خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه ی یک انجمن دانشجویی شیراز درباره ی وقایع مجلس

انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز در بیانیه ای در واکنش به اتفاقات اخیر مجلس شورای اسلامی، با حمایت از علی مطهری، اعلام کرد که «خواستار برخورد قانونی و تجدید نظر در صلاحیت افرادی است که موجب هتک حرمت اشخاص و تنزیل شأن مجلس شورای اسلامی شدند».
متن کامل این بیانیه که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در پی می آید:
﴿الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ﴾
آن کسانی که به همه ی سخنان گوش فرا می دهند و از نیکو ترین آنها پیروی می کنند، کسانی اند که خدا هدایتشان کرده و اینان همان خردمندانند .(الزمر:18)
“اینجانب حصر آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد را پس از آشوب های خیابانی بدون حکم قضائی همچنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی و ادامه آن را به زیان انقلاب اسلامی می دانم و معتقدم در این زمینه شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور محترم و قوه قضاییه کوتاهی کرده اند. همه می دانند که هیچ تعلق خاطری به آقایان کروبی و موسوی ندارم و در انتخابات هشتاد و هشت نیز به آقای رضایی رای دادم. هدف اینجانب دفاع از یک موضوع بزرگ تر در نظام اسلامی است.”
(بخشی از نطق ناتمام علی مطهری در مجلس شورای اسلامی)
مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه، شاهد اتفاقی نامبارک در برخورد با نطق نماینده مردم تهران و ناتمام گذاشتن سخنان علی مطهری بود. ممانعت از ادامه گفتار این نماینده شجاع که از تریبون مجلس، بارها و بارها صلای حق طلبی و قانون گرایی را بیش از سایر نمایندگان به گوش مردم رسانده، حقیقتا موجب تاسف است و مرور این امر، ذهن ما را بیش از هر زمان دیگر نیازمند رجوع مجدد و  بازخوانی اقوال بزرگان و پیشگامان انقلاب اسلامی می کند. آنگاه که استاد شهید مرتضی مطهری، به عنوان یکی از شخصیت های موثر و برجسته در انقلاب و شکل گیری حکومت جمهوری اسلامی درباره آزادی بیان و اندیشه فرمودند:
“من اعلام می کنم که در رژیم جمهوری اسلامی هیچ محدودیتی برای افکار وجود ندارد و از به اصطلاح کانالیزه کردن اندیشه ها، خبر و اثری نخواهد بود. همه بایدآزاد باشند که حاصل اندیشه ها و تفکرات اصیلشان راعرضه کنند.” (مرتضی مطهری/پیرامون انقلاب اسلامی/ ص١١)
رفتار نمایندگان مجلس در نحوه ی برخورد با علی مطهری و جلوگیری از اتمام نطق ایشان به هیچ عنوان در شأن مجلس شورای اسلامی که نام نمایندگی از ملت ایران را با خود یدک می کشد نبوده و چه بهتر که نمایندگان محترم به احترام خانه ملت و صاحبان اصلی ان جایگاه مجلس شورای اسلامی را در نظر می گرفتند.
انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز که پاسداشت از آزادی عقیده و بیان را به عنوان یک حق جزو مرام نامه ی خود دانسته و این مهم را جزو آموزه های فراموش شده پیشوایان دینی و پیشگامان انقلاب می داند، ضمن محکوم کردن رفتار برخی نمایندگان مجلس در برخورد ناسنجیده و به دور از عقلانیت، با پایبندی و تاکید بر اصول متعدد قانون اساسی، از حق آزادی بیان این نماینده ی حق طلب به عنوان نماینده ی ملت و نیز به عنوان شهروند جمهوری اسلامی ایران دفاع می کند و خواستار برخورد قانونی و تجدید نظر در صلاحیت افرادی است که موجب هتک حرمت اشخاص و تنزیل شأن مجلس شورای اسلامی شدند.
ضمن دعوت نمایندگان به برخوردی آرام، متین و منطقی در مواجهه با سخنانی که با برداشت آنان از مسائل کشور ناسازگار می نماید از آنان می خواهیم آستانه تحمل خود را در برابر قول مخالف بالا برده و با مجادله احسن و ضمن رعایت قانون، ادب و اخلاق به بیان نظرات خود بپردازند و از رفتار های افراط گرایانه همراه با خشونت و بی اخلاقی بپرهیزند و خود را بیش از این در نظرگاه افکار عمومی ناهمسو و تمامیت خواه جلوه ندهند.
اعتقاد ما بر این است که نباید به بهانه هایی چون آرامش کشور، مصالح نظام و نظایر آن، آزادی افراد و گروه ها را محدود کرد. به اعتقاد ما راه مقابله با اندیشه های مخالف قطعاً خشونت و بستن دهان منتقدان نبوده، بلکه راه آن مواجهه ی روشن و منطقی و پرهیز از اقدام های غیر عقلانی و جوششی است.  نمایندگانی که امروزه بانگ مدعای انقلابی بودنشان گوش را کر می کند، بدانند که به هیچ روی در انقلابی گری و خلوص نیت و خیرخواهی با امثال شهید مطهری و دیگر بزرگان انقلاب قابل مقایسه نیستند که زندگیشان را در راه انقلاب و آرمان هایش وقف کرده بودند و این طور هشدار می دانند که:
“من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می دهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن، علم است و آزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه روشن و صریح با آنها”.
(مرتضی مطهری/ پیرامون انقلاب اسلامی/ ص١٩)
در پایان ضمن تقدیر از مواضع شجاعانه و حق طلبانه دکتر علی مطهری، حمایت خود را از پیگیری های ایشان جهت رفع حصر آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد اعلام می کنیم.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا