خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نمره‌ی منفی فعالان اقتصادی به عملکرد اتاق بازرگانی

یک صادرکننده برتر کشور گفت: اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی باید متولی کسب و کارهای کوچک و متوسط باشد اما به علت آن که نمایندگان از بنگاه های بزرگ انتخاب می شوند و این بخش مغفول مانده و این در حالی است که بیشتر اشتغال در این بخش فعال است .

خبرآنلاین نوشت: اتاق بازرگانی موسسه ای غیر انتفاعی است که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و جهت ایجاد هماهنگی و همکاری میان بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن ، در مراکز تجاری مهم مملکتی ، بر حسب تقاضای تجار محل و پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی و با تصویب دولت بوجود می آید.

۱۶ مهر ماه ۱۳۰۵ شمسی نخستین اتاق تجارت ایران در وزارت بازرگانی تهران تشکیل و در سال ۱۳۰۹ قانون تجارت در ۵ فصل و ۳۵ ماده به تصویب رسید.به موازات اتاق بازرگانی اتاق صنایع و معادن هم شکل گرفت که بعدها در این اتاق ادغام شد.

نقش این تشکل در اقتصاد کشور این روزها به شدت به چشم می خورد. یکی از مهمترین اقداماتی که این تشکل در راستای اهداف و ماموریت های خود به عهده دارد حمایت همه جانبه از فعالان اقتصادی و انتقال مشکلات و موانع به دولت برای رفع آنها است. اما طی سال های اخیر به دلیل عوامل خارج از کنترل و البته دلایلی داخلی این نقش به درستی ایفا نشده است.

مهدی بستانچی فعال اقتصادی در گفت و گو باخبرآنلاین در خصوص عملکرد اتاق بازرگانی افزود:ارزیابی کلی من از دو دوره اخیر اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی مثبت نیست؛ علت آن که معتقدم اتاق بازرگانی عملکرد قابل قبولی ندارد آن است که این مجموعه دستاورد قابل توجهی نداشته و نتوانسته از اهرم‌هایی که در اختیار دارد به نفع صنایع و کسب و کارهای بخش خصوصی استفاده کند لذا اگر هم دستاوردی را بتوان احصا کرد بسیار کوچک است .

به گفته این فعال اقتصادی اولویت اتاق بازرگانی باید توجه به توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط باشد زیرا بخش عمده کسب و کار و اشتغال را همین بخش از اقتصاد بر دوش دارد .

وی در ادامه گفت: جمع میزان اشتغال کسب و کارهای کوچک و متوسط بیش از صنایع بزرگ است، اما متاسفانه باید بیان داشت نمایندگان ادوار گذشته و البته نمایندگان انتخاب شده این دوره نیز از کسب و کار های بزرگ وارد اتاق بازرگانی شده اند، لذا چون خود صاحبان بنگاه های بزرگ هستند لاجرم نمایندگی کسب و کار های بزرگ را بر عهده دارند و پیگیر حقوق بنگاه های بزرگ هستند.

بستانچی با اشاره به ضرورت توجه اعضای اتاق به کسب و کارها در بحران اقتصادی گفت: بر همین اساس وقتی کل هیات نمایندگان اتاق، نماینده کسب و کارهای بزرگ باشند متولی برای بخش کوچک و متوسط متاسفانه وجود نخواهد داشت و این آفت اصلی اتاق بازرگانی برای توسعه کسب و کار در داخل کشور مخصوصا در بحران فعلی کشور است .

وی تاکید کرد:  عدم توجه به کسب و کار های کوچک و متوسط باعث ایجاد «تکانه های اجتماعی» می شود؛ مقوله کسب و کار های کوچک را تنها نباید از منظر اقتصادی نظاره کرد و بحران در این بخش را باید از نگاه جامعه شناسانه نیز مورد مداقه قرار داد.

این فعال اقتصادی افزود: نکته مهم دیگر که یک مطالبه عمیق اجتماعی نیز است که چرخش مدیران است که متاسفانه تا کنون در ترکیب هیات رئیسه این نهاد نمود پیدا نکرده است. این موجب شده چرخش اطلاعات به درستی بین جامعه کسب و کاری و اتاق بازرگانی رخ ندهد و بر همین اساس باید گفت که ما اتاق شیشه ای نداریم و اگر اتاق بازرگانی ما شفاف و شیشه ای بود نتیجه آن چرخش در ترکیب هیات رئیسه می شد.

وی خاطر نشان کرد: اگر به روند و ترکیب اتاق بازرگانی در ادوار مختلف با دقت توجه کنیم، تغییرات چشمگیری را مشاهده نمی کنیم و روند به گونه ایست که گویی هیات نمایندگی برای عده ای سند زده شده است.

بستانچی در پایان گفت: متاسفانه در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور به تعبیر رهبری «آرایش جنگی» باید داشته باشد شاهد هستیم که چرخش مدیران و جوانگرایی که یک روند طبیعی و مطالبه است، محقق نشده و ملاحظه می کنید به علت عدم رخ دادن این موضوع، اتاق بازرگانی دیگر کارایی لازم را ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا