خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افشاگری روزنامه اصولگرا از منشا تامین سرمایه حوزه‌های علمیه لاکچری

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: یکی از کارهای غلط که بسیار مخرب و واکنش منفی در جامعه دارد، ساخت حوزه‌های علمیه لاکچری است، گویی هتل پنج ستاره هستند، آن هم با چه سرمایه‌ای و منشا این پول‌ها کجا بوده است که محل حرف است!

افشاگری روزنامه اصولگرا از منشا تامین سرمایه حوزه‌های علمیه لاکچریاعتمادآنلاین |

روزنامه جمهوری اسلامی نسبت به ساخت حوزه‌های علمیه لاکچری اعتراض کرد. 

به گزارش جمهوری اسلامی، در بخشی از این مطلب آمده است: 

اخبار مرتبط

یکی از کارهای غلط که بسیار مخرب و واکنش منفی در جامعه دارد، ساخت حوزه‌های علمیه لاکچری است، گوئی هتل پنج ستاره هستند، آن هم با چه سرمایه‌ای و منشا این پول‌ها کجا بوده است که محل حرف است!

مثلاً بنای حوزه لاکچری اُزگل که بی‌مسمّی نام امام خمینی را در مساحتی حدود 23 هزار مترمربع آن هم در یکی از بهترین نقاط بالای شهر تهران، از اول صلاح نبود و گرفتن این همه زمین با نفوذ در شهرداری و اوقاف صحیح نبود و از مظاهر اسراف است! اگر هم می‌خواستند حوزه‌ای بسازند یک طبقه از همان مسجد جامع اُزگل را حوزه می‌کردند و یا فوقش حوزه‌ای در یک زمین سه هزار متری می‌ساختند نه 23 هزار مترمربع!

امروزه مهم‌تر از حوزه علمیه ساختن، اداره معیشت طلاب است که بسیار در عسر و حرج هستند، چه بسیار طلابی که با شهریه‌های اندک و با این تورم، خرج زندگی‌شان تامین نمی‌شود و مجبور هستند نصف بیشتر فرصت خود را در اسنپ و پیک موتوری و کار کردن در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و رستوران‌ها بگذرانند! آنوقت برخی آقایان بروند هی ساختمان بسازند و بسیاری از طلاب از تنگی معیشت زندگی درس را رها کرده و به شهرهای خود بازگشته‌اند و یا حتی همسران آنها نتوانسته‌اند این زندگی طاقت‌فرسا در زیرزمین‌ها را تحمل کنند و طلاق گرفته‌اند و یا سوء‌تغذیه پیدا کرده‌اند!

بنده مطلعم بعضی مواقع همین مراجع موجود در حوزه قم برای شهریه ناچیز ماهانه طلاب کشور در تامین این مبلغ می‌مانند و در آخر به قرض متوسل می‌شوند! آنوقت صحیح است که حوزه لاکچری اُزگل برای خودش درآمد اختصاصی داشته باشد؟! گرچه بعید می‌دانم که این پول‌ها صرف طلاب همانجا هم بشود، کسانی که از دو متر عقب‌نشینی صرف‌نظر می‌کنند و به حقوق همه مردم تعدی می‌کنند آیا حاضرند این پول‌ها را صرف طلاب کنند؟!

اجمالاً اصل حوزه علمیه در قم است و تا طلبه‌ای به قم نرود مُلاّ نمی‌شود، حتی حوزه‌های اصفهان و مشهد هم که اساتید نسبتاً خوبی دارند، باز هم طلاب را از عزیمت به قم و کسب فیض از اساتید بزرگ و گرانقدر آن حوزه بی‌نیاز نمی‌کند. بنابراین تلاش‌ها باید در جهت تقویت حوزه قم باشد و از حرکت‌های موازی پرهیز شود و سرمایه‌ها را هم در جهت تامین معیشت طلاب بکار گیرند والا معلوم نیست این ساختمان‌ها تا کی وصال دهد و بسا فردا روزی تغییر کاربری پیدا کنند! کما اینکه در مجموعه هتل بین‌المللی عباسی اصفهان بخشی از اتاق‌ها، همان حجراتی است که در کنار مدرسه چهارباغ در عهد صفوی ساخته شده و هم‌اکنون بازسازی و به عنوان هتل پنج‌ستاره مورد استفاده گردشگران است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا