خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای خاتمی! نظام سیاسی فدرال یعنی ایرانستان

«علی صارمیان» روزنامه‌نگار در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «آقای خاتمی! نظام سیاسی فدرال یعنی ایرانستان» نوشت:

در ادبیات من طرح بحثی داشتم که وقتی محتوا به طرف صفر میل می‌کند؛ فرم‌ها تنوع پیدا می‌کنند. شاید بتوان این را در جدال حکمرانی خوب و طرح فدراتیو کردن ایران از سوی محسن رضایی و حالا محمد خاتمی بیان ساده کرد.

وقتی حکمرانی خوب و توزیع منابع و توسعه متوازن همه مناطق ایران پیش نمی‌رود، دو گروه به سمت فدراتیو کردن می‌روند.

گروه اول مناطق برخوردار هستند. آنها از ابتدای دولت نوین ایران با استفاده از نگاه مرکز گرایی فربه شده اند. اغلب کارخانجات و تولیدی ها و پیشرفت فیزیکی شهرها آنجا مصرف شده. آنها یک نگاه فدراتیو دارند. مثلا در پی طرح‌های آب مناطق دیگر و استفاده بیشتر از بودجه هستند. یا مستقیما می‌خواهند با دنیای آزاد معامله کنند. کارگر غیر بومی را مگر در کارهای پست که خود تن نمی‌دهند به کار نمی‌گیرند. تعصب به باوری غلط که ما تاج سر ایران هستیم.

در مقابل این گروه مناطق توسعه یافته، گروهی از مناطق محروم قرار دارد که اغلب به خاطر نگاه مرکز گرایی دولت‌های قبل و بعد انقلاب؛ محروم مانده‌اند. آنها اغلب در مناطق نزدیک مرز و آمیخته‌ای از فقر و تبعیض و بیکاری نگاه توده‌ای دارند و روشنفکرانشان دنبال عوام می‌دوند. آنها نیز دنبال فدراتیو هستند.

نتیجه این نگاه در کشوری پلی فونیک؛ ضعف دولت مرکزی و جدا سری و شیب ملایم از فدراسیون به خودمختاری و سپس چندپارگی ایران است.

تعجب می‌کنم که سید محمد خاتمی با دانستن این موصوع که بدترین حالت ممکن در شرایط فعلی کشور (مشکل دشمن خارجی ؛ ناتوانی در ایجاد رصایت داخلی؛رقبای منطقه‌ای و تصلب ساختاری و فقدان نتایج دموکراسی که به گردش نخبگان در نظام سیاسی می انجامد و عموما یک گروه چند هزار نفره چهل سالست که به عنوان نتیجه دموکراسی ایرانی جولان می‌دهند و مردم را از هوای تازه و انگیزه به نفع ماندگاری خود و وابستگان در یکی از قوا؛ ناامید کرده‌اند) بتوان از بحث فدراتیو دفاع کرد.

آقای خاتمی صاحب اندیشه بوده‌اند ولی این فکر در این زمان؛ فاقد اندکی اندیشه ورزی است شاید علتش دوری ایشان از بدنه جامعه اصلاحات و دوری از مباحث تئوریک باشد.

آقای خاتمی در دیدار با اعصای شورای شهر تهران فرموده‌اند که فدراسیون کردن ایران بهترین راه اداره جامعه است.

این همان مشکل فرم است. وقتی محتوا خالی می‌گردد این فرم‌ها اعم از فدراتیو و احیای نخست وزیری و … بروز می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا