کار در این شرایط، هم برای آقای رییسی، هم برای اعتبار قوه قضاییه و هم برای اینکه عدالت و حقی زنده شود، این است که دخواست اعاده دادرسی داده شود.

یعنی معتقدید که مسایل مطروحه در حکم قطعی دروغ است؟ یا در مورد دلارها و یوروها و…؟

چون آزادی در کشور ما درحال فوران است، به محض اینکه شما بگویید قوه قضاییه دروغی انجام داده است، براحتی می‌گویند که شما به قوه قضاییه توهین کرده‌اید، بیایید چند سالی بروید زندان و به کارهای بدتان فکر کنید. بنابراین خیلی روشن است که شخصیت‌هایی مثل ما که هیچ پشتوانه‌ای جز خدای متعال نداریم، خیلی باید در حرف زدن و موضع‌گیری سیاسی‌مان دقت کنیم.

اما آنچه روشن است این است که نه درخواستی در این باب شده است، نه کاری انجام شده و نه حتی برای خود آقایان مهم است؛ علتش هم روشن است: چون اصلا چنین چیزی در میان نبوده.

اما به هرحال در بخشی از این حکم قطعی آمده که ایشان باید دلارها و یوروها را طبق قانون به بیت‌المال بازگردانند…

مساله همین است! آقای بقایی بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند. شما در همین کارهای اداری عادی وقتی حتی یک ضبط صوت به عنوان خبرنگار بخواهید تحویل بگیرید کاغذی وجود دارد که آن را امضا می‌کنید که من این را تحویل گرفتم و آن کاغذ به عنوان سند نزد آن مسوول می‌ماند تا زمانی‌که کار و ماموریت ما تمام شد، آن وسیله را پس می‌دهیم و برگه‌ را دوباره برمی‌گردانند که نتوانند علیه ما به‌صورت قانونی کاری انجام دهند.

حالا آقای بقایی این پرسش را بارها مطرح کرد، اما چون دادگاه علنی نبود، شنیده نشد. ما می‌گوییم شما اگر می‌گویید چنین پولی رد و بدل شده است یک برگه سند بدهید. شما خودتان در ادارات و بانک‌ها و سازمان‌ها و نهادهای این کشور حتما پروژه داشته‌اید و کار کردید…

البته من به شخصه پروژه‌های این‌چنینی هرگز نداشتم…

بهتر! هرچقدر که آشنایی ما با ساختار اداری بیشتر باشد این را به‌صورت روشن می‌دانیم که، مثلا چند هزار دلار و چند میلیون یورو اصلا قابلیت این را ندارد که بدون یک خط سند جابجا شود. آن هم کِی؟! بعد از اینکه بصورت رسمی دولت آقای احمدی نژاد تمام شده. آنوقت به چه کسی؟! به آقای بقایی که از جانب همین برادران به عنوان جریان انحرافی و مهره‌ی نزدیک به مشایی یاد می‌شد از او، خب این با کدام عقلی سازگار است؟ آن وقت با چه هدفی؟! با این هدف که برساند به دست سران فلان جا! مگر دست آقایان مشکل غضروفی دارد که آقای بقایی باید این کار را بکند؟

باتوجه به اینکه این حکم داده شده و به لحاظ قانونی حکم قطعی است، آیا آقای بقایی امکان بازگرداندن آن مبالغ را دارند؟

خیلی روشن است؛ مثل این می‌ماند که شما به یکی از آدم‌های عادی جامعه زنگ بزنید و بگویید که آیا توان این را داری که 40 میلیارد برگردانی…

آیا جریان بهار تا به‌حال چنین فکر یا برنامه یا رایزنی با نزدیکانش داشته تا کمک کند و این پول را بازگردانند؟

اشکال شما این است که این را مفروض گرفته‌اید، منتها مساله این است که این اصلا مفروض نیست.

به لحاظ قانونی این حکم داده شده و قطعی هم هست…

این را شما دیگر باید از عزیزان مسوول مطالبه کنید؛؛ بگویید که آقا اگر شما این حکم را داده‌اید –نمی‌توانید که همینطور از برای تبلیغات حکمی دهید و رها کنید- بروید پول‌ها را بگیرید.

اگر واقعا این ادعا درست باشد، اینها همه از طریق بانک و پول‌های کدگذاری شده به‌راحتی قابل ردیابی است، منتها دوستان آنجا عجله داشتند و حکمی را بنابر آن داده‌اند و الان هم در آن گیر کرده‌اند.

من پاسخ سوالم را نگرفتم. سوال من به پس از این حکم بازمی‌گردد، آیا جریان بهار درصورتی که بخواهند پول را برگردانند فکری کرده یا رایزنی درونی داشته که چگونه به آقای بقایی کمک کنند پول را برگردانند؟

موضوع عجیبی شد. ببینید! مساله برسر این است که یک حکمی داده شده، منتها این حکم بعد از اینکه توسط قاضی تجدیدنظر تایید می‌شود می‌رود نزد قاضی اجرای احکام؛ شما الان باید بروید آن شعبه و به آن قاضی اجرای احکام بگویید که آقا این حکم در چه مرحله‌ای است. بعد او به شما می‌گوید که رها کن خانم و برو دنبال کارت، کدام حکم و کدام پول، ما یک چیزی گفتیم که این بنده خدا را در زندان نگاه داریم، حالا شاید هم این را نگوید. ولی فعلا تا اینجا برخورد دوستان اینگونه بوده.

آقای احمدی نژاد در نامه‌ای این مطلب را توضیح داده‌اند، گفته‌اند که  موضوع از چه قرار است و خواهش کرده بودند که بیایید و این را بگویید که این پول هیچ ارتباطی با آقای بقایی ندارد و… منتها این کار را نکردند و یک بخش از انتقادات ما هم عمدتا معطوف به همین موضوع است.

یعنی می‌گویید که اصلا به دنبال اجرای حکم بازگرداندن پول نیستند؟!

خیلی روشن است، اگر بودند که باید این حکم اجرا می‌شد. ایشان خانه‌ای در خیابان کرمان دارد، یک ماشین هم  دارد که آنجا پارک است! حداقل ماشین‌اش را باید با این جرثقیل‌ها می‌آمدند و می‌بردند؛ یک پژو 405 دارد.

اگر بخواهند این دلارها و یوروها را بازگردانند، یا اقدامی برای گرفتن این پول‌ها شود، آیا آن حسابی که آقای احمدی نژاد برای حمایت مردمی اعلام کردند امکان استفاده دارد؟

اصلا این مفروض نیست؛ چون خود قوه در جریان است، وقتی پولی دست آقای بقایی نیست چه چیزی را بیاید پس دهد؟

غیر از آقای بقایی، اطرافیان ایشان آیا کاری می‌کنند؟

ما یک بحثی داشتیم به عنوان وثیقه‌ی مهر. در تاریخ جمهوری اسلامی، در تاریخ 2500 ساله‌ی ایران یا آنقدر که تاریخ مکتوب داریم بی‌نظیر است. به قول آقای احمدی نژاد از دوره‌ی حضرت آدم تا بحال سابقه نداشته که یک مدیر ارشد سیاسی به اتهام  ظاهرا مالی محاکمه شود، آنوقت نزدیک به 600 نفر از مردم در کوچه و خیابان بیایند و قباله‌ی خانه‌شان یا زمین‌شان را برای وثیقه بگذارند که ایشان آزاد شود. این قضاوت مردمی را نشان می‌دهد دیگر.

شما دیدید که بحث یک میلیون و دو میلیون تومان نیست وقتی شما سند منزل یا زمین‌تان را می‌آورید، این نشان داد که مردم دارند قضیه را چگونه ارزیابی می‌کنند.

قوه قضاییه هم تغییراتی در آن اتفاق افتاده؛ احساس من این است که احتمال اینکه اعاده داردسی انجام شود اصلا بعید نیست. چون قوه دیده است که این حکمِ صادر شده در جامعه پذیرفته شده نیست.  الان به هرکسی که راجع به مشایی و بقایی اطلاعاتی دارد بگویید می‌گوید که آنها که معلوم است چه وضعی دارند.

تنها مطالبه‌ی ما دادگاه علنی بوده و دوستان همین را هم دریغ کرده‌اند.

من فکر می‌کنم بهترین موقعیت است که آقای رییسی  تجدیدنظری کند و اعاده دادرسی شود. باتوجه به اینکه تفاوت‌ها و اختلافاتی در پرونده وجود دارد، یعنی کاملا روشن است. اما اینکه چرا دوستان نیانده‌اند پول‌ها را بگیرند، دنبالش نیستند؛ سوال خوبی است.

این را از قوه قضاییه پیگیری کنید که مگر تو حکم ندادی؟ فقط همینطور می‌خواستی یکی را محکوم کنی و بفرستی آن داخل؟! اگر واقعا پولی نبوده خب این بنده خدا را آزاد کن.

خیلی جالب است، یکی اعلام می‌کند که چنین چیزی بوده، آنوقت یکی دیگر از همان نهاد کامل منکر این قضیه است و گفته که اصلا مراوده‌ی مالی بین آقای بقایی و آنها نبوده است.

اتفاقا رفیق شما آقای جوانفکر هم یادداشتی نوشت که اگر اینطور است الان باید آقای بقایی آزاد شود. منتها وقتی که بنا باشد یک در شرایطی روی کسی تبلیغ شود و تخریب شود نگاه آقای احمدی نژاد و نگاه بهار و جریان عدالتخواه، معلوم است که یک لایه‌ای اجازه‌ی این را نمی‌دهد.

قوه قضاییه همیشه بدنه‌اش بدنه‌ای سالم بوده و گاهی بعضی مسوولانش اشتباهاتی فاحش داشتند، الان که این تغییر رخ داده، من واقعا احساس می‌کنم که باید تجدیدنظری صورت گیرد. اما اینکه چرا اینگونه است را به نظرم باید از خود قوه قضاییه سوال کنید، از معاونت اجرای احکام، که آقا! اگر چنین حکمی بوده پس چرا بقیه‌ی آن را اجرا نمی‌کنید، اگر نبوده چرا این بنده خدا را آزاد نمی‌کنید که الان دو سال است در زندان است؟

وکیل بقایی: پولی اختلاس نکرده که پس بدهد

گفت‌وگوی انصاف نیوز با مهران عبداله پور، وکیل حمید بقایی:

انصاف نیوز: آقای بقایی یوروها و دلارهایی که در حکم قطعی نهایی از آن صحبت شده بود که باید برگرداند را پس داده است؟

مهران عبدالله پور: شما یکبار همین مصاحبه را  قبلاٌ با من داشتید. عین همان جوابی که خدمتتان عرض کردم را دوباره تاکید می‌کنم که موکل بنده بیگناه است و اختلاسی مرتکب نشده و رای محکومیت ایشان مغایر اصول حقوقی صادر شده و به همین دلیل ما تنها به اثبات بیگناهی ایشان فکر می‌کنیم.

یکی دیگر از همکارانم با شما مصاحبه کرده بودند. گفته بودید این پول را برنگردانده‌اند؟

من گفته بودم که ایشان اختلاسی نکرده‌اند و پولی نبرده‌اند و جایی هم انباشته نکرده‌اند که الان قادر باشند که آن ‌را پس بدهند.

یعنی شما می‌گویید در حکم گفته نشده که ایشان باید مبلغی را برگردانند؟

بله در حکم آمده است. ولی حکم دادگاه که وحی منزل نیست و بطور مطلق به  معنای کشف واقعیت و حقیقت نیست. در بسیاری از موارد حکمی صادر می‌شود و حتی فرد بیگناهی متحمل مجازات می‌‎شود و سال‌ها بعد اثبات می‌شود بیگناه است. راهکارهایی که در قانون تعیین شده از جمله اعاده دادرسی برای پاسخگویی به همین ضروریات است که حکم قطعی غیر عادلانه‌ای صادر می‌شود و با استفاده از این راهکارهای قانونی، مجدداٌ بتوان بیگناهی فرد را اثبات کرد. لذا لزوما مفاد هر حکمی بمعنی کشف حقیقت و اجرای عدالت نیست.

در نهایت پول‌هایی را که باید برگردانند را پس داده‌اند یا خیر؟

بنده عرض کردم ایشان پولی اختلاس نکرده‌اند. آن حکم ده‌ها نقص و ایراد فاحش قانونی دارد؛ در این حکم مشخص نشده اگر موکل بنده این چند ده میلیاردی را که عنوان شده بنفع خود اختلاس کرده‌اند کجا سرمایه‌گذاری کرده و چرا حتی بخشی از این اموال شناسایی و معرفی نشده است؟! زندگی موکل بنده مشخص است و یک زندگی معمولی کارمندی داشته و کاش خیلی دیگر از مدیران نیز که اوضاع مالی مناسبی دارند به پاکدستی ایشان بودند.

این بحث که آیا این حکم عادلانه بوده یا خیر موضوعی جداست، سوال اینجاست که آیا برطبق همین حکم آقای بقایی که ملزم است مبلغی را برگرداند، اقدامی برای این کار کرده‌اند یا خیر؟ به هرحال این دلارها و یوروها -جدا از صحت یا عدم صحت اختلاس آن توسط آقای بقایی اگر به عنوان یکی از احتمالات وجود داشته باشد- بیت المال است و این پول‌ها اگر به ریال برگردانده شده باشد، روز به روز ارزشش را بیشتر از دست می‌دهد. باتوجه به این حکم، ایشان تا به حال پولی را برگردانده است یا خیر؟

چطور موضوعی جداست؟! بنده عرض می کنم موکل بنده بیگناه است و ریالی اختلاس نکرده که در حال حاضر قادر باشد میلیارد آنرا پس بدهد . موکل بنده از ابتدای حبس تا اخیرا در اعتصاب بوده تا اعلام کند که لکه دزدی ازاموال مردم  را حتی به قیمت جانش نیز تحمل نخواهد کرد. در هر حال امید داریم که با استفاده از راهکارهای قانونی  بتوانیم بیگناهی ایشان را اثبات کنیم .

پس ایشان اساسا قرار نیست پولی را برگردانند. درست است؟

ایشان اختلاسی نکرده اند و اموال ناحقی اندوخته نکرده اند که در حال حاضر توان استرداد آنرا داشته باشند.

من براساس گفته‌ی شما این را ذکر کردم که وقتی آقای بقایی نه پولی گرفته است و نه توانش را دارد که برگرداند، پس قرار نیست اساسا پولی را برگردانند؟

امیدوارم دغدغه شما فقط بیت المال باشد. بنده عرض می‌کنم ایشان بیگناه است و کل دارایی ایشان که از حقوق کارمندی به دست آمده ، حتی گوشه ای از چنین مبالغی را هم پوشش نخواهد داد ولی شما بنحوی در جهت القاء این مطلب هستید که ایشان با قلدری نمی خواهند مسترد کنند .عرض بنده مشخص است موکل بنده بیگناه است و در هر حال روزی این واقعیت اثبات خواهد شد لذا بنده صرفاٌ به اثبات بیگناهی ایشان تمرکز دارم ولاغیر.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. مهندس فرعاد سلام خوب هستید؟ من دو سوال از شما دارم : اولا نظر شما بسیار محترم است . دوما من با شما در قسمت اول دیدگاهتان موافق هستم . سوما شما بیان کردید:برای شما. چه کسی را در نظر دارید ؟.چهارما شما بیان کردید خبرنگارتان . کدام خبر نگار ؟

  1. واقعا خبرنگار بی شعور و زبان نفهمی دارید. طرف هرچی می گوید نر است خبرنگار شما می گوید بدوش. هرچی می گویند پولی نبوده اختلاسی نشده مبالغی رد و بدل نشده دوباره می گوید حکم نوشته باید پول بدهید. پول را می دهید یا نه؟ این نابغه ها را شما از کجا آوردید کردید خبرنگار؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا