خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک مقام سابق پنتاگون: رسانه‌ها از بزرگنمایی ادعای جنگ دست بردارند

یک مقام سابق وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون می‌گوید: درباره دلیل استقرار ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس بزرگنمایی شده است و رسانه‌ها باید از بزرگ‌نمایی درباره احتمال جنگ با ایران دست بردارند.

به گزارش ایسنا، ایلان گلدنبرگ، مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت نوین آمریکایی که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در وزارت دفاع آمریکا به عنوان سرپرست تیم ایران و مشاور ویژه خاورمیانه فعالیت می‌کرده است، با انتشار رشته توئیت‌هایی خواستار توقف بزرگ‌نمایی درباره احتمال وقوع جنگ با ایران شد.

گلدنبرگ نوشت: رسانه‌ها باید مسئولانه درباره تحرکات نظامی آمریکا در خاورمیانه گزارش دهند. از بزرگ‌نمایی درباره احتمال جنگ با ایران دست بردارید، این چیزی است که جنگ‌طلبان می‌خواهند. من سه سال را در بخش ایران در پنتاگون کار کردم و می‌دانم که این استقرار (ناو هواپیمابر) فاصله زیادی تا یک تعویض بازی عظیم دارد.

وی ادامه داد: انتقال یک سیستم پاتریوت (به خاورمیانه) ارزش آن را ندارد که تیتر اول نیویورک‌تایمز شود. به‌ویژه اینکه چند ماه پیش نیز آمریکا چهار سیستم کامل پاتریوت را از منطقه خارج کرده است. باتوجه به اینکه از پیش قرار بود ناو هواپیمابر (آبراهام لینکلن) در همین زمان در منطقه باشد، هفته گذشته درباره اعزام این ناو به خلیج فارس بزرگنمایی شد.

این مقام پیشین آمریکایی همچنین نوشت: بنابراین، چه چیزی در حال رخ دادن است؟ شخصی در دولت آمریکا تصمیم گرفته است که رسانه‌ها به طور چشمگیری به بحث این انتقال‌ها (به خلیج فارس) بپردازند تا به ایران فشار وارد شود. این می‌تواند بدین دلیل باشد که آنها نگران اطلاعات مبنی بر تهدیدات ایران علیه نیروهای آمریکایی (در منطقه) هستند. احتمال دارد که پنتاگون همین را بخواهد.

کارشناس مرکز امنیت نوین آمریکایی افزود: این می‌تواند بدین دلیل باشد که بر ایران فشار وارد شود تا به میز مذاکره بازگردد. این چیزی است که به نظر می‌رسد ترامپ می‌خواهد یا می‌تواند به این معنی باشد که آنها واقعاً خواهان یک بحران هستند. این چیزی است که بولتون می‌خواهد. اما رسانه‌ها باید مسئولانه آن را گزارش دهند و برای این کار، نباید تنها به خوراک رسانه‌ای توجه داشته باشند بلکه باید نگاه کنند واقعاً در منطقه چه چیزی رخ می‌دهد.

گولدنبرگ در توئیتی دیگر نوشت: آنچه اکنون اتفاق افتاده، این است که ظاهراً بر سر استقرار یک ناو، یک سیستم پاتریوت و چند ب -۵۲ (هواپیمای بمب‌افکن) که قرار بوده در هر صورت در منطقه باشند، یک بحران شکل گرفته است. این حتی نزدیک به چیزی که دو سال در منطقه داشتیم هم نیست، زمانی که ما خاتمه دادن به جنگ با داعش را آغاز و تجهیزات را به آسیا و اروپا منتقل کردیم.

مسئول پیشین پرونده ایران در وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد: نکته دیگر در این مسئله که گفته می‌شود ایرانی‌ها به دنبال تحریک آمریکا برای یک درگیری نظامی محدود هستند، به شدت مشکوک و خلاف تمام چیزهایی است که ایرانی‌ها سال‌هاست انجام داده و انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته مدعی شد که کشورش در واکنش به آن‌چه “برخی نشانه‌ها و هشدارهای مشکل‌ساز و جنگ افروزانه” از سوی ایران خوانده، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و چند هواپیمای بمب‌افکن را به خاورمیانه می‌فرستد.

مقامات وزارت دفاع آمریکا در عین حال گفته‌اند که جنگ ایران و آمریکا رخ نخواهد داد و هدف اصلی از این تحرکات قدرت‌نمایی و استفاده از نیروی بازدارندگی نظامی است.

کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیش از این در واکنش به بیانیه بولتون در خصوص اعزام ناو هواپیمابر لینکلن به منطقه با هدف اعلام پیام به ایران گفت: بولتون فاقد فهم نظامی و امنیتی است و اظهارات وی بیشتر جنبه خودنمایی دارد.

وی افزود: بر اساس رصد دقیق نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن ۲۱ روز قبل وارد دریای مدیترانه شده است و بیانیه بولتون استفاده ناشیانه از یک رویداد سوخته برای جنگ روانی است.

خسروی با اشاره به ناکامی‌های مستمر ارتش آمریکا در مواجهه با بحران‌های منطقه‌ای خاطر نشان کرد: بعید است فرماندهان و بدنه ارتش آمریکا تمایلی به آزمون توانمندیهای اثبات شده نیروهای مسلح ایران داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا