خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترامپ را به تهران دعوت کنید!

سید جواد میری در یادداشتی تلگرامی با عنوان “ترامپ را به تهران دعوت کنید!” نوشت: دکتر روحانی دولت خویش را با سیاست فعالانه آغاز کرد ولی در این روزها به شدت در حالت انفعالی قرار گرفته است. برخی انفعال دولت را به “حاکمیت سایه” نسبت می دهند و برخی دیگر این انفعال را در ساختارهای ذهن لیبرال دولتمردان اعتدالی جستجو می کنند ولی دلایل هر چه هست یک نکته غیر قابل کتمان است و آن انفعال و سردرگمی دولت در برابر “بازی های ترامپ” است. به عنوان مثال، سفیر ایران در نیویورک می گوید “سوالی که ترامپ باید جواب دهد این است که چرا از میز مذاکره خارج شد” کانه اگر ترامپ به این سوال پاسخ داد آنگاه آقای تخت روانچی می تواند سوال بعدی را طرح کند و … . این موضع نشان از انفعال شدید سیاست خارجی ایران است و این ایده را به ذهن متبادر می کند که برجام توافق خوبی بود. برجام توافق بدی بود زیرا پنج کشور آلمان و انگلیس و فرانسه و روسیه و چین را که همگی آویزان قدرت آمریکا هستند را “صاحب حق” در برابر ایران کرد بی آنکه “قدرتِ” چنین حقی را واقعا در نظام بین الملل دارا باشند.

حال که پنجره ای ایجاد شده است تا پنج کشوری که دائما اجحاف کرده اند بی آنکه هزینه ای کنند را در این “وضعیت ترامپی” دور بزنیم اما با درایت و دیپلماسی فعالانه نه انفعالی. رئیس جمهوران ایرانی در طی این چهل سال که در حال خصومت با آمریکا بوده ایم تقریبا هر سال به نیویورک رفته اند و توجیه شان این بوده است که در “عرف بین الملل” سازمان ملل در خاک “بی طرف” است ولی مسئولان جمهوری اسلامی در طی این چهار دهه گفته اند که اساس “عرف بین الملل” به دلیل ظالمانه بودنش مورد قبول نیست اما به دلیل “مصلحت هایی” آنرا پذیرفته اند. حال وقت آن رسیده است که در برابر دیپلماسی عمومی و فعال ترامپ، حاکمیت ایران هم دست به خرق عادت بزند و به جای پرسش از برجام، ترامپ را به تهران دعوت کند و این “بمب خبری” را در دنیای رسانه ای منفجر کند و از او بخواهد به جای رفتن ظریف به نیویورک ترامپ به پایتخت و ام القرای جهان اسلام بیاید و گفتگو کند.

چرا نباید سکانداران سیاست ایران بدون حضور چین (که گرفتار مسایل تایوان و هنگ کنگ و تبت و ترکستان شرقیِ سین کیانگ و جنگ تعرفه ها با آمریکا) و روسیه (که گرفتار مسایل تروریسم در فدراسیون روسیه و قفقاز شمالی و جنگ در اوکراین و کسری بودجه … و استبداد داخلی …) و فرانسه و آلمان و انگلیس (که هر کدام درگیر بدبختی های جدی سیاسی و اقتصادی و امنیتی خودشان هستند) در تهران مقابل ترامپ بنشینند و به نمایندگی از جهان اسلام و به پشتوانه محور مقاومت با او تن به تن مذاکره کنند ؟ ترامپ را به تهران دعوت کنید و مطمئن باشید افکار عمومی ملت ایران و امت اسلام و حتی غرب و خود ملت آمریکا پشتیبان شماست. منتظر فرصت ننشینید بل خلقش کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. آقای سید جواد میری شما واقعا فکر می کنید ترامپ یک تنه می تواند برای ایران تصمیم بگیرد و یا ایده های او درموارد مشابه مانند کره شمالی چین و اروپا قابل درک است هیهات از این کوته فکری و کوته نگری ترامپ یک بازیچه قدرت در امریالیستی سهیونیصتی در آمریکاست او تا به حال حرفی نزده که دوباره به خانه ی اول بر نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا