خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کامبیز دیرباز: هنرمندان ناجی مراکز مردم نهاد باشند

/گفت‌و گو با کامبیزدیرباز و پریسا پویان در مورد تعطیلی ان‌جی‌اوها/

آهنگ کمک‌رسانی مردم  به مراکز مردم نهاد حدود یک سال است که کند شده است و فشار اقتصادی، بسیاری از فعالیت‌های این مراکز را مختل کرده است و حتی بعضی از این ان‌جی‌اوها در ماه‌های اخیر مجبور به تعطیلی شده‌اند.

اما باتوجه به نقش‌آفرینی سلبریتی‌ها و هنرمندان در رویدادهای اجتماعی و سیاسی مختلف سوال اینجاست که در این شرایط هنرمندان جامعه که از شهرت و محبوبیت بین مردم برخوردارند چقدر در جذب کمک‌رسانی برای ان‌جی‌اوها موثر هستند؟ در این مورد با کامبیز دیرباز ،بازیگر سینما و تلویزیون و پریسا پویان،مسوول انجمن کودکان کار پویا به گفت‌وگو پرداختیم.

کامبیز دیرباز، در گفت‌و گو با انصاف نیوز در مورد کمک به مراکز مردم نهاد به این نکته اشاره کرد که این کار نه تنها خوب است بلکه واجب و لازم هم هست، فقط قشر هنرمند جامعه باید حواسش جمع باشد اعتبار خود را صرف چه چیزی می‌کند. پریسا پویان نیز از احتمال تعطیلی ان‌جی‌اوها خبر داد. این فعال اجتماعی مشکلات اقتصادی و حادثه‌ی سیل اخیر را دلیل کاهش کمک‌های مردمی می‌داند.

کامبیز دیرباز: کمک به مراکز مردم نهاد واجب و لازم است

کامبیز دیرباز در جواب این سوال که آیا قشر هنری جامعه می‌تواند از شهرت خود برای جذب خیران به مراکز مردم نهاد استفاده کند گفت :« جواب سوال شما فقط یک بله است، ولی من از فعالیت‌های مالی فراری هستم و هیچ وقت فعالیت مالی انجام نمی‌دهم حالا هم فقط در کمپین «بد سرپرست تنهاتر است» فعال هستم و اولین شرطی که در شروع کار گذاشتم این بود که دخالتی در ورود و خروج‌های مالی نداشته باشم، این به این دلیل است که سوتفاهم به وجود نیاید چون روی این مساله خیلی حساس هستم.»

دیرباز ادامه داد: «گاهی اخبار ضد و نقیض از سازمان‌های مردم نهاد به گوش می‌رسد، من اصلا نمی‌خواهم جای خاصی را قضاوت کنم ولی من  تا به صورت صد در صد به جایی اعتماد نکنم برای آن تبلیغ نمی‌کنم چون نمی‌خواهم از کوپنی که دست مردم دارم خدایی نکرده سواستفاده کنم. بنابراین اگر پیج من را ببینید هیچ تبلیغی از خیریه‌‌ها و ان‌جیوهای مختلف نیست، خودم هم سعی دارم بدون دخالت در ورودی و خروجی مالی فقط فرهنگ سازی انجام دهم. تنها کار مالی که در این چند سال انجام دادم ساخت یک مدرسه بود که آن هم از طریق فروش فیلم گرگ بازی بود و  به طور مستقیم کمکی نکرده بودیم.

حالا هم اگر به شیوه‌ی درست کمک شود و همه‌ی همکاران من حواسشان باشد که اعتبار خود را کجا صرف می‌کنند چنین کاری نه تنها خوب است بلکه واجب و لازم هم است، می‌شود از هنرمندان به عنوان پل ارتباطی بین ان‌جی‌اوها و  افراد استفاده کرد.»

پریسا پویان: احتمال تعطیلی ان‌جیوها را می‌دهم

پریسا پویان مسوول مرکز کودکان کار پویا در مورد فشارهای مالی در مراکز مردم نهاد گفت: «تمام ان‌جی‌اوها با مشکل شدید مالی روبه رو هستند که روز به روز هم به این مشکلات اضافه خواهد شد، دلیلش هم این است که قیمت‌ها به مراتب بیشتر شده است و به دلیل مشکلات اقتصادی مردم قادر نیست دیگر به ما کمک کنند. بعد از وقوع سیل، همه‌ی کمک‌ها به سمت مناطق سیل‌زده رفت. همه‌ی این اتفاقات کنار هم مراکز مردم نهاد را با یک سری از مشکلات اقتصادی مواجه کرده و بعد از این هم با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد.

این اتفاق به نحوه‌ی به فعالیت ما ضرر رسانده و خیلی سخت روزگار می‌گذرانیم، با این روند خیلی از ان جی اوها از پا در خواهند آمد، ما متوجه مشکلات بودیم ولی کسی فکر وقوع سیل را نمی‌کرد.

نمایندگان هشت ان‌جی‌او برای تعیین اساس‌نامه‌ی شبکه، جلساتی داریم که من هم در آن حضور دارم. فکر می‌کردم این مشکلات اقتصادی فقط مربوط به مرکز ما هستند ولی متوجه شدم همه ی این مراکز درگیر مشکلات حاد اقتصادی در مراکز خود شده اند.

من احتمال تعطیلی ان جی اوها را می‌دهم، به خصوص مراکزی که خیلی شناخته شده هم نیستند احتمال تعطیلی بیشتری دارند، کاهش میزان خدمات ان‌جی‌اوها بسیار خطرناک است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا