خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بعد از دانشگاه، نوبت به حوزه رسید: حذف درس خارج آیت‌الله سروش محلاتی از سیستم درسی حوزه [+تکمیلی]

بعد از مشخص شدن محرومیت شماری از استادان دانشگاه، ظاهرا نوبت به حوزه علمیه قم رسیده و با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه، مشخص شد درس خارج فقه آیت‌الله محمد سروش محلاتی، از استادان حوزه علمیه قم از سیستم رسمی حوزه حذف شده است.

به گزارش انصاف نیوز، با وجود آن که حوزه های علمی شیعه همواره آزاد بوده و درس دادن استادان و درس گرفتن از آنان در اختیار خود طلاب و عالمان دینی بوده، حوزه علمیه دروس استادان را در فهرست دروس قرار می‌دهد و در آستانه سال تحصیلی جدید، به حذف صفحه مربوط به استاد سروش محلاتی پرداخته است تا طلاب علاقمند به استفاده از این درس دچار مشکل شوند.

صبح امروز و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، استاد سروش محلاتی در پاسخ به پرسشهای شاگردان، به تشریح موضوع پرداخت و گفت: امسال درس بنده بعد از حدود سی سال سابقه، به عنوان درسی که اعتبار رسمی ندارد در نظر گرفته شده، یعنی کسانی که در این درسها شرکت می‌کنند نمی‌توانند به استناد حضور خود در امتحانات حوزه شرکت کنند و تحصیلشان مورد تایید قرار نمی‌گیرد و قهرا از نظر اخذ مدرک تحصیلی یا تمدید معافیت و امثال ان دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: بنده برای اینکه در یک مسجد یا مدرسه یا حسینیه تدریس داشته باشم منعی ندارم ولی شما دوستان از امروز باید بدانید که این درس را برای شما درس به حساب نمی‌آورند، چون تدریس بنده مورد تایید حضرات نیست.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسئولان امر در این زمینه به کسی توضیح نمی‌دهند، گفت: حضرات تصمیم گیرنده به احدی پاسخگو نیستند، بلکه اساسا مشخص نیست در این مسائل مهم چه کسی در باره سرنوشت درس اساتید و محروم کردن طلاب تصمیم می‌گیرد و نگرانی بیشتر آنکه مبادا این امور توسط نهادهای بیرون حوزه القا شود!

وی با بیان اینکه دلیل این اتفاق مطالب درسی نیست، گفت: قاعدتا این محدودیت ها برای اظهار نظرهای انتقادی بنده در سخنرانی ها و مقالات است و به این وسیله میخواهند طلاب را پرهیز دهند تا کسی با این شخص ارتباط نداشته باشد.

سروش محلاتی دو وظیفه حوزویان طبق قرآن را “تفقه در دین” و “انذار انسانها” (لیتفقهوا فی الدین ولینذروا قومهم: سوره توبه ۱۲۲) دانست و گفت: برای امثال بنده امکان ندارد که اینجا بنشینیم و بحث از کتاب القضا و موازین عادلانه رسیدگی به متهمان بکنیم ولی چشممان را بر اتفاقاتی که در زندانها یا محاکم می‌افتد ببندیم. امکان ندارد اینجا درس خارج امر به معروف داشته باشیم ولی از منکرهای بزرگی که به نام نهی از منکر اتفاق می‌افتد چشم پوشی کنیم یا از ضرورت حکومت اسلامی بحث کنیم ولی از کلیه فروشی و تن فروشی در اثر فقر چشم بپوشیم! آیا کسی که سی سال تفقه دارد ولی سه کلمه انذار ندارد و یا انذارش فقط برای ضعیفان است، به وظیفه الهی اش عمل کرده است و آیا مردم از او می‌پذیرند؟

وی با بیان اینکه نباید به خاطر راحت طلبی یا مصلحت‌های موهوم از وظیفه مهم انذار مخصوصا نسبت به کسانی که در جامعه نقش بیشتری دارند دست بر داریم، گفت: اگر تحت فشار قرار بگیرم از شوون حوزوی ام صرف نظر می‌کنم ولی از انذار صرف نظر نمی‌کنم چون اولی واجب کفایی است و امروز صدها نفر آماده تدریس و تربیت فقیه و ارائه فتوی هستند! ولی در صحنه دوم کمبود بسیار فراوان است و بنده شرعا نمی‌توانم صحنه انذار را ترک کنم.

این استاد دروس خارج فقه و اصول، ادامه داد: امروز به برکت فضای مجازی، امکان تدریس را از هیچ استادی در حوزه یا دانشگاه نمیتوان سلب کرد و فضای مجازی، دیوارهای این کلاسها را فرو ریخته است و لذا همین مباحثات ناچیز این کمترین را نه فقط در حوزه قم بلکه در سراسر کشور و حتی خارج از آن صدها نفر دنبال میکنند.

وی در پایان با توصیه طلاب به پیگیری جدی مباحث علمی تاکید کرد: بدانید هیچ کس نمیتواند علم را حذف کند و هر تحقیر صوری نسبت به عالم به تکریم واقعی او می‌انجامد. یک روز کتابخانه شیخ طوسی را در بغداد آتش زدند و او را آواره کردند ولی شیخ با تاسیس حوزه در نجف اشرف تحولی بزرگ در تاریخ شیعه بوجود دارد. روز دیگر ملاصدرا را از قم به کهک اواره کردند ولی نتوانستند مانع تاسیس مکتب فلسفی او شوند . امروز حوزه های شیعه بر سر سفره تفسیر و فلسفه علامه طباطبایی است در حالی که دیروز او در سخت ترین شرایط مادی زندگی میکرد و برای تعطیل درس، به او فشار میاوردند. این گذشته را بخوانید و با نشاط و جدیت کار کنید.

خبر تکمیلی، دوم مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۵

آیت‌االله سروش محلاتی ساعاتی پس از انتشار این خبر در کانال تلگرامی خود نوشت:

«به اطلاع دوستان عزیز می‌رسانم که از قرار اطلاع، مشکل محدودیت در ثبت دروس اینجانب رفع شده است.

از همه بزرگوارانی که در این موضوع مشمول لطفشان قرار گرفتم سپاسگزارم»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. دانشگاه جای استاد ضد انقلاب نیست فهمیدی یا نه ؟همچنین حوزه علمیه هم جای استاد ضد انقلاب نیست.

      3
      19
      1. استاد مطهری : باید اساتید مارکسیست و کمونیست بیایند تا با قدرت کافی مارکسیسم و کمونیسم را در دانشگاه تدریس کنند و اساتید مسلمان هم آن را با قدرت علمی و به روش فکری نقد کنند (نقل به مضمون)

        5
        1
  1. چه استاد استادی راه انداختین فقط چون حرفاش به مذاقتون خوش اومده تازه خودشو با چه اساتید بزرگی مقایسه میکنه

    5
    24
    1. چون شهامت داره خلاف جریانات نامشرع قدرت موضع بگیره و سخن بگه قطعا” مورد تکریم و احترام ملت است. استادی با اتصال به حاکمیتها حاصل نمیشود.

      14
      4
    2. بد نیست کمی با مطالعه فرهنگی صحبت کنید و مذاق سرهنگی را در عرصه علمی و هنری کنار بگذارید: برای شروع کتاب «تأملات سیاسی علامه طباطبایی» از استاد سروش محلاتی رو پیشنهاد می کنم. به تعبیر روایت شریف کافی : کسی که بدون علم تعبد و تدین ورزد؛ بیشتر از اصلاح و درستی ویرانی و فساد به بارمیاورد

      10
      2
  2. استقلال حوزه زمانی از بین رفت که بودجه دولتی بهشون تعلق گرفت حوزه ای که از نظر مالی وابسته باشه نتیجش همین

    11
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا