خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی بر برنامه جنجالی شبکه پنج درباره واسطه‌گری برای ازدواج

متن یادداشت ارسالی محمد امین ساجدی به انصاف نیوز با عنوان «یک برنامه، سه اشتباه / نقدی بر برنامه جنجالی شبکه پنج درباره واسطه گری برای ازدواج» در پی می‌آید:

غروب اولین روز ماه رمضان بود که ویژه‌برنامه‌ای به نام اختیاریه، شهر باران از شبکه پنج سیما پخش شد. سوژه این برنامه گروهی بودند که ظاهرا کانالی در تلگرام دارند و در آن اقدام به همسریابی یا همسان گزینی می‌کنند. در این برنامه و به قول مجری آن یک شاهد (خانم متین ستوده، بازیگر) در استودیوی دیگری مشغول گوش دادن به مکالمات و گفت‌وگوها بودند و در میانه برنامه در استودیوی اصلی حاضر شد و به گفت‌وگو با میهمانان اصلی برنامه پرداخت. با این حال جنجال درست از همین جا آغاز شد چرا که خانم بازیگر ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی متفاوتی با میهمانان داشت و از این رو نتوانست تعجب یا حتی نفرت خود را از سبک همسرگزینی این افراد پیدا کند. موضوعی که در نهایت پس از برنامه به شبکه‌های اجتماعی کشیده شد و باعث شد برخی، متین ستوده و حتی مجری را به بی احترامی به مساله‌ای مثل ازدواج متهم کنند.

با این حال شاید بتوان گفت که دست کم چند ایراد اصلی از سوی برنامه‌سازان این برنامه تلویزیونی باعث شد تا چنین حواشی برای برنامه به وجود بیاید:

1. ایراد اصلی در اصل انتخاب خانم ستوده است. این مساله که ستوده ارزش‌های اجتماعی یا فرهنگی احتمالا متفاوتی با میهمانان برنامه دارد، نکته بدی نیست و شاید به جذابیت‌های ماجرا هم اضافه کند اما بهتر بود شاهد این برنامه، نه دختری جوان مجرد و در آستانه ازدواج، آن هم از نوع بازیگر آن، باشد و در عوض می‌بایست چهره‌ای نقش شاهد را به عهده می‌گرفت که خود مادر بوده یا عصر قدیم واسطه‌گری برای ازدواج را درک کرده بود.

2. نکته دوم مساله قانونی مطرح کردن این پدیده است. آیا جز این است که صرفا یک سایت آن هم سایت تبیان برای همسان‌گزینی مجوز دارد؟ پس چرا در صداوسیما یک کسب و کار یا حتی خیریه که به طور غیرمجاز در این زمینه فعالیت می‌کند، مطرح شده و حتی شاید بتوان گفت مورد ستایش قرار می‌گیرد.

3. شاید مسوولان این برنامه بگویند که در راستای سخنان چندی پیش رهبر انقلاب درباره‌ی احیای سنت واسطه‌گری برای ازدواج، دست به این اقدام زدند اما مساله این است که آنچه در این برنامه دیدیم، نسبتی با واسطه‌گری‌های کلاسیک نداشته است. در واسطه‌گری‌های کلاسیک فرد با شناخت کامل از دختر و پسر این دو را به یکدیگر معرفی می‌کرد اما در موردی که مشاهده کردیم، حتی مشاور یا همسان‌گزین هم با یک فرم یا یک تماس تلفنی یا حتی یک جلسه مشاوره با فرد متقاضی ازدواج آشنا می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که شناخت مشاوران هم بیش از شناخت افرادی که خیلی زود با هم آشنا شدند نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام ببخشید من مجرد هستم میخواستم با این کانال ازدواج در ارتباطباشم وثبت نام کنم چطور میتونم با مدیر این کانال در ارتباط باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا