خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آنکه به دنبال «لابی ثروت شیعه» بود

قرار است این هفته دادگاه به اتهامات سید محمد هادی رضوی و تعدادی دیگر از متهمان بانک سرمایه رسیدگی کند. به این بهانه، مصاحبه‌ای از او با خبرگزاری فارس در سال 1393 در انصاف نیوز بازنشر می‌شود که در آن گفته بود «باید لابی ثروت شیعه در مقابل لابی سرمایه یهودی ها ایجاد شود».


خبرگزاری فارس، ۱۳۹۳/۱۲/۵: روزهای ثبت نام اتاق بازرگانی تهران وقتی شنیدیم سید محمد هادی رضوی داماد محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور برای ورود به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ثبت نام کرده، این ذهنیت شکل گرفت که‌ آمده تا با استفاده از رانت، یکی از کرسی های اتاق بازرگانی را تصاحب کند.

مصاحبه با جوان سی ساله ای که 12 سال تحصیلاتش را در مدرسه موتلفه اسلامی گذرانده و آشنایی با افکارش که یکی از 5 فرد منتسب به دولتی‌هاست که این دوره در ماراتن انتخابات اتاق بازرگانی شرکت کرده خالی از لطف نبود.

در ابتدا احساس روبه‌رو شدن با یک روال خاص آقازادگی را داشتیم که به ما گفت آقازاده یعنی شهید جهاد مغنیه نه ما.

او معتقد است داماد معاون رئیس جمهور بودن نه تنها جرم نیست، بلکه می‌تواند برای رساندن حرف مردم هم پلی ایجاد کند، یکی دیگر از محورهای جالبی که این جوان سی ساله به آن اشاره کرد، بحث فتنه سال 88  و تاکیدش بر عدم  دسترسی مسببان فتنه به تصمیم گیری های اقتصادی به ویژه در اتاق بازرگانی بود.  وی در این مصاحبه مبحثی ابتکاری با عنوان لابی اقتصادی جهان اسلام در مقابل لابی صهیونیسم را مطرح کرده و مدخلش را پارلمان اقتصادی می‌داند.

جوانی که در حدود 10  سال در عرصه بازرگانی و تولید مدیریت چند کارخانه تولیدی و صدها کارگر را برعهده گرفته و از قطعات تراکتور گرفته تا سیستم های فناوری نوین را تولید می‌کند و نه واردات صرفا با هدف پر کردن جیب!

ترکیب افکار مذهبی و شم اقتصادی‌اش و اینکه اتاق بازرگانی جهان اسلام باید تشکیل شود و تجارت و لابی ثروت شیعیان باید برابر لابی صهیونیسم و برند سازی آنها قرار گیرد مصاحبه ما را به درازا کشاند که گزیده آن را در پی می‌خوانید.

فارس:  شما به عنوان جوان‌ترین کاندیدای انتخابات اتاق بازرگانی فکر می‌کنید بزرگترین خلایی که اکنون در اتاق بازرگانی بیشتر باید به آن پرداخت چیست ؟

رضوی: قریب به این مضمون مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی می فرمود، انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید بنا بر این بود که متدینان ثروتمند شوند تا بحث پرداخت وجوهات اسلامی پررنگ شود و از این راه دست مستمندان گرفته و دیگر فقیری وجود نداشته باشد، اما در سال های اخیر آنطورکه باید و شاید به این امور پرداخته نشده است. در حالیکه متدینان قبل از انقلاب و سال های اول انقلاب نقش موثری در ایجاد روند انقلاب داشته‌اند و در کنار رهبری جامعه اسلامی ثروتمندان جامعه اسلامی هزینه ها را پرداخت می کردند. تا جایی که فردی مانند آقای میرمحمدصادقی هزینه اجاره بهای هواپیمایی که امام(ره) را از فرانسه به ایران آورد تقبل کرد یا در دوران مبارزه با حکومت پهلوی این بازاریان بودند که هزینه معیشت خانواده انقلابیون را می دادند.

اما این روحیه را به روز نکرده‌ایم و خیلی‌ها فکر کردند، جهاد فقط آن زمان یا 8 سال دفاع مقدس بوده است و الان دیگر نیاز نیست. در حالی که الان نیاز به جهاد اقتصادی داریم.

فارس: منظور از جهاد اقتصادی حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی و تاکید مقام معظم رهبری است؟

رضوی: صد در صد اقتصاد مقاومتی هم بخشی از این مسئله است. در تمام دنیا پشتوانه مالی در تمام حکومت ها جریان سازی و قدرت نمایی هم می‌کند. چرا اکنون صهیونیسم برای آمریکا و کشورهای دیگر تکلیف تعیین می‌کند و می گوید اگر با فلان کشور به توافق برسی سرمایه هایمان را از آمریکا بیرون می‌کشیم. چرا شیعیان از جمله بازرگانان ایرانی نباید از حالا برای چنین کارهایی برنامه ریزی کنند.

البته ناگفته نماند دسترسی به منابع مالی اجازه فرهنگ سازی را هم می‌دهد و این به مفهوم گرداندن حکومت توسط سرمایه داران نیست.

ما باید از کسانی که در راه اشتغال و چرخاندن تولید کشور ثروت آفرینی می کنند تقدیر کنیم، اما شاید در سال های اول انقلاب ثروت و سرمایه داری تقبیح می‌شد.

به عنوان نسل سوم انقلاب در حوزه اقتصاد  بر این باورم که لابی اقتصادی جهان اسلام باید در مقابل لابی صهیونیسم قرار بگیرد.

بازاریان سی سال پیش انقلاب کردند و دست نشانده صهیونیسم و شریک اول اقتصادی صهیونیست‌ها را برداشتند و حالا باید پرسید هنوز هم آن راه ادامه دارد؟

بازاریان ما در برابر لابی صهیونیسم احساس خطر جدی نکرده اند که آنها هر روز مشغول ایده پردازی علیه اینکه ریشه اسلام و ریشه متدینان را بخشکاند.

اتاق ایران به عنوان مشاور سه قوه آن طور که باید و شاید مسیر را طی نکرده است.

برخی احساس کردند، در نظام اسلامی برخی با ظاهری آراسته به فرد متدین از رانت استفاده کرده است.

فارس: در سال های پس از جنگ یکی از آفت ها سوء استفاده از ظاهری متدین برای پیشبرد یک سری اهداف اقتصادی در کشور بود که برای جامعه ذهنیت ایجاد کرد که رانت برای افراد خاص ایجاد می‌کند. در عین حال اتصال به مدیران ارشد نظام هم برای برخی رانت ایجاد کرد چطور می توان به این شائبه ها پاسخ داد؟

رضوی: اگر خدمتگزاری در جمهوری اسلامی ارزش است، پس باید به آن مسئول ارزش گذاشت و وابستگی سببی و نسبی با این افراد هم جرم نیست.آیا نسل بعد از این مسئولان باید در کنار خیابان دستفروشی کنند؟ یا هیچ فعالیت یا کار اقتصادی نکنند؟.

فارس: یعنی داماد معاون رئیس جمهور بودن( محمد شریعتمداری) برای شما رانت ایجاد نمی‌کند یا نمی تواند رانت حداقل اطلاعاتی ایجاد کند؟

رضوی: اگر هادی رضوی کار خلافی کرد باید به حساب خود شخص گذاشت و به حساب آن طیف و مسئول وابسته نگذاشت. ما وظیفه ای به عنوان رابطه با مسئولان را بر عهده داریم. شاید برخی مردم دسترسی به مسئولان برای رساندن حرف دلشان برای حل مشکلات را نداشته باشند و می توانیم پل خوبی باشیم خیلی ناراحتم از اینکه برخی بگویند فلانی به واسطه فلانی به اینجا رسیده است. بلکه باید من به گونه ای برای نظام از جمله اتاق بازرگانی فعالیت کنم که منشا خیر باشد.

فارس: برخی برنامه‌ها در اتاق آنطور که باید اجرا نشده و مشکلاتی بر سر راه تولید و تجارت کشور وجود دارد که شاید بتوان نسخه ای برای آن پیدا کرد. چه برنامه ای برای ورد به اتاق دارید؟

به عنوان جوانترین کاندیدای اتاق بازرگانی آغاز لابی اقتصادی جهان اسلام در مقابل لابی صهیونیسم می‌خواهیم کاری بکنیم که بگویند بعد از نسل انقلاب نسلی روی کار آمده که می‌خواهد کار جدیدی انجام دهد.

وقتی وام تولیدی به شرکت تولید نمی دهید و می‌گویید برای تولید از وام بازرگانی استفاده کنید و هر شش ماه سود 30 تا 32 درصد بپردازید آن وقت باید توقع داشت تولید رشد کند؟ این یعنی رشد دلالی. الان روی سه ماه  30 درصد می گیرند در حالیکه همه جای دنیا سود برای وام‌های تولید تا سه درصد است

نظام تولیدی و سرمایه در گردش باید قطعا تغییر کند و با بازی پول نمی‌توان نظام تولید را چرخاند.

خود تحریمی ما بیشتر از تحریم دنیا روی ما اثر گذاشته است. قوانین دست و پا گیر سبب شده که همه گیر کنند.

فارس: حضور جوانان در کنار افراد مسن و تاثیر گذار چگونه می تواند رقم بخورد؟

فردی که 70 سال از عمرش را صرف کار کرده باید به عنوان مغز متفکر از او بهره برد و در کنار آن از جسارت جوان ها استفاده کرد. شاید این حرف کلیشه ای باشد که مسن تر به ویژه در مباحث کلان جسارت جوان تر ها را نداشته باشند.

فارس: یعنی معتقدید، این دور از اتاق بازرگانی را به دست جوان‌تر‌ها باید سپرد تا سعی و خطا کنند؟

باید پرسید چگونه ابتدای انقلاب جوان‌های 19 ، 20  ساله سیستم کاملا صهیونیستی را حذف و یک سیستم کاملا اسلامی تدوین و به مرحله اجرا در آوردند،  کشور را ساختند و وزیر و وکیل شدند و شکل دادند و مدیریت کردند، حالا به ما می گویند شما جوان و ناپخته‌اید. یعنی جوان های 30 ساله نمی توانند سیستم را بر همان اساس اول انقلاب جلو ببرند؟

البته فقط بحث من این نیست. بلکه جریان های سیاسی که وارد اتاق بازرگانی می شوند نیز در بسیاری از مسائل بی‌تاثیر نیستند.

مثلا فتنه 88 مسبب فتنه‌های اقتصادی هم شد. باید مراقب بود اینگونه افراد دسترسی به تصمیم گیری های اقتصادی به ویژه در اتاق بازرگانی را نداشته باشند. زیرا اتاق بازرگانی عملاً دولتی ترین بخش خصوصی و خصوصی ترین بخش دولتی است که برخی جریانات فتنه گر مجدد فعال شده و با توجه به تاثیر گذاری در اقتصاد کشور باعث ایجاد ناامنی و حتی آشوب های خیابانی به واسطه فشارهای معیشتی می شوند.

به عنوان مثال نوسانات شدید ارزی پس از فتنه سال 88 می توانست توسط اصناف و اتاق بازرگانی قوی کنترل شود . این بدان معنا نیست افراد اتاق فتنه گر بودند بدان معناست که اتاق بازرگانی به لابی اقتصادی صهیونیسم برای براندازی حکومت های اسلامی بی توجه است.

 باید ملجا و پناه مردم به عنوان بزرگترین مرکز خصوصی که تصمیم ساز است باشیم. کسی منافع ملی برایش مهم نیست حق جهت دهی در مسائل خصوصی مردم را هم ندارد.

مایلم بگویم در دولت تدبیر و امید  بتوانیم روی نقاط امیدوار کننده تاکید و با اجرای تدبیر و امید در پارلمان خصوصی اقتصادی  برای مردم کار کنیم.

اتاق بازرگانی باید سخنگوی مردم در مسائل اقتصادی باشد.

فارس: در سال‌های گذشته اتاق بازرگانی همواره به دنبال ارائه راه حل به سه قوه برای حل مشکلات پولی،بانکی ناشی از تحریم، لایحه حمایت از تولید و امثالهم بوده و نمی‌توان به یکباره همه چیز را نادیده گرفت. شاید بخشی از ین حرف ها به این برمی گردد که زور بخش خصوصی به بخش دولتی نمی رسد.

رضوی: ما نفهمیدیم که اگر دلار به یک مرتبه نوسان پیدا می کند، برخی می‌خواهند شائبه کمبود یک نوع کالای اساسی یا گرانی آن را دامن بزنند در تداوم فتنه سال 88  و فتنه اقتصادی است.

باید به مردم امید دهیم و در هر برهه ای از زمان بنا به نیاز یک سری مطالب را در قالب اتاق بازرگانی اطلاع رسانی کنیم که می تواند بستری برای ایجاد طرح و لایحه در دولت یا مجلس باشد که در نهایت خروجی آن به نفع مردم است و اگر قرار بود بازی با عدد و رقم جواب بدهد کارها بسیار زودتر از این‌ها به سامان رسیده بود.

دیگر دوره حرف خوب زدن گذشته و باید به فکر نسخه ای باشیم تا جهان اسلام و شیعیان در عرصه اقتصاد پررنگ‌ تر عمل کند تا رئیس اتاق بازرگانی ایران در مجامع بین المللی حضور‌یابد.

دیگر خسته شده ایم که خط کشی اصولگرا و اصلاح طلب کنیم. باید همه زیر یک سایه برای منافع ملی جمع شویم مقابل هر کس که می خواهد تحت فشار اقتصادی قرار دهد.

مثلا مبارزه در مقابل برند سازی صهیونیسم. چرا بازار ما باید در دست برند اپل و امثالهم باشد . آیا تا به حال به آرم برند اپل که نماد طغیان آدم در برابر خداست توجه کرده اید.

 چرا سودهای میلیاردی روانه جیب کسانی شود که همان را خرج براندازی حکومت ما می کنند. چرا نباید آنطور که باید بستر ایجاد برندهای خوب ایرانی اسلامی را در اتاق بازرگانی پایه گذاری کنیم.

فارس: این یعنی ایجاد تحول در اتاق بازرگانی،چقدر به حرفی که می زنید اعتقاد دارید. در مواقع انتخابات از این حرف‌ها زیاد زده می شود که فقط در حد حرف باقی می‌ماند!

رضوی: اتاق بازرگانی تهران یا اتاق شهرستانها تا زمانیکه به دنبال دسته بندی و جناح بندی با تیترهای چون« صف آقازاده‌ها برای تصاحب اتاق بازرگانی» باشد چیزی جز بچه بازی سیاسی در پی ندارد.

اگر بخواهیم قدمی در اتاق بازرگانی برداریم، باید به قول استادم مرحوم حاج حبیب‌االله عسگراولادی پوسته شکنی کنیم، بدون آنکه به کسی بی احترامی شود. قرار نیست، اتاق بازرگانی حیاط خلوت عده ای خاص باشد که منافعشان را پیگیری می کنند، بلکه باید برای هر برهه ای از زمان بنا به ضرورت نسخه ای داشته باشیم.

باید کاری کنیم که هر وزیری به خارج از کشور می رود یک تیم از اتاق بازرگانی را برای ایجاد قراردادهای جدید همراه ببرد.

فارس:الان که این کار اتفاق افتاده و همراه رئیس جمهور در سفرها تیم اتاق حضور دارند!

رضوی: الان اتاق بازرگانی که به سفرها می رود نماینده واقعی بخش خصوصی نیست. و هزینه اش از خروجی بیشتر است. بپرسید چقدر از اینها منجر به ایجاد فضای مبادلات تجاری شده و منجر به عقد قرارداد برای شرکت های تازه نفس. معتقدم اتاق بازرگانی جهان اسلام باید تشکیل شود.

فارس: این حرف شما چقدر قابلیت اجرایی دارد؟

رضوی:سی سال مدل دیگری رفتیم. حالا یک مدل هم ما ارائه می‌کنیم و بگذارید یک مرتبه ما جوان ها هم ما سعی و خطا کنیم و مسیری که شاید تا به امروز در راهش نبوده ایم را تغییر دهیم.

در آخر این نکته را بگویم که با توجه و تاکید فرمایشات مقام معظم رهبری بنده نیز به عنوان یک ایرانی شیعه و مسلمان مثل ملت انقلابی ایران عاشق مبارزه با صهیونیسم هستم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا