خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرمانده ارتش الجزایر در نقش السیسی؟! | تحلیل دویچه‌وله

به نوشته دویچه‌وله فرمانده ارتش الجزایر از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس دقیقاً همانطوری حمایت می‌شود که عبدالفتاح السیسی ژنرال سابق ارتش مصر و رئیس جمهوری کنونی این کشور در زمان براندازی دولت اخوان المسلمین در سال ۲۰۱۳ حمایت می‌شد و توانست بعد از آن حکومت سرکوبگرانه خود را ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری دویچه وله در تحلیلی می‌نویسد: «یک ماهی می‌شود که عبدالعزیز بوتفلیقه مجبور شده استعفا کند اما اعتراضات خیابانی که به این روند منجر شد، هنوز متوقف نشده است. هزاران تن از مردم این کشور به تجمعات خود در پایتخت و در سراسر کشور ادامه داده و خواستار اصلاحات سیاسی هستند. احمد قاید صالح، معاون وزیر دفاع به هدف اصلی معترضان بدل شده و برخی هم خواستار استعفای وی شده‌اند.

این صالح بود که بوتفلیقه را مجبور کرد که از ابتدای آوریل و در نتیجه چند هفته تظاهرات گسترده استعفا کند. این اقدام در ابتدا خوب برداشت شد اما صداهای اپوزیسیون گویای این حقیقت نبود که صالح فاقد اختیارات قانون اساسی برای برکناری رهبری منتخب است حتی اگر این رهبران منتخب با مخالفت مردمی مواجه باشند یا حتی با دستکاری در آرا به قدرت رسیده باشند. صالح همچنین بخشی از یک نهاد بسیار سیاسی است که فساد در آن باعث شده تا مردم علیه‌اش برخیزند اگرچه این ژنرال خودش تا به حال به این اقدامات اشتباه متهم نشده است.

تضعیف اختیار نظامی

از آنجایی که صالح به نارضایتی‌های مربوط به فساد حساس شده دستور داده تا بسیاری از افراد نزدیک به بوتفلیقه شامل رؤسای صنایع، برادر او سعید و ژنرال محمد مدین مشهور به توفیق و عثمان طرطاق مشهور به بشیر از رؤسای سابق اطلاعاتی الجزایر دستگیر شوند. این اتهامات شامل توطئه علیه دولت و تضعیف اختیارات ارتش است. شکی نیست که خود صالح دستور داده تا این دستگیری‌ها صورت گیرد که بر اساس نظرات مردمی علیه “توطئه‌های پست یک گروه” و “تقلب و سوءمدیریت در پست‌هایشان” مربوط به بوتفلیقه و نزدیکانش بوده است.

یک استاد الجزایری مرتبط با اپوزیسیون به دویچه وله گفت: تمامی این روند حقوقی تلاشی از سوی سیستم برای مجازات کردن افسران اطلاعاتی است که مدت‌هاست بازنشسته شده‌اند. این اقدامات از سوی ارتش در راستای درخواست‌های مردمی ارائه شده اما صالح خودش بخشی از این گروه تبهکاران بود و از آنها دفاع کرد.

دیکتاتور بعدی؟

بسیاری از معترضان نسبت به اقدامات صالح تردید دارند و نگران این هستند که ارتش ممکن است به ناآرامی مدنی به نفع خود دست بزند.

طارق مراح، فعال و وکیل به دویچه وله گفت: معترضان چنین چیزی را قبول نمی‌کنند. فکر می‌کنم که این مساله اعتراضات بیشتری را در پی خواهد داشت.

ارتش الجزایر اعتبار مثبت خود را در کشور به عنوان طرف آزادی خواه در مقابل استعمارگری حفظ می‌کند اما نگرانی‌ها از این بابت رو به رشد است که صالح از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس دقیقاً همانطوری حمایت می‌شود که عبدالفتاح سیسی، ژنرال سابق ارتش مصر و رئیس جمهوری کنونی این کشور در زمان براندازی دولت اخوان المسلمین در سال ۲۰۱۳ حمایت می‌شد و توانست بعد از آن حکومت سرکوبگرانه خود را ایجاد کند.

استاد الجزایری در ادامه می‌گوید: صالح، سیسی الجزایر می‌شود.

وی بر این باور است که بعید است انتخاباتی برای ژوئیه برنامه‌ریزی شده باشد اما هر کسی هم که رئیس جمهوری منتخب شود فقط به صورت ظاهری خواهد بود و دلال واقعی قدرت صالح باقی خواهد ماند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا