خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظرات کاربران توییتر درباره‌ی کاهش تعهدات برجامی ایران

اعلام کاهش تعهدات برجامی ایران با نظرات متفاوتی روبرو شده است. توییت‌هایی با این موضوع را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید:

رییس‌جمهور روحانی در این باره در توییتر نوشت: ایران از امروز به محدود نگه داشتن ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب‌سنگین تولید شده خود، تعهدی ندارد. ۵ کشور امضاکننده #برجام درصورتیکه ظرف ۶۰ روز نتوانند به تعهدات خود عمل کرده و منافع ایران را تأمین نمایند، با اقدامات بعدی ایران مواجه خواهند شد. شرایط برد-برد مورد قبول ما خواهد بود.

حمید بعیدی‌نژاد: بلافاصله بعد از اقدام ایران در تعلیق دو اقدام خود بر اساس برجام، وزیر خارجه آمریکا پس از ملاقات امروز خود با وزیر خارجه انگلیس در لندن برای اولین بار اعلام نمود که آمریکا با راه اندازی مرحله اول اینستکس که به تبادل کالاهای اساسی و دارو اختصاص می یابد مشکلی ندارد.

علی ملیحی: یکی از بزرگ‌ترین خطاهای جریان اصلاحات در سال گذشته این بود که بجای تاکید بر ضرورت مذاکره با آمریکا؛ مرتب بر این طبل کوبید که اکنون زمان مناسب مذاکره با آمریکا نیست و حتی برخی موضوع را به ۲۰۲۰ احاله دادند. خیر دوستان از همان روزی که امریکا از برجام رفت مذاکره ضروری و به‌موقع بود

مازیار خسروی: تعلیق بخشی از تعهدات ایران در #برجام و مهلت ۲ ماهه برای شکستن محاصره نفتی کاری درست و سنجیده است. چیزی شبیه مکانیسم “ماشه” برای وادارکردن طرف مقابل به برداشتن گام‌های عملی. آمریکا حلقه محاصره را دم‌به‌دم تنگ‌تر می‌کند و اکنون به تحریم فولاد رسیده است. نباید به ترامپ جایزه داد.

علی اکرمی: #برجام یک متن و یک فرامتن دارد متن آن در مورد کیک و آب سبک و سنگین و چیزهایی است که امروز اهمیتی ندارد فرامتنش این است که ایران دنبال ماجراجویی نیست و می خواهد کشوری مقتدر اما در چهارچوب تعهدات بین‌المللی باشد تا زمانی که ایران به فرامتن متعهد باشد تغییر در متن مشکل خاصی ندارد. کنار گذاشتن بخشی از تعهدات برجام به نحو حقوقی و مودبانه نشانگر تعهد ایران به فرامتن برجام است

محمدصالح مفتاح: هرچند دیرموقع، اما بالاخره فهمیدیم که دل به غرب سپردن، شکست‌خورده است. کاش بفهمیم که اگر معیشت مردم را رها کنیم، و اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا را پیگیری نکنیم، دست شما در مذاکره هم خالی خواهد بود.

سراج میردامادی: در بدترین زمان مجبور به مذاکره می شویم در بدترین شرائط رجزخوانی می کنیم اما در نامناسب ترین زمان کوتاه می آییم در فاجعه آمیز ترین مقطع تحریک می کنیم و انقلابی می شویم و به سفارتخانه ها حمله می کنیم و… تازه برای تبیین هرکدام از این شرائط هم توجیه المسائل صد جلدی داریم.

سارا معصومی: #سیدعباس‌عراقچی از کند شدن روند مدرن سازی #راکتور‌اراک گلایه کرد. نکته قابل توجه این است که بار اصلی در پروژه مدرن سازی راکتور اراک بر عهده #چین است.فقط سه کشور اروپایی نیستند که باید در ۲ ماه آینده برای نجات #برجام به آب بزنند!

مجید توکلی: برجام برای کسانی که از دریچه‌ای متفاوت به نظم جهانی و علم سیاست می‌نگرند، از ابتدا محکوم به شکست و مرگ بود. برجام یک توافقِ “تاکتیکی” بود. یعنی افزون‌بر اینکه “زمان‌دار” بود، مبتنی بر “خوشبینی” طرف‌های توافق بسته شد. حتی یک توافقِ زمان‌دار اگر مبتنی بر “بدبینی” حاصل شود، می‌تواند یک توافقِ “استراتژیک” باشد و به یک “توافق پایدار” نزدیک شود اما توافقِ تاکتیکی درنهایت می‌تواند “مقدمه” توافقات و اتفاقات بعدی باشد؛ یعنی آنچه که “روح برجام” با هدفِ “تغییر رفتار” و ایرانی جدید در دنیا تعقیب می‌کرد. خوشبینی یک امر شخصی است و با تغییر سیاستمداران متزلزل می‌شود. با خوشبینی می‌توان تعامل کوتاه‌مدت و تبادل محدود داشت، اما چنانچه آگاهی با “هرمنوتیکِ سوء‌ظن” استوار می‌شود؛ “صلحِ ابدی” و “توافقِ پایدار” نیز به تفاسیرِ بدبینانه نیاز دارد تا در دامِ توافقِ زمان‌دارِ رفاقتی نیافتد.

تقی رحمانی: فرانسه می گوید: اروپا برای حفظ برجام همه کار کرده است. اروپا چه کرده است برای حفظ برجام ،غیر از ابراز تاسف ؟ سوال این است ایا اروپا ناتوان در برابر امریکا است؟

فرشاد توماج: قسمت مضحک مشترک تمامی بیانیه‌های اروپا هم آنجاست که تاکید می‌کنند “هنوز به برجام متعهد مانده‌اند” و “می‌خواهند به اجرای تعهدات‌شان ادامه دهند” کدام اجرایی کردن تعهدات؟ از نقل‌وانتقال مالی تا فروش نفت تا خرید هواپیما ملغی شده، دقیقا چه داده‌اند که می‌خواهند به آن ادامه دهند؟

فرشاد کاشانی: ایالات متحده به دلیل خروج از برجام امکان استفاده از اختیارات فوق‌العاده ویژه داده شده به شورای امنیت در بازگرداندن تحریم بین‌المللی را از دست داده است. این تنها اثر مثبت خروج آمریکا از #برجام است. اگر بخواهد موضوع را به شورای امنیت ببرد حالا موافقت تمام اعضای دائم را لازم دارد.

محمد پدرام: اینکه سازمان تبلیغات از مردم دعوت کرده فردا با زبون روزه برای حمایت از تصمیم برجامی دولت راهپیمایی کنن، به اندازه رقص و پایکوپی یه عده تازه به دوران رسیده در شب برجام حماقت‌آمیزه. قطعاً شرکت نمی‌کنم

ابراهیم جوادی: انصاف این است که هدف اصلی برجام خروج از تحریم‌های بین‌المللی بود، منتهی انصاف اصلی این است که همون کدخدا به اندازه کل بین‌الملل کار می‌کنه…و اینکه دولت همه توانش را گذاشت روی برجام، آنجا کمابیش موفق شد، و غره شد، چون گمان باطلی داشت که این درست می‌شود و همه چیز هم و نشد!

قلندر۳: دقیقا زمانی که آمریکا در حال بالا بردن تنش با ایرانه، اقای روحانی حرف از مذاکره ی دوباره و برد برد میزنه، پیام دعوت به مذاکره پیام ضعفه.

احسان سلطانی: آمریکا با برداشتن معافیت‌های نفتی تیر آخرش را شلیک کرد.حالا جز گزینه نظامی هیچ گزینه دیگری برای فشار ندارد. حالا انقدر دستش خالی‌ست که در روز اقدام متقابل ایران در خصوص برجام، تحریم‌هایی که قبلا وضع کرده بوده را دوباره اعلام و ترامپ آن امضا می‌کند تا فقط جنجال رسانه‌ای ایجاد کند.

امیر راعی‌فرد: واکنش ایران به بدعهدی طرف های #برجام لازم بود اما این کار پیش نیازی هم دارد. در داخل کشور #بگیر_و_ببندها را پایان دهید. بگذارید همه احساس تعلق خاطر به تصمیماتتان را داشته باشند. #معلم و #کارگر و #خبرنگار دشمن حاکمیت نیستند بلکه مکمل قدرت آن خواهند بود اگر حاکمیت اجازه دهد.

مرحوم یوزف ک: بی عملی #اروپا نسبت به تعهدات خود در مقابل ایران داستان امروز و منحصر در #برجام نیست،در واقع در رابطه ایران با اروپا،آمریکا به شدت تاثیر گذار است و همه راهها به واشنگتن ختم می شود، برای شناخت این مسئله،خواندن آثار ایرانیان مرتبط با مذاکرات هسته ای از اوجب واجبات است

سحر نقدی‌پور: کانال‌های خبری پر شدن از اخبار مربوط‌به تحریم صنایع فلزات وبانک‌های ایران، اما باید یادمون بیاد یک‌بار در تیر۹۷ و یک‌بار در مهر۹۷ صنایع فلزی و بانک‌های ایران توسط ترامپ تحریم شدن واعلام تحریم “مجدد” این صنایع یعنی #B_Team روی حافظه‌ی تاریخی ضعیف مخاطب ایرانی حساب ویژه‌ای بازکردن

محمدجواد محمدزاده: ظریف گفته اعضای برجام به غیر از چین و روسیه، به هیچیک از تعهدات خود عمل نکردند. یعنی همان چین و روسیه ای که هواداران دولت بهشون مرگ می فرستادند تنها کشورهای همراه ایران بودند. تُف تو فهم اصلاحطلبان از سیاست خارجی.

سیداحمد حق‌نگار: با اقتدار می‌گوییم اروپا ۶۰ روز مهلت دارد تا شروط ج.ا را درباره برجام اجرا کند در غیر اینصورت ۶۰ روز دیگر مهلت دارد که یکمقدار از شروط ج.ا درباره برجام را اجرا کند وگرنه ۶۰ روز مهلت دارد که حداقل یکی از بندهای برجام را اجرا کند که اگر نکند دیگر ۶۰ روز مهلت دارد که تولوخدا…!

امین اسدی: روحانی گفته برجام نیاز به یک جراحی داره و قرص های مسکن یک ساله کافی نبوده! کجای دنیا دیدید که به مرده قرص بدن یا جراحیش کنن؟ در بهترین حالت لاشهٔ برجام باید به سالن تشریح و کالبدشکافی برود که مایه درس و عبرت شود

حسین مهرزاد: این همان حسن #روحانی‌ است که رای گرفت. قاطع، حافظ منافع ملی و اهل مذاکره. اگر بنا به بازی برد- باخت باشد ما آن را به باخت – باخت تبدیل می‌کنیم. هزینه مبارزه با ترانزیت مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی به اروپا را همه باید بدهند و نه فقط ایران! با این‌همه ما از #برجام خارج نمی‌شویم

سیدصادق حسینی: وقاحت یعنی این که به قول #ظریف به‌۱درصد تعهدات برجامیشان هم عمل نمی‌کنند؛ آن وقت از ایران می‌خواهند به #برجام احترام بگذارد و تهدید به تحریم می‌کنند. آقای روحانی این‌ها یک سال وقت تلف کردند؛ این ۶۰ روز راهم لفاظی می‌کنند. باید اقدامات متقابل را از همان ۶ماه پیش آغاز می‌کردید.

ممرضا: ولی ما از برجام بریم بیرون خیلی بانمک میشه. اروپاییا میمونن توش با چین و روسیه.

محمود صادقی: تصمیم ایران به کاهش سطح تعهدات هسته ای اِعمال حقی است که خود برجام مقرر کرده است؛ پیمان ان.پی.تی. نیز به هر عضو حق می دهد در اجرای حاکمیت ملی خود در صورتی که رویدادهای فوق‌العاده‌ای مربوط به موضوع این پیمان، منافع عالیه کشورش را به مخاطره اندازد از پیمان خارج شود.

محمد اکبرزاده: روحانی: احساس کردیم #برجام به جراحی نیاز دارد کاش به آقای رئیس جمهور اطلاع می‌دادند جراحی برای زنده‌هاست، مرده‌ها را باید دفن کرد!

امیرحسین ثابتی: امروز در حالی #روحانی هم نتوانست منکر بدعهدی غربیها بشود و مجبور شد اعلام کند ایران بخشی از تعهداتش در #برجام را عمل نخواهد کرد که امریکا و اروپا هیچ چیز از دست ندادند اما ایران هزاران سانتریفیوژ، راکتور آب سنگین اراک، چند تن مواد غنی شده و عملا زیرساخت هسته ای خودش را نابود کرده

فرید ابراهیمی: یکسال پیش که ترامپ با قلدری از برجام خارج شد، اگر روحانی واکنش متقابل درخوری میداشت؛ افکارعمومی جهان در کفه ایران بود. اما واکنش دیرهنگام و انفعالی امروز آن هم در ۲مورد که اخیراً آمریکا آنها را تحریم کرده، فقط زبان ترامپ و نتانیاهو را درازتر میکند. بازهم خسارت محض و دیگر هیچ!

علی قلی‌زاده: تغییر راهبرد #ایران از خویشتنداری و انفعال مقابل #آمریکا و تعلل مستعمرات #اروپا|یی‌اش را باید به فال نیک گرفت. مذاکره/معامله با عقب‌نشینی ممکن نمیشود. واکنش متناسب به هر اقدام آمریکا ومتحدانش در سطح دیپلماتیک،هسته‌ای،اقتصادی یا درمنطقه لازمه مذاکره/معامله آتی با ترامپ است.

مرتضی قربانی: آقای روحانی تذکر به اروپایی ها برای تجدیدنظر، زمانی که برجام نوعروس بود هم جواب نداد چه برسه به حالا که بهش به چشم یک هرزه اقتصادی نگاه میکنن!

محمد معینی: در مرحله اجابت دعای «اللهم اشغل الظالمین بالظالمین» قرار داریم! بدیش اینه هیزم ماجرا، خود ما مردمانِ «نرمالِ» بی‌رانت‌ِ آسیب‌پذیریم! 🙁

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا